Zow... ik heb ff wat gemist... Ivo is back en gaat als n dolle

Als je de gain opschroeft wordt 'toneshaping' erg belangrijk, anders gaat het zo blaffen.
Ik ga die koppel c van 33nF ook weer verlagen naar 22nF. Dat is de originele waarde.
Gelukkig had ik een extra 22nf orange cap besteld.
Daarmee komt het laag weer in het oorspronkelijke bereik.
Dat is wel zo, maar bij clipping verandert dat weer... Het blijft altijd de lastige zoektocht naar een goede toon over het dynamisch bereik.
Als voorbeeld, bij de SLO-100 is dit in weze mislukt, de high gain werkt perfect, maar clean,
of bij lage gain wordt het snel ielig...
Zo zie je in de boost van de firefly of van mijn part V1 van een JCM800 dat de extra gain vooral in het hoog zit.
Je mag volgens mij best ook nog extremer denken dan 80Hz kantelfrequenties bij koppelcaps en bypasscaps.
De volgende vraag zou zijn waar de blubber/teveel bas ontstaat, en/of waar je er last van hebt.
Want vaak hoef je de laagste tonen zelf niet te oversturen, alleen de boventonen. Relatieve boosts op 300 en 700Hz kom je daarom vaak tegen. Hogere boosts accentueren vooral harmonischen. In sommige gevallen kan een >3kHz boost voor een pi werken, soms wil je dat juist weg hebben.
Nou wil ik mn bias eigenlijk heel erg negatief maken (koud) zodat het geluid meer gecomprimeerd, en subtieler overstuurd.
is warm trouwens...

ik twijfel... hoe negatiever de bias, hoe groter de stroom... stroom genereert warmte... vandaar

Maar je verhaal klopt wel verder...
Een pre-amp bias die voor mij werkt
Ik weet dat het allemaal een kwestie van smaak is
Ik begin centre/koud, (ca -1.5V op 12ax7) veel versterking, van alles, maar...
Soms bypasscap, soms ook niet... volgens mij heeft dit invloed op de dynamiek, wat ik momenteel met de .68u bypasscap op mn jcm800 aan het testen ben.
De eerste bypasscap en koppelcap doen volgens mij vrij veel, zowel qua S/N als toneshaping.
Gevolgd door een warme stage, 10k aan de kathode ofzo,
dan een koude harde clipper en dan een kathodevolger.>tonestack>pi
Maarja, dit werkt voor een cruchy amp, voor high gain zou ik de warme stage naar achteren verplaatsen en daarvoor vooral dus hoog aansturen...