Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Pan-o-trem  (gelezen 9239 keer)

Offline JER00N

• Full Member
  • Wat een geweldig forum
Pan-o-trem
« Gepost op: 14 augustus 2009, 17:01:30 »
Ik ben vanwege de aanschaf van een multi-effect (GT10) niet meer zo bezig met effecten bouwen de laatste tijd, maar momenteel ben ik een zeer uitgebreide tremolo/panner aan het maken, naar eigen ontwerp.

Features zijn:

- Stereo in en stereo uit (mono kan ook)
- Panning of 'dual mono' uitgangen
- Sinus, driehoek, zaagtand (ramp up en down), blok (met instelbare dutycycle)
- Naast bovenstaande signalen kan je ook bepaalde patronen kiezen voor ritmische effecten, zoals je bij de Boss Slicer (SL-20) hebt
- Taptempo
- Parameters instelbaar: speed, depth, waveform/pattern, dutycycle
- (moet ik nog inbouwen) knop om bijv. te kiezen om de snelheid te verdubbelen of te halveren

Een behoorlijk uitgebreid ding dus waar aardig mee te freaken valt  ;D

De tremolo bestaat uit een spanningsgestuurde versterker (VCA - de TDA8196) en een PIC microcontroller. Ik gebruik nu een PIC16F628A, maar ik ga een PIC16F73 bestellen omdat deze meer I/O's heeft en ook AD-converters (nodig om de dutycycle-potmeter mee uit te lezen).

Het hele zaakje staat nu op breadboard maar uiteindelijk komt het in een BB-kastje. De software is grotendeels af en het gedeelte om de VCA aan te sturen ook.

Youtube-filmpje komt eraan!

Offline JER00N

• Full Member
  • Wat een geweldig forum
Re: Pan-o-trem
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2009, 18:09:47 »
Filmpje staat inmiddels online: http://www.youtube.com/watch?v=7t4SwOSWBsE

Offline Harold

• Hero Member
  • Semi-amateurig!
    • DIY-Layout.com
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2009, 18:54:07 »
Filmpje staat inmiddels online: http://www.youtube.com/watch?v=7t4SwOSWBsE
Wow! :o

En ook gaaf om te zien! ;)
Uitverkoop: THC Cream Fuzz - Boutique NOS germanium fuzz, en meer!
DIY-Layout.com - Online stripboard layout editor!

Offline Auke Haarsma

• Moderator
  • Hero Member
  • - TooMuchGear? -
    • Mijn DIY multi-fx project op GN
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2009, 21:36:38 »
zeeeer nice! Top dat je de scope er bij hebt.

Op DIYstomp was er laatst iemand die volgens mij een programmeerbare trem had gemaakt. Eentje die een 'geheugen' had. Dus, je start record, draait aan de knoppen en de ic onthoudt hoe je aan de knoppen draaide (of beter, het effect wat de knoppen hadden op de lfo). Mss nog een idea? Of kun je dat nu ook al met je patterns?
Keep on rockin' in the free world.

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2009, 23:28:20 »
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2009, 23:53:55 door remork »

Offline Auke Haarsma

• Moderator
  • Hero Member
  • - TooMuchGear? -
    • Mijn DIY multi-fx project op GN
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2009, 23:57:56 »
Keep on rockin' in the free world.

Offline JER00N

• Full Member
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2009, 00:47:36 »
Dat ziet er wel geinig uit ja. Maar mij iets te ingewikkeld in gebruik :)

Wel zat ik er aan te denken om hem zo te maken dat je de patterns zelf kan maken en opslaan, maar het probleem is een beetje dat ik nog maar 1 of 2 I/O-poorten heb op de nieuwe microcontroller :P

Wellicht dat ik de AD-converter kan verbeteren, dit is nu een zogenaamd R2R-netwerk die aangesloten zit op 8 outputs en op die manier kan ik een LFO-signaal maken met een resolutie van 255. Ik had het eerst geprobeerd om de AD-converter te maken met PWM (dan heb je maar 1 output-pin nodig), maar dat gaf te veel problemen omdat je de PWM-frequentie (ongeveer 10 kHz) door het signaal hoorde en dit niet echt goed weg te filteren was zonder het gitaarsignaal te beinvloeden. Maar wellicht kan ik met die nieuwe microcontroller op een frequentie PWM'en boven de gehoorgrens, zodat je daar geen last meer van hebt. Daarmee zou ik 7 pinnen rijker zijn!
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2009, 00:51:31 door JER00N »

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2009, 09:56:59 »
ik snap daar (voorlopig) allemaal nix van maar het klinkt fantastisch

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2009, 11:42:22 »
 8)

Om een LFO met de PWM module van een PIC te maken (zoals 16F684), is dit een goed voorbeeld:
http://www.electricdruid.net/index.php?page=projects.lfo9

Citaat
Using an external crystal with the PIC allows the chip to run at its maximum clock speed of 20MHz, and this means that the PWM module is able to produce a 19.5KHz sample rate at 10-bit accuracy

Offline JER00N

• Full Member
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2009, 21:47:18 »
8)

Om een LFO met de PWM module van een PIC te maken (zoals 16F684), is dit een goed voorbeeld:
http://www.electricdruid.net/index.php?page=projects.lfo9

Citaat
Using an external crystal with the PIC allows the chip to run at its maximum clock speed of 20MHz, and this means that the PWM module is able to produce a 19.5KHz sample rate at 10-bit accuracy

Hehe, die had ik ook al gevonden ja, en het was ook al in me opgekomen om een 20 MHz kristal te gebruiken, maar op de een of andere manier werkte hij daar niet op. Waarschijnlijk was dat kristal gewoon kapot (gesloopt uit een andere printplaat :P). Als ik wat onderdelen ga bestellen, bestel ik meteen een 20 MHz-xtal mee.

Edit: hm, blijkbaar moet je in de PIC eerst nog instellen dat er een Hi-speed oscillator gebruikt wordt. Dat maar even proberen dan :)
Edit2: inmiddels is het gelukt om hem op 20 MHz te klokken. Nu de filtering van het signaal nog aanpassen om hem stil te krijgen. Maar dat is voor morgen :)
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2009, 23:43:56 door JER00N »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2009, 02:17:20 »
Hé mooi man!
Hopelijk kun je nu de PWM van de PIC gebruiken ipv je externe 8bit AD met weerstanden.

Het 4e orde Bessel filter op 1kHz geeft ook voldoende filtering, toch? Zie:
http://www.electricdruid.net/images/lfo/CircuitV9D.gif

Ook leuk (voor later) om ipv een volume sturing, er een spannings gestuurd filter aan te hangen zoals van een auto-wah circuit.

Offline JER00N

• Full Member
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2009, 13:49:08 »
Het werkt inmiddels al wat beter. Ik snap alleen niet dat bovenstaand schema een 4e orde-filter gebruikt, lijkt me nogal overkill? Ik gebruik nu gewoon een simpel 1e orde-filter. Werkt op zich goed, alleen heb ik wel redelijk wat 'getik' bij de blokgolf...

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2009, 15:49:35 »
Tja, die analoge synth-gasten zijn misschien wat meer "audio-fiel" en warrig van digitale artifacten.  ;)
Een 1e orde filter op 10Hz is waarschijnlijk al "snel" genoeg en geeft bij 10kHz al 60dB onderdruking (20dB per decade).

Offline JER00N

• Full Member
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2009, 18:59:38 »
Tja het is een beetje een compromis vinden: te weinig hoog eraf en je hoort gepiep; te veel hoog eraf en de signalen (vooral bij blokgolf op hogere snelheden) worden te veel afgerond. Dus hiermee is het nog een beetje een kwestie van experimenteren.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2009, 20:59:10 »
Op welke frequentie heb jij het kantelpunt van je 1e orde filter nu ingesteld?