Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Plaatsing AMZ buffer in signaalketen  (gelezen 290 keer)

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
Plaatsing AMZ buffer in signaalketen
« Gepost op: 14 april 2019, 23:43:09 »
Maakt het voor een goede werking van een buffer uit waar deze in de signaalketen is geplaatst?
Ik vraag dit omdat ik denk dat mijn zelfbouw AMZ-buffer een bron van ruis is.
Op dit moment zit hij voorin de signaalketen. Dat komt omdat ik hem in mijn wah-wahpedaal heb gebouwd. In de behuizing van de wah is lekker veel ruimte om zoiets ongecompliceerd in te bouwen. De wah is ook het eerste effect in de signaalketen.
Na de wah heb ik een Dirty Shirly distortionkloon geplaatst. En hier gaat het mis. Als ik deze activeer krijg ik er erg veel ruis bij. Nu is het normaal dat er wat ruis en brom optreedt bij gebruik van een high-gainpedaal. Maar in dit geval vind ik het teveel. Ik denk dat het ruis is die in de buffer ontstaat en door de Dirty Shirly wordt opgepept. Ik gebruik ook een noise-gate, maar die zet ik eigenlijk liever niet aan.
Ook is de originele j201 fet van de buffer al vervangen door een veel stillere 2n5457.
De vragen zijn nu: Moet ik een betere buffer bouwen? En zo ja, welke?
Is het plaatsen elders in de keten een optie? Ik zou hem dan na eventuele distortions en boosters willen plaatsen.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Plaatsing AMZ buffer in signaalketen
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2019, 12:20:06 »
Kun je met een audio probe luisteren waar de ruis precies ontstaat? Dan hoef je niet te "gokken"...
Of nog beter, met een oscilloscoop meten waar de ruis ontstaat.

Ook zou je kunnen testen waar de ruis ontstaat door de diverse effecten los van elkaar te testen.

Een buffer zou weinig ruis moeten maken omdat de versterking ongeveer 1x is.
Een opamp buffer is ook een goed optie.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2019, 12:21:46 door Flo »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2019, 14:48:42 »
Een opamp-buffer ga ik sowieso nog maken. Just for the fun of it. Een scope heb ik niet.
Wat het audioproben betreft: Ik moet nogal wat demonteren om bij de effect-vero's te kunnen. Maar de ruis moet haast wel ontstaan voor de distortion. Deze pept de ruis nl behoorlijk op. Dan moet het wat mij betreft in mijn MXR Phase 90, de wah, of de buffer (allemaal zelfbouw) zitten. het kan natuurlijk ook zijn dat de Dirty Shirly Distortion zelf de veroorzaker is.
De buffer en de wah kan ik vrij gemakkelijk bij. Daar ga ik dan eerst maar eens naar kijken. (de buffer bypassen)
Ik heb sterk het idee dat de buffer de veroorzaker is. Dat is namelijk het enige stukje electronica dat constant actief is. Als ik de rest van de effecten voor de DS bypass, is de ruis er ook.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2019, 20:03:08 door Burny Lawsuit »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2019, 20:02:51 »
Mijn vermoeden was juist. Een paar minuten geleden heb ik even de buffer uit de signaalketen gehaald.
De ruis verminderde aanzienlijk. Wat ik nu nog aan ruis hoor met een ingeschakelde DS is acceptabel.
Eerst maar een op-amp buffertje maken. Want ik heb wel een buffer nodig.

Edit: Tja, maar wel éérst onderdeeltjes bestellen.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2019, 20:25:32 door Burny Lawsuit »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2019, 20:58:07 »
En.......dan heb je van die dagen dat je domweg mazzel hebt. ;D
Ik kwam bij het zoeken naar onderdeeltjes voor een IC-buffer in mijn voorraad een J310 tegen.
Da's toch ook een jfet, dacht ik.
Op goed geluk de 2n5457 maar eens vervangen door deze j310. En ja hoor.....een werkende buffer met véél minder ruis.
Het gekke is dat de 2n5475 al veel minder ruis levert dan de j201 zoals die in het oorspronkelijke ontwerp wordt gebruikt. Een j201 zou voor mij dus totaal onbruikbaar zijn.

Neemt niet weg, dat ik alsnog een IC-buffertje ga maken. Misschien is de signaal/ruis verhouding dan nog beter.
Zo niet: toch weer lekker bezig geweest.

ik blijf alleen met de oorspronkelijke vraag zitten. Maakt het uit waar de buffer in de keten zit?
« Laatst bewerkt op: 15 april 2019, 21:04:14 door Burny Lawsuit »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #5 Gepost op: 17 april 2019, 16:32:59 »
Ik plaats een buffer graag als eerste in de keten zodat de pedalen, en de versterker er na, met een laag impedantie signaal aangestuurd worden. Maar wel na een fuzzface.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2019, 18:44:13 »
Ah. Ik heb hem idd ook voorin de keten.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 8 juni 2019, 21:34:36 »
Inmiddels heb ik een IC-buffer met een TL071 gemaakt. Die zijn nét weer wat ruisarmer dan de FET-versies die ik tot nu toe gebruikte.
Eerder plaatste ik zo'n buffer in mijn eerste pedaal, in volgorde, direct na de gitaar.
In dit geval heb ik ervoor gekozen de buffer wel in de wah (het eerste pedaal) te bouwen, maar niet meer direct na de ingang te plaatsen. Nu zit de buffer na het effectboard maar voor de uitgang van de wah. Hierdoor wordt de wah niet laag-ohmig aangestuurd en klinkt hij iets sponziger. Vind ik mooier.
In de bijlage is het de bovenste buffer van het rijtje.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #8 Gepost op: 9 juni 2019, 20:54:41 »
Mooi resultaat! Fijn dat het weer ruisarmer is geworden.

Je zou voor een nog ruisarmere opamp kunnen gaan met wel een hoog ohmige ingang (FET ingang) zoals: TLC2272 of OPA2134.
De NE5532 en RC4558 zijn ook mooi ruisarm maar hebben geen hoog ohmige FET ingang.
TL072    = 18 nV/vHz
TLC2272  =  9 nV/vHz
OPA2134 =  8 nV/vHz    
RC4558    =  8 nV/vHz
NE5532   =  5 nV/vHz

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2019, 11:26:45 »
Thx. Eens kijken of ik die opamps heb liggen. Dan kan ik het meteen proberen. Maar ten opzichte van mijn eerdere amz buffer is deze met IC als stukken beter.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 12 juni 2019, 10:33:11 »
De TLC2272 die ik had liggen doet het niet. Voorlopig weer even terug naar de TL071. Bij een volgende bestelling laat ik wat verschillende opamps meekomen.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2019, 21:17:45 »
Dat het niet werkt komt omdat die TLC2272 een dual opamp is, de TL071 is 1 enkele opamp. De pinout is dus anders.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2019, 22:20:40 »
Ah natuurlijk. Niet op gelet. Ik dacht dat ze één op één uitwisselbaar waren.