Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Bouwverslag Redwitch Fuzz God II Clone.  (gelezen 88 keer)

Offline MartinM

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Bouwverslag Redwitch Fuzz God II Clone.
« Gepost op: 1 december 2018, 20:32:32 »
De hobby band Pavlove had geoefend in augustus 2018 in de oefenruimte, echter onverwachts zonder gitarist.
Er waren wel live opnamen van gemaakt. Ik dacht achteraf de gitaarpartijen nog even in te spelen bij de live opnamen (ik ben geen lid van deze band).
Het nummer wat men had geoefend was Plugin Baby van Muse.  Dat begint en eindigt met een oscillerend fuzz effect.
Gitarist Matthew Bellamy gebruikt hiervoor een Zvex Fuzz Factory.
Ik was al eens op internet de Red Witch Fuzz God II tegen gekomen, welke ook de oscillerende mogelijkheden heeft (Wrath) en de Sputter potentiometer.
Dit is een effect wat een uitstervende batterij nabootst (Sputta).
Aldus aangevangen. Op de internet fora het schema en vero board layout gevonden.
Er wordt gebruikt gemaakt van BC109B en BC109C transistors.
Daar is moeilijk aan te komen. Ik had nog een BC109B liggen, deze heeft een hfe (versterkingsfactor) van tussen de 180 en 460.
De BC109C heeft een hfe van tussen de 380 en 800. Ik heb hiervoor de BC549C gebruikt, deze heeft vergelijkbare hfe.
De vervanger voor de BC109B zou een BC549B kunnen zijn.
Het schema op de internet fora klopt NIET. De Basis-Collector Condensator van de BC109B is in het schema 56pf, maar moet volgens mijn bevinding 560pF zijn.
Met 56pF gaat de schakeling oscilleren.
R1 van het schema heb ik gekozen op 15 Kohm. De bias instel potentiometer staat op ongeveer de helft, 4,5 V van de voedings spanning. Zie schema hieronder.
Het kastje is een Aluminium BB type. De tekening voor de boorgaten gemaakt met Freeware teken programma Inkscape.
De afbeelding is de CD hoes van PlugIn Baby.
Tot aan twee maal geprobeerd dit op een Decal Water slide te printen, echter de hechting op het kastje werd gebobbeld na er  blanke lak van de Action over te spuiten. Er weer van verwijderd.
Vervolgens met foto papier er maar opgeplakt en afgelakt met blanke lak. Inbouwen, knopjes erop en klaar.
Het nummer vangt aan met de Wrath oscillatie welke met een voetschakelaar aan en uit gezet kan worden.
De Wrath en Fuzz knopen bepalen de oscillatie toonhoogte. De Treble en Gain schakelaars werken goed, geen problemen met de door mij gebruikte condensator en weerstands waarden.
 Sputta, (Sputter) doet ook wat het moet doen. De gitaar partijen met de Fuzz God II ingespeeld met als USB omzetter een Digitech RP355.
De DAW mix is gemaakt met Magix Samplitude. De video is gemaakt met Magix Video Premium, hier onder de link naar de resultaten op YouTube:
https://youtu.be/KvgDHJx4NoQ

Offline autostatic

• Jr. Member
  • **
    • Monas Effects
Re: Bouwverslag Redwitch Fuzz God II Clone.
« Reactie #1 Gepost op: 4 december 2018, 12:45:29 »
Ha ha ha, supercool clipje!!! Lekker gespeeld ook. En cool effect, heel inspirerend, gaat ook op m'n bucket list.
En wat voor waterslide decal heb je gebruikt? Met die voor laser printers uit de Newtone winkel heb ik geen problemen, die gaan niet bobbelen als ik ze overspuit met acryllak (zoals van de Action). Gebruik nu wel Motip Clear Varnish aangezien die van de Action een beetje gelig lijkt te zijn. En Inkscape is tof, gebruik het ook en is super voor het maken van sjabloontjes en ontwerpjes.

Offline MartinM

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #2 Gepost op: 4 december 2018, 19:32:04 »
Hey, dank je autostatic. Het waren inderdaad de waterslides voor inkjet printer.
De eerste ging na de derde laag transparante lak, welke ik misschien iets te overdadig had aangebracht bobbelen en de inkt begon uit te lopen.
De tweede daar had ik de hoekjes van rond geknipt. Niet doen dus. De waterslde krult dan om de rechte zijden om, ik kreeg het er niet meer goed op het aluminium kastje.
Toen maar het op een stuk foto papier geprint en er opgeplakt en vervolgens afgelakt met transparante spuitbus lak.

Ik heb in het verleden de Muffin Fuzz en de Burns Buzzaround Fuzz gebouwd, maar ik moet zeggen dat deze Red Witch Fuzz God II wel een hele goeie is en die oscillatie (wrath) mogelijkheid is gewoon leuk.
Dit zou je nog met een externe foot controller kunnen uitvoeren om met de voet de toonhoogte te variëren, ja het is een soort MiniMoog voor gitaar ;-)
Met de bouw één foutje gemaakt, een weerstand in het verkeerde gaatje. Ja dit staat op één van de foto's. Nee het is geen quiz om uit te zoeken welke foto, ik ga deze clone niet verloten ;-)

Offline autostatic

• Jr. Member
  • **
    • Monas Effects
« Reactie #3 Gepost op: 5 december 2018, 12:21:31 »
Ah, decals voor inkjet. Dan wordt er over het algemeen aangeraden om voordat je de decal gaat onderdompelen deze eerst van een laagje lak te voorzien. Bij laserjet hoeft dat niet. Ik heb dan ook met de laserjet decals die ik gebruik geen problemen met rond geknipte hoekjes. Newtone heeft trouwens BC109B en C transistors  ;)