Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: over the top buizen screamer  (gelezen 136 keer)

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
over the top buizen screamer
« Gepost op: 4 november 2018, 20:22:36 »
Het ene project staat net in mij trapkastjesketen en de volgende is alweer klaar. Waarom?? omdat dit gaaf is om te bouwen en te horen. Was op mijn constante strooptocht naar de vetste gitaar geluiden op juptjup op deze demo gestoten. https://www.youtube.com/watch?v=BxWSjQO6WDQ   Ook weer precies wat ik graag hoor. Wilde dit niet doen met een complete buizenbak maar gewoon met een 12ax7 buisje en met een hsp van 250 Volt. Deze wordt geleverd door een spanningspomp. Hier heb ik al meerder schakelingen mee gemaakt en dat werkt prima. Ik heb ook een paar laag (3 tot 5) watt buizenbakjes gemaakt met dit soort pompjes. Voeding van 12 Volt DC en hoppa. Oke, terug naar het topic. Voor dit effect heb je dus alleen maar een buis aan de ingang nodig die door een boost schakeling helemaal over de rooie wordt gejaagd. Dus ik heb met een buisje een schakeling gemaakt die net een randje vervorming geeft. Daar voor heb ik een booster met een TL071 gefabriceerd die de eerste buis in verzadiging jaagt. Helemaal voluit klinkt het als een vette BigMuff/Fuzz. Maar ga je in een lager gain gebied dan hoor je inderdaad wat er op YT gepresenteerd wordt. Het geluid in de demo en ook bij mij is op zeer laag slaapkamer nivo maar met een hele gave oohhmpf er in. Weer een nieuwe in mijn rijtje. Gaaf. Sjemaatje en fotootjes weer bijgevoegd. Heb ook de Fulltone fat boost ontdekt. ga ik ook maken. gewoon voor de fun.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: over the top buizen screamer
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2018, 18:50:37 »
Gaaf!  8)

Offline Snofla1900

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2018, 18:54:29 »
Citaat
Sjemaatje en fotootjes weer bijgevoegd.
Geweldig, nu nog een clipje !

Alf

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2018, 20:08:44 »
Haha Alf dat is de bedoeling. Ga kijken of ik een redelijk demootje in elkaar kan zetten voor You tube. Heb hem vanmiddag aan mijn zoon (muzikant en studiogeluidstechneut) laten horen en die was behoorlijk enthousiast. Wordt vervolgd.

Offline autostatic

• Jr. Member
  • **
    • Monas Effects
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2018, 10:48:32 »
Gaaf hoor! Ben benieuwd hoe die klinkt!

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2018, 21:25:24 »
Grappig is dat mijn zoon een harde piep hoorde, die ik in de verste verten niet kon horen. Mijn echtgenote hoorde hem ook. Mijn gehoor is door een herseninfarct enorm achteruit gegaan. Heb nu (na negen jaar en negen jaar klachten van mijn omgeving lol) gehoor apparaatjes voor beide oren maar de grafieken laten zien dat het gehoor op 2,8kHz tot 4kHz op min 80-100 dB zit. Daar dus compleet doof en daar helpt een gehoor apparaatje niets aan. Boven de 1 kHz duikt de grafiek scherp naar beneden, dus door de apparaatjes hoor ik dit gebied nu wel maar tot ca 4 kHz. Goed de piep zat er dus boven, en ik moest een manier verzinnen om dit te horen. Tadaaa een octaver vlak voor de versterker en op 1,5 octaaf lager gezet en daar was de piep. Na een lange zoektocht merkte ik dat wanneer ik mijn hand naar het buisje bracht dat de piep veranderde. Dus een metalen afschermingjasje om de buis gemaakt en weg was de piep. Waarschijnlijk doordat ik hem toch vrij hoog in gain heb ingesteld is de buis gaan piepen door de omgeving. Nu helemaal goed. Ga proberen wat op de videorecorder te plakken. Gaaf zo een hobby.

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2018, 18:49:46 »
even een update. Had bij het opschroeven van de gain toch nog wat last van oscillatie verschijnselen. Om dit uit te bannen heb ik een kleine wijziging in het schema gedaan. Na de eerste versterkertrap heb ik nu een trimpot van 1Meg geplaatst ipv de spanningsdeler. Nu heb ik de "trimpot" zodanig ingesteld dat hij met de gainregelaar op 0 een heel licht randje geeft aan het geluid. Nu kan ik de gain over zijn gehele bereik gebruiken zonder hinderlijke pieptonen. Voor de duidelijkheid het schemaatje er weer onder.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #7 Gepost op: 15 november 2018, 20:16:50 »
Oscillatie problemen bij hoge versterking kunnen, naast afschermings problemen, ook komen door (lange) bedrading, overspraak en layout problemen.