Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Mijn nieuwe overdrijf is vett!  (gelezen 195 keer)

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
Mijn nieuwe overdrijf is vett!
« Gepost op: 29 oktober 2018, 21:12:14 »
Ik ben alweer een tijdje stil geweest. Heb wat tijd gespendeerd aan andere zaken. Nu alweer een tijdje bezig met een nieuw soort overdrijf. Wat ik steeds maar najaag is het zware vette gitaar geluid die SRV en lookalikes produceren. Je weet wel het Fender op tien geluid, maar dan op slaapkamer nivo. Heb allerlei dingetjes gemaakt waarbij de fuzz een hele leuke was maar toch net niet genoeg. Omdat ik al een losse actieve baxandall toonregeling gemaakt heb welke fantastisch klinkt maar clean is en blijft. Hij geeft mijn Fender Frontman 25 in het cleane geluid ongelooflijk veel vetheid en ballen. Nu nog een overdreven signaal. Daar ook weer een circuitje voor gemaakt met wederom een baxandall toonregeling. Nu heb ik een opamp die zorgt voor het clippen en een opamp voor de toonregeling. Tevens een mogelijkheid voor hard en soft clipping. De hard clipping klinkt heel gaaf. Ik heb het schakelingetje op experimenteerprint voor ic's gemaakt. Die printjes gebruikte ik in de jaren70/80 veel en ben ze toen uit het zicht verloren. Kwam ze toch weer tegen op Ebay en heb er gelijk een stel aangeschaft. Zo vreselijk handig. Tevens heb ik bij mij een tweetal gain pots met een stampschakelaar ertussen zodat ik van lage gain naar meer gain kan stampen. Hoe klinkt ie??? VETTT en gaaf. Lijkt heel veel op de JesseDavey's Blues Power pedaal. Alleen mijn stampkastje werkt ook goed voor een ss versterker. Op heel bescheiden geluids nivo een heel vet geluid met ballen. Ga je harder dan moet je natuurlijk hoog en laag wat dimmen. Dat is het mooie van een baxandall regeling. Wanneer je hoog en laag wat verder terug draait hou je een soort tube screamer mid hump over.
Fotootje en schemaatje hier weer bij.
Oh ja, waarom heet hij de James Drive. Omdat James Jameson de uitvinder van deze toonregeling is. Baxandall heeft hem in audio versterkers toegepast en daarom wordt hij vaak Baxandall toon regeling genoemd. Misschien ga ik wel een YupTjup demootje maken.  Hop hop hop naar het volgende projekt.

Offline Snofla1900

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Re: Mijn nieuwe overdrijf is vett!
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2018, 10:55:22 »
Ziet er goed uit , ben zeer benieuwd naar de sound!
Welke diodes heb je gebruikt ?

Alf

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2018, 11:25:02 »
Hoi Alf , Gewone 4148 jes.  Heb met Bats en 2n7000 en germanium geprobeerd maar deze 4148 klonken in deze formatie het lekkerst. Vooral de hard clip zijde klinkt lekker vel. Dit hoor je veel in het geluid van SRV.
Groet Frans

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2018, 13:32:20 »
In de hard clipping stand, hangen de diodes direct aan de opamp uitgang. Dat is voor de opamp niet zo goed want deze wordt eigenlijk kortgesloten bij signalen die boven +- 0,6V komen. Beter is een serie weerstand (100 Ohm, 1k Ohm) tussen de opamp uitgang en de hard clipping diodes te plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2018, 13:36:18 door Flo »

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #4 Gepost op: 1 november 2018, 07:47:21 »
Thanks Flo, ga ik zeker proberen. Ben benieuwd of hierdoor het geluid veranderd. Heb nu het geluid een paar keer aangehoord. Voor mij, op mijn slaapkamer nivo, klinkt hij gewoon heerlijk. Ben wel van overtuigd zodra je harder gaat spelen, mini clubnivo, dat je de bas en hoog terug moet draaien. Maar dat geld ook voor die baxandall regeling die ik gemaakt heb. Alleen geschikt voor laag volume nivo. Voorlopig rondom tevreden.

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #5 Gepost op: 1 november 2018, 08:12:20 »
Zo even een 100 ohm weerstand in gebakken. Resultaat negatief. Raak een hoop gain kwijt, volume nivo is hoger (is niet erg). Wanneer ik de gain omhoog regel tot ca dezelfde gain als dat ik had klinkt het geluid toch niet zo heftig meer. Wordt het meer een gangbare overdrive. Heb er een overbrugging schakelaartje ffe op gezet en een tijdje zitten te ab-en. Zonder weerstand klinkt hij gewoon het Vetst en gruizigst. Dus ik hou het op de oorspronkelijke schakeling en kijk wel hoelang het IC het uithoud. Gaaf dat een bouw fout toch een goed klinkend resultaat geeft.
Ik heb nog wel een klein foutje gezien. Na de eerste opamp zit er een laag doorlaat filter en daarvan moet de condensator 100n zijn ipv 220p!
« Laatst bewerkt op: 1 november 2018, 09:37:11 door fth.vanhelvoort »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2018, 19:00:20 »
Toen je een 100 Ohm weerstand in serie met de opamp uitgang en de "hard clipping" diodes had gezet, had je toen ook de 10k van het vervolg circuit "mee-verhuist" naar het knopppunt tussen die nieuwe 100 Ohm en de clipping diodes, i.p.v. direct aan de opamp uitgang?
Zo niet, dan snap ik wat je beschrijft in je test resultaat.

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2018, 20:18:54 »
Hoi Flo, dat is een goeke. Nee die schakeling had ik niet geprobeerd. gewoon tussen het IC en de 10k een draadje met 100 ohm en de dioden (antiparallel)  in serie naar aarde. Heb dit ook geprobeerd na de 10k weerstand en de C naar aarde , dus vlak voor de toonregeling. Dioden direct aan aarde en dioden met 100 ohm in serie aan aarde. Maakte allemaal niets uit, het geluids effect was beduidend minder. De gave vervorming komt dan voor mij uit het verkeerd gebruik van het IC. Die oplossing die jij aangeeft ga ik nog proberen. Kijken of dit verschilt. 

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #8 Gepost op: 11 november 2018, 21:15:31 »
Hoi Flo, jouw oplossing geprobeerd. Het geluid wordt er minder "smerig" van. Ik denk door dit misbruik van de opamp de gruizigheid door de opamp geleverd wordt. Dus weer terug gebouwd. Heb wel gezien in de datasheet dat de opamp tegen constante kortsluiting van de uitgang beveiligd is, dus misschien doet de electronische beveiliging dit wel. Ik hou hem zo en zie wel waar het schip strand. Vind dit net wat heftiger en geeft vooral in het hoog een lekker smerig randje.
Bedankt voor de adviezen en rock on. Groet Frans

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #9 Gepost op: 15 november 2018, 20:53:31 »
Oke! Graag gedaan. Fijn dat je het ff hebt geprobeerd. Als het voor jou goed klinkt, is het goed!  8)