Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Solstice: een DIY overdrive met veel tweak mogelijkheden  (gelezen 286 keer)

Offline ruud_wetzels

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Solstice: een DIY overdrive met veel tweak mogelijkheden
« Gepost op: 30 september 2018, 21:20:35 »
Hallo Allemaal,

Ik heb een Tube Screamer achtige overdrive gebouwd op basis van een PCB van Nucleon FX: www.nucleonfx.com

De Solstice is een overdrive met een parametrische EQ. Tijdens de bouw kan je ook nog veel keuzes maken. Op deze manier krijg je een overdrive naar je eigen smaak.
Ik heb hem gebouwd met een OPA2134 waardoor er geen ruis hoorbaar is.

Rutger (van Nucleon FX) is evt bereid om een kitje voor je samen te stellen.

Als je nog vragen heb, hoor ik het graag.

Groet, Ruud

Offline autostatic

• Jr. Member
  • **
    • Monas Effects
Re: Solstice: een DIY overdrive met veel tweak mogelijkheden
« Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2018, 13:23:45 »
Ziet er goed uit! Ben wel benieuwd naar zo'n Solstice, lijkt een beetje op een kruising tussen een een Tubescreamer en een Mostortion maar dan met een OPA2134 en een JFET input stage. Klinkt ie niet tè clean en transparant?

Offline nucleonfx

• Newbie
  • *
  • MegaFarad
    • Nucleon FX
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2018, 11:19:44 »
Ruud stuurde me een link naar zijn bouwsel, dus ik heb na jaaaaaaren klant te zijn eindelijk ook maar eens een forumaccount aangemaakt hier.

Mooi doosje Ruud!

@Autostatic: het meest bijzondere aan de Solstice is wat mij betreft de EQ. Hij is heel breed, dus niet heel frequentiespecifiek, maar je kunt de middenfrequentie wel instellen. Dit in combinatie met de driestandenschakelaar zorgt er voor dat je echt goed de focus kunt leggen op bas, midden of treble. Dus als je voor transparant gaat, zet je alles in het midden en klaar ben je. Maar je kunt er ook die typisch nasale sound van een tubescreamer uit halen of juist meer de treble boost kant op gaan.

De keuze voor de OPA chip is aan de bouwer, maar ik raad 'm aan omdat ik merkte dat met bv. een 4558 chip ik de hoeveelheid ruis storend ga vinden. Ook dat heeft vooral te maken met de EQ sectie, maar ook omdat ik in mijn eerste proto het ingangssignaal behoorlijk boostte met een J201. Ik ga nu voor een veel lagere input gain.

Ik heb nog printjes beschikbaar, dus als je het eens wil proberen, zie mijn handtekening :)

Offline autostatic

• Jr. Member
  • **
    • Monas Effects
« Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2018, 13:46:04 »
Klinkt erg interessant, als ik m'n huidige projectjes af heb ga ik zeker een Solstice proberen! Een OD/Distortion met een uitgebreide toonregeling is altijd welkom.