Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Invloed voeding op gitaar geluid  (gelezen 109 keer)

Offline marcelvanderdoes

• Newbie
  • *
Invloed voeding op gitaar geluid
« Gepost op: 12 september 2018, 19:37:22 »
Een vraag voor de elektro-wizzards onder jullie:

Om mijn groeiende rij van (zelfbouw) effecten van stroom te voorzien heb ik een T-Rex fuel tank gekocht om mijn boss-adapters (250mA) met daisy chain te vervangen.

Oude set-up:
Adapter 1 - Shoot the moon tremolo
Adapter 2: looper, micro amp, micro-flanger (en wissende drive pedalen).

Nieuwe set up met de T-rex:
Alle effecten eigen uitgang, behalve de micro-amp en flanger samen op een uitgang.

Tot mijn verassing had deze verandering een subtiel maar duidelijk waarneembaar effect op de toon: het klonk vlakker (bijna alsof er een lichte compressie aanstaat) en minder sprankelend. Wanneer ik de micro-amp en flanger weer op een adapter aansluit klinkt het als vanouds.

De Fuel Tank heeft 120 mA per output (elke output is ge´soleerd), de boss adapters elk 250 mA.

Heeft iemand hiervoor misschien een verklaring?

Vast bedankt en groeten,

Marcel

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
Re: Invloed voeding op gitaar geluid
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2018, 23:10:37 »
Ik heb er even geen verklaring geen voor...
De Fuel Tank die ik ken, die geeft maximaal 500mA af, totaal opgeteld over alle 9V uitgangen, uitgangen niet ge´soleerd.
Normaal trekt een pedaal enkele mA's, echter... tussen de modulatie pedalen zitten gemene types die flink wat stroom lusten.

Welk type Fuel Tank heb je?
Welke pedalen, naam en aantal, heb je erop aangesloten?
Welke pedalen hangen er aan welke spannings-uitgang?

Groeten Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline marcelvanderdoes

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2018, 21:21:21 »
Dag Hans, dank voor je reactie.

Het is een T-Rex Fuel tank junior. Max 500 MA maar per uitgang een max van 120mA. Heeft volgens de info van T-Rex 5 ge´soleerde uitgangen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de fuel tank classic). Zijn allemaal 9 volt.

Set-up:  gitaar- MXR micro flanger, MXR micro-amp (DIY), BFJe Honey Bee (DYI), tremolo (DIY) - looper (Boss RC-20) -versterker (Roland ST-50)

Het effect op het geluid treedt ook op als de modulatie pedalen uitstaan, die zijn true bypass. De looper staat wel aan (buffer, maar verder niet in werking).  Het maakt niet uit of alles direct op de voeding is aangesloten of de drive en boost in daisy chain. Het is misschien terug te voeren op mijn Micro-amp clone, maar die trekt eigenlijk maar weinig stroom. Als ik die weer op een adapter zet verandert het geluid weer.

Ik zal hem ook nog testen in mijn andere set up. Eens kijken of ik daar een vergelijkbare verandering hoor. Ondertussen wel besloten dat deze voeding het niet gaat worden ;)

Offline marcelvanderdoes

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2018, 21:48:12 »
Inmiddels ook in de andere set-up getest. Zelfde resultaat: Subtiel maar duidelijk waarneembaar verschil in klank. Wat boxiger en minder sprankelend. Helaas is mijn multimeter kapot, anders kon ik de uitgangsspanning van de T-Rex even nameten, met name de Hotcake lijkt wat minder headroom te hebben op de Fuel Tank Jr.

(Set up twee voor de volledigheid: Cornish buffer (DIY), Crowther Hotcake (DIY), Aion Refractor (DIY), versterker (H+K Tubemeister 18 combo) met nog een tc-nova delay in de effectsloop (eigen voeding).

Het klinkt overigens niet verkeerd, maar anders (en op een manier die mij niet bevalt).

In elk geval bedankt voor het meedenken!

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2018, 19:30:25 »
Zo'n Fuel Tank Junior lijkt me een prima voeding, of het daaraan kan liggen?
Het zou een defect exemplaar kunnen zijn, maar om daar achter te komen zul je de spanning moeten meten.

Een overdrive en booster pedaal trekt normaal gesproken max. ca. 15 mA's;
Stroomopname door de Opamp(s), ev. nog een beetje stroom door de transistor/FET(s) & de spanningsdeler (Vref),
en nog wat door de LED. (sommige pedalen iets meer of minder).
Btw- een True Bypass pedaal trekt ook in Bypass een portie stroom weg. (over het algemeen dezelfde stroom minus de LED).

Wat zou kunnen is dat een van de pedalen door een defect of een bug oid. meer stoom trekt dan normaal en daardoor de voedingsspanning omlaag trekt.
Maar dat zou echter resulteren in een geluid met een flinke portie distortion en compressie.
Eigenlijk is een multimeter + adapter van voedingsplug naar bananenstekker onontbeerlijk, wil je een een spanning meten & juiste diagnose kunnen stellen.

Wat je zou kunnen proberen is om een lange keten te bouwen met je pedalen.
Volgorde & setting van de pedalen zo'n beetje dat het jouw geluid geeft.
Bij de True Bypass pedalen: Om de beurt in Bypass trappen (dus een voor een) en de voedingsstekker uit elk pedaal trekken tijdens het spelen.
Bij de niet-True Bypass exemplaren, voedingsstekker uit trekken en met een met de patchkabel het betreffende pedaal uit de keten halen.
Wordt het geluid ineens beter? Dan kan dat betreffende pedaal de boosdoener zijn.

Biedt dit geen resultaat, dan kan de diagnose zijn dat de Fuel Tank defect is.
Mocht je het recht hebben op een 30 dagen retour regeling, dan gewoon terug sturen en eventueel een ander exemplaar bestellen.

Mits geen van je pedalen defect lijkt te zijn Ún je hebt een diagnose kunnen vaststellen,
dan is hoe dan ook de conclusie dat de Fuel Tank iets met je geluid doet, wat niet in je smaak valt.
Dat zou betekenen dat je dan eigenlijk sowieso deze voeding de deur uit moet doen.
Want een voeding mag nooit jouw favoriete set-up van de pedalen keten bepalen.

Zelf heb ik goede ervaring met de MXR Brick, zowel de ge´soleerde als de non-ge´soleerde versie.
Misschien ook iets om te overwegen (mÚt een 30 dagen retour regeling  ;))

Edit- Misschien is het juist het "geisoleerde" design van deze voeding die het geluid naar jouw smaak negatief be´nvloedt,
zou kunnen, is mogelijk, wie weet...

Succes met testen! 
Groeten Hans

« Laatst bewerkt op: 14 september 2018, 19:35:30 door Hansel »
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline marcelvanderdoes

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2018, 20:54:21 »
Hans, bedankt voor de uitgebreide reactie.

Ik ga jouw suggesties uitproberen komende week. Er is denk ik geen sprake van een defect in een van de pedalen, want geen problemen met ongewenste vervorming.

Voor true bypass gebruik ik vaak een schakeling waarbij input direct wordt doorgeschakeld naar de outpunt (print wordt afgekoppeld, ook om bv doorlekken van LFO te voorkomen). In dat geval lijkt me dat ze geen stroom trekken?

En een laatste vraag: Een niet ge´soleerde power brick is in feite een luxe daisy chain? In dat geval voldoen mijn adapters wellicht net zo goed?

Ik koppel een en later later nog even terug.

Bedankt en ik ga er mee experimenteren.

Marcel

Offline marcelvanderdoes

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2018, 12:03:51 »
Hoi Hans,

De terugkoppeling:

Ik heb geen apart effect kunnen detecteren dat niet goed zou functioneren. De Fuel Tank Junior lijkt me ook niet defect. Hij doet wat hij moet doen, maar dus met wat invloed op de toon. Eindconclusie lijkt dus jouw statement dat de Fuel Tank iets met het signaal doet dat mij niet bevalt. Misschien is het ook wel andersom: de adapters die ik gebruik, doen samen met de daisy chain combinaties van verschillende effecten iets met het signaal dat mij wel bevalt en waar ik aan gewend ben....

Dank en groet,

Marcel

Offline marcelvanderdoes

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: Gisteren om 12:20:51 »
Nog even uitgangsspanning kunnen meten: De T-rex levert 8,9 v per ge´soleerde uitgang, een boss adapter , met vier werkende pedalen in daisy chain 9,3 v. Wellicht speelt dat ook nog een rol.

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 20:09:00 »
Dat kleine spannings-verschil mag eigenlijk niks uitmaken.
Zolang een voeding een schone gelijkspanning levert,  die tevens stabiel is wanneer er  stroom getrokken wordt,
EN geen brom (= rimpelspanning op de gelijkspanning) en andere troep bevat, dan zou het goed moeten zijn.
En dan zou  de voeding de sound niet mogen beinvloeden.
Het blijft een mysterieus probleem....
Heel misschien HF troep?
Zet de WIFI en telefoon en de USB laders en de LED verlichting eens allemaal uit en probeer het nog eens?
Je weet maar nooit  ???

Mvg.  Hans