Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: to fuzz or not to fuzz  (gelezen 261 keer)

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
to fuzz or not to fuzz
« Gepost op: 6 september 2018, 12:10:30 »
In mijn constante jacht naar een massief "SRV" geluid heb ik nu geprobeerd om dit met een fuzz te bereiken. Ik heb goede resultaten gehoord/zien op you tube met de Jess Davey fuzz en nog een paar fuzzfacen door de fuzz op max te zetten en met de volume regelaar op de gitaar het juiste geluid te creŽren. Dus een soort fuzzfacetje gebakken met twee 2N5088 ers erin. Heb nog wat andere boetieke BC109/107 (zelfs met metalen geoxideerde behuizing dus moest wel goed zijn!!|) maar dat werd erg modderig en met weinig hoog erin. I.p. de volume regelaar op de gitaar heb ik een seriepotmeter van 250kA reversed aan de ingang gehangen. Dubbel uitgevoerd zodat je kunt kiezen tussen twee gains. Ingangs capje van verschillende waarden om het laag in g2 wat te beperken.  En verdraaid het werkt ook nog. De uitgangs pot heb ik gewoon ingesteld dat er geen grote volumesprong plaats vind. Het geluid krijgt iets vettigs/rauwerand mee. Heel lekker voor de buizendbak. 
Het schakelingetje is zo eenvoudig dat het uitnodigt om het zelf eens te proberen.
Schemaatje en plaatje weer hieronder bijgevoegd.

Offline autostatic

• Jr. Member
  • **
    • Monas Effects
Re: to fuzz or not to fuzz
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2018, 11:55:48 »
Heb er inmiddels ook een gebouwd en wat geŽxperimenteerd met verschillende torretjes en ben uiteindelijk ongeveer op hetzelfde uitgekomen met een 2N3904 voor Q1 en een 2N5088 voor Q2. Met BC107 en BC109's veel last van oscillatie, misschien nog eens de 100pF tussen base en collector truc proberen icm. met deze torretjes. Oscilleert nu alleen nog een beetje als ik het volume voluit zet maar klinkt verder best goed.

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2018, 09:38:31 »
Leuk dat hij gelukt is. Met mijn 2x2n5088 had ik geen last van oscileren. Had toch moeten gebeuren met deze high gain torretjes. Is de bedrading niet te lang?? Ondertussen de Fuzz verkocht. Vond hem heel lekker klinken maar ik heb een P9 Skreddy Muff fuzz en die is voor mij toch bruikbaarder. Kreeg een emailtje van de huidige gebruiker en die was zeer gelukkig ermee. Wordt op podium gebruikt. Toch weer leuk zo een berichtje.

Offline autostatic

• Jr. Member
  • **
    • Monas Effects
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2018, 15:14:15 »
Zeker! Tof hoor!
Ik heb er twee 100pF condensators bijgezet en oscillatie is verdwenen. En te lange bedrading, probeer het zo kort mogelijk te houden en dit zit in een 1590B behuizing dus zou toch goed moeten zijn.

Offline Snofla1900

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2018, 16:17:43 »
Citaat
Met mijn 2x2n5088 had ik geen last van oscileren.

En hoeveel Hfe meten die ??

Ik zag dat er eerst Bc 107 in zaten , dacht ik .

Alf

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2018, 19:19:25 »
Ja klopt Alf, maar die vond ik helemaal niet lekker klinken. Heb de Hfe niet gemeten. Datasheet zegt veel hoger dan de BC107.