Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: De juiste klankkleur!  (gelezen 407 keer)

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
De juiste klankkleur!
« Gepost op: 11 augustus 2018, 10:26:18 »
Ooit, decennia geleden, heb ik een Artec Exp moduultje gekocht. Dat is een potmeter/schakelaar met een printje erop om in de gitaar te bouwen. Nadat ik hem geprobeerd had verdween hij in de voorraad bak. Het geluid was niet te gebruiken vanwege het pijnlijke hoog erin. Tijdens een opruiming kwam ik hem weer tegen en ben er wat mee gaan knoeien. Een trimmertje voor het niveau en een dubbel T filter tegen het hoog deed al een heleboel goed. Wat ik bemerkte dat dit dingetje toch een verrijking aan het signaal gaf. Hij leverde een scooped geluid op. Denk aan "Lenny" en John Mayer. Maar op een bepaalde manier klonk het niet lekker, bijna digitaal!?  Na veel zoeken heb ik bij Artec gevonden wat dit kastje doet en in feite is het een filter met 1 regelaar waarbij je van midboost tot scooped je geluid kunt regelen. Er stond zelfs een grafische weergave van het filter bij. Dus uiteindelijk gewoon een soort EQ! Geen magic aan exciter/enhancer ed. Dus met behulp van een TL072 een Baxandall(James) toonregeling in elkaar geflanst. Met de standaard waarden die de Duncan tone stack calculator levert. Die heeft een dip bij ca 1000 Hz bij bas en hoog voluit. En daar zit de dip van het Artec moduultje ook. Dit regelaartje, nu met twee pots, doet het zelfde alleen klinkt veel mooier.
Waar heb ik hem voor: In de keten zit hij gelijk als eerste aan de gitaar kabel. Met dit kastje kan ik een prachtig "lenny" /SRV/JMayer geluidje creŽren. Helemaal fine te tunen aan de elementen. Ben echt verbaast over het verschil, lijkt wel of er een deken voor de speaker weggetrokken wordt. Clarity of zo. Wanneer ik nu mijn OD (HarleyBentonUltimatDrive met mods) in trap hoor ik echt de SRV overdrive grom en grauw. Pracht projectje geweest. Ik weet niet hoe dit dingetje zich gedraagt bij vol volume maar op huiskamer nivo een succes. De tussenstandjes op mijn strat springen er nu uit. Voor de gein nog een mid shift aangebracht die het geluid net weer wat anders kleurt. Dit had ik jaren geleden moeten hebben. Zoals gewoonlijk weer een plaatje en een tekeningetje bij gevoegd. Een aanrader.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
De juiste klankkleur!
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2018, 11:11:46 »
Mooi dat het zo voor je werkt. 👍🏻 Ik heb een paar jaar geleden ook zo’n exp(pander) gekocht bij Dragonfire. In combinatie met een EMG 81 en 85 vond ik het een prima bruikbaar ding. Lekker om tussen vette eighties hardrock en scooped metal sounds te wisselen. Werkt m.i. prima als flatboost. Volgens mij is het ook een EMG Expander kloon. Nu er passieve pick-ups in de betreffende gitaar worden gebruikt is ie overigens wel bruikbaar, maar wel iets minder effectief.
Het verbaast me trouwens dat je hem kon modificeren. Mijn exemplaar heeft smd en daar kan ik niet zoveel mee.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
Re: De juiste klankkleur!
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2018, 11:56:31 »
Ja dit was ook met smd, daarom denk ik dat het zo steriel klonk. Maar het dubbel T filter zit aan de uitgang en de verzwakker zit aan de ingang dus geen probleem met monteren. Heb trouwens in het verleden met mijn POD2.0 al eens pech gehad dat de smd onderdeeltjes zo van de print los kwamen. Heb ik toen met prutswerk zitten repareren en is gelukt. lol.
Ondertussen al weer een wijziging aangebracht in het sjema. De eerste opamp versterkte te veel en heb de weerstand van 570k terug gebracht tot 180k. Dit omdat bij harde aanslag er een beetje vervorming optrad. Bij 180 k is de boost nihil maar heb geen vervorming meer.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2018, 13:09:55 »
De ingangsweerstand is nu 10K Ohm. Dat is erg laag. Zou eigenlijk 500k - 1M Ohm moeten zijn, zodat het gitaar signaal niet teveel belast wordt. Verlies je zo niet een hoop hoge frequenties?
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2018, 13:18:00 door Flo »

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2018, 15:17:35 »
Het is idd niet zo een fraaie oplossing, ik had beter de niet inventerende zijde kunnen nemen als ingang, maar ik heb totaal geen erg in verlies in het hoog. Ook niet met de beide pots op 12 uur. Kennelijk wordt dit in het circuit weer recht gezet. De reden van deze schakeling is dat ik een deel gebruikt heb van een bestaande print van de BBpreamp van Xotic. Deze heb ik ook gemaakt en vind ik bijzonder fraai.  Met deze toonregeling als eerste in de keten ervaar ik een zeer fraai scooped John Mayer geluid.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2018, 17:09:33 »
Inderdaad kan je beter de niet inventerende zijde kunnen nemen als ingang. Hierdoor behoud je een hoge ingang impedantie die je gitaar signaal niet belast.

Maar als het voor jou goed klinkt, is het natuurlijk goed.  :)

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #6 Gepost op: 1 september 2018, 16:24:16 »
Reactie van Flo ter harte genomen en de toonbooster opnieuw vormgegeven maar nu via de niet inverterende ingang. Heb hem nu zo gemaakt dat hij heel mild overstuurt. Geen clippende dioden of 2N7000 erin. Gewoon een beetje vast lopen over het IC. Nu klinkt hij echt veul beuter dan het eerste ontwerp en heb hem met een piep klein overdrijf randje ingesteld. Bas en treble naar smaak bijgesteld. Een mega verschil met het gebijpaste signaal. mooi transparant en helder is hij nu in te stellen. Weer een upgrade tov de eerste en tov de vertex steel string slinger clone.

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #7 Gepost op: 6 september 2018, 11:55:00 »
Na een tijdje spelen merkte ik dat de schakeling toch teveel laag tegen hield. Daarom wat condensator waarden van de bax regeling veranderd. Schemaatje hieronder. Klinkt weer een stukje beter vooral de balans van hoog en laag. Met de duncan tonstack sim kun je het verschil ook goed zien. Het is nu een constant aan pedaaltje voor cleane John Mayer, SRV achtige toontjes. Ik heb hem voor in de keten zitten. Heerlijk maar weer. Zeker het bouwen waard

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2018, 17:35:20 »
Lekker bezig weer zeg!  8)

Wat opvalt is de 12k bias weerstand van de niet-inverterende opamp ingang naar de halve voedingspanning.
Dit is te laag, je raakt hierdoor signaal kwijt.
Ik zou deze verhogen naar 1M Ohm.

Verder is het interessant om het hoogdoorlaat filter van 4k7 Ohm en 100nF aan te passen. Momenteel is er een afsnij-frequentie van 340Hz waardoor je best veel lage frequenties wegfiltert. Vooral bij weinig overdrive/vervorming, is het misschien fijn deze afsnij-frequentie wat te verlagen door de 100nF te verhogen: 150 nF tot 470 nF.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2018, 17:44:11 door Flo »

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #9 Gepost op: 11 september 2018, 21:10:55 »
Helemaal top Flo, die 10 k is idd wel laag. Veel zie je 470k gebruikt worden. maar idd via de 10k gaat er natuurlijk wel wat signaal verloren naar aarde. Ik ga ook dat filter aanpakken alhoewel er voor mijn gehoor al genoeg laag in zit. Maar misschien wordt de hele klankkleur er ook beter van. Wordt vervolgd.

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #10 Gepost op: 12 september 2018, 10:41:04 »
Ik heb de 10 k vervangen voor een 1Meg weerstand. Dat gaf het signaal een enorme boost en het hoog werd wat helderder. Hierna de 100n verwisseld voor 470nF. Dit leverde iets meer laag op maar de verandering in de gehele klankkleur is zeer duidelijk en fraai. Door de verhoging van het ingangssignaal krijgt de gain pot ook een veel groter bereik. Hierdoor en door de eigenschappen van de baxandall actieve toonregeling kun je nu ook scheuren in het Tubescreamer territorium (hoog en laag omlaag, dan hou je en mid hump over) en de Marshall bluesbreaker (mid dip). Het is een koud kunstje om hier een varia van diode clip circuitjes in te maken voor een wereld aan verschillende overdrives.
Ik gebruik hem enkel als clean eq met een heel klein randje erop. Klinkt fantastisch nu.
Flo zeer bedankt voor deze begeleiding.

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #11 Gepost op: 12 september 2018, 20:31:02 »
Mooi pedaal geworden! :D
Door het verhogen van de C naar 470 nf wordt er vanaf pakweg 80Hz doorgelaten, wat resulteert in een redelijke clean boost voor de gitaar.
De schakeling lijkt een beetje op de Xotic AC & RC Booster wat ikzelf een heel gaaf pedaal  vind.
Je zou nog kunnen overwegen om een emittervolger achter de volume-pot te kunnen hangen, net als bij de Xotic of de Tubescreamer.
Dit als finishing touch, om het signaal optimaal te houden, ongeacht de load achter dit pedaal. Tis maar een idee  ;)

Heel klein minpuntje; je schakeling inverteert het signaal, kan lastig zijn als je  een (parallelle) blender zou gebruiken.

Groeten Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #12 Gepost op: 13 september 2018, 07:57:49 »
Bedankt Hans voor de aanwijzingen.
Hij lijkt idd op een Xotic pedaal want ik heb een deel van de pcb van de Xotic BB preamp hiervoor gebruikt. Het niet gebruikte gedeelte gewoon afgezaagd (ongeveer de helft) . Kwam toevallig heel mooi uit met de spoortjes. Vandaar dat ik een paar onlogische resten van de xotic er in had zitten in het begin van dit draadje . Die zijn nu verwijderd maar er was alleen geen plek op de print meer voor een emitter volger, lol. Maar het pedaal klinkt heel lekker, gebruik hem niet helemaal clean maar juist met een piepklein randje. Geeft een soort exciter effect op het geluid.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #13 Gepost op: 19 september 2018, 15:58:14 »
Fijn dat het nu nog beter klinkt!  8)
Met 470nF is het inderdaad bijna een "full-spectrum" cleane booster geworden.

Ik zou de 250k volume pot verlagen naar 10k LOG. Hierdoor heb je een lagere uitgangs impedantie zodat de volgende trap beter aangestuurd wordt. Dan heb je ook geen emitter volger buffer nodig na de volume pot. De opamp uitgang kan makkelijk een 10k belasting aan.

Misschien is het leuk om met een schakelaar een aantal clipping diodes toe te kunnen voegen, in de feedback-lus voor "soft-clipping" en/of na de 1e opamp uitgang vooe "hard-clipping" naar aarde met een 1k serie weerstand ervoor.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2018, 16:01:01 door Flo »

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #14 Gepost op: 19 september 2018, 18:54:29 »
Bedankt Alf, die 10k pot ga ik zeker proberen. Van de clipping diodes is een goed idee en kan natuurlijk ingebouwd worden maar even verder in mijn keten zit al de Xotic BB preamp met wat mods en daar kan ik clippen naar keuze. Daar heb ik ook een paar BAT 46's inzitten en die geven een heel mooi signaal. Ga nu een soort Marshall bluesbreaker maken. Die ga ik met hard en soft clipping uitrusten. Kijken hoe die klinkt. Hier komt nooit een eind aan. lol.