Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: De juiste klankkleur!  (gelezen 414 keer)

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
Re: De juiste klankkleur!
« Reactie #15 Gepost op: 22 september 2018, 22:07:15 »
Nou breekt mijn klomp!! Ik speel over een Fender Frontman 25R versterker. Daarop heb ik een aansluiting gemaakt om rechtstreeks de power amp in te gaan. Hierop heb ik mijn boetieke buizen voorversterker aangesloten. Deze is gemaakt naar voorbeeld van oa. het tweede kanaal van de Fender super reverb, (Fender gebruikt deze schakeling met drie gainstages in een hoop versterkers) en dat klonk veel beter mooier strakker dan de transistor voorversterker van de Frontman. Dus al een hele tijd zo aan het spelen tot volle tevredenheid. Want tenslotte is dit een buizen voorversterker met de buizenfeel en geluid en mojo. Om het geluid nog meer op te leuken heb ik deze baxandall klankkleur regeling er voor gezet. Werd het geluid net weer wat mooier van. Zeer cleane volle warme Fender klanken. Ik had in de versterker een mogelijkheid ingebouwd om te a-b 'en tussen de tube en de eigenlijke transistor voor versterker. Om mezelf te kietelen a-b'de ik regelmatig en kreeg steeds weer een goed gevoel over de buizen trap. Nu echter heb ik ook eens geprobeerd met dit toonregelingetje gewoon de transistor preamp in te gaan. OMG wow etc. eind resultaat is dat de buizen voorversterker met een grote boog in de opslag kast is beland! Niet te filmen. De klank is in mijn perceptie nog weer een stapje hoger op de klankladder. Dit had ik dus echt niet verwacht. Het overdrijven met pedaaltjes ervoor gaat heel goed, omdat ik altijd het overdrijf geluid uit de pedaaltjes haal en niet uit het oversturen van de eerste tubestage. Ben weer rondom tevreden maar wel een beetje teleurgesteld in de buizen hype!