Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: prova trafo in plexi?  (gelezen 359 keer)

Offline Hansy

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
prova trafo in plexi?
« Gepost op: 29 mei 2018, 15:59:28 »
hoi! ik heb een oude transformator uit een 100W london city (prova)
ik zou deze graag willen gebruiken om een Plexi te bouwen.

nu zie ik dat de Bias Voltage tap rond de 50v zit, en die van een Plexi is 100V.

kan ik 'm met wat aanpassingen toch gebruiken?

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
Re: prova trafo in plexi?
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2018, 19:40:34 »
Ik neem aan dat je 6L6 of EL34 eindbuizen  gaat gebruiken?
Dan heb  je voor de negatieve gridspanning (bias) een spanning nodig van pakweg -30 tot -45V.
En die is perfect te maken uit een 50V tap.
Heb je een typenummer van de Londen City?  Dan check ik het even voor je.
Welke Plexy ga je maken en voor welk type gitaar?

Succes,
Groeten Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Hansy

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2018, 20:04:38 »
ik wil 4 x EL34's gaan gebruiken. Ik denk dat de trafo's uit een Super 100W Floyd komen. Er staat prova op.

Ik weet nog niet precies welke plexi. Ik zat te denken aan een 67 of 68, de buizen biasable in 2 paren, en misschien een JCM800 stijl preamp gain er op.

Gitaar: gibson SG met dimarzio super distortion.

bedankt hans! :)

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2018, 20:35:45 »
Even in mijn archief gedoken,
Btw-Er is niet  zo heel veel te vinden over London City amps.
Maar als het een Prova  trafo is uit zo'n versterker, dan heeft die zeer waarschijnlijk  een -50V tap.
Edoch, met iedere spanning is de bias te maken. :)

Even een vraagje waar jij vast en zeker al heel lang over nagedacht hebt:
Waarom een Plexy ontwerp? Voorkeur aan de Marshall sound?
Want er zijn zoveel meer ontwerpen. Natuurlijk Is er niks mis met deze keuze. ;D
Heb je ervaring met buizenversterkers bouwen?  Want dit lijkt me een degelijke  uitdaging.

Groeten Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Hansy

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2018, 21:48:34 »
mijn voornaamste reden is omdat er veel informatie over te vinden is, en ook layouts die ik kan vergelijken met schema's.

ik heb eerder een carlsbro 60tr omgebouwd naar een plexi 50w, die deed het, maar er zat wat bijgeluid in dus ben ik helemaal overnieuw begonnen :)

ik ben eigenlijk wel geinteresseerd in andere opties dan de plexi, al zal ik dan meer van schema's moeten lezen en zelf een layout maken denk ik.

heb jij ideeen Hans? er zit dus een 50v bias tap op en verder komt er 375 V uit. er zit volgens mij geen center tap op, dus die moet ik maken met diodes.

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 1 juni 2018, 11:05:48 »
Een versterker bouwen omdat er veel over te vinden is, is in principe een verstandige en veilige optie.
Edoch, als iedereen hetzelfde bouwt, dan valt er weinig variatie meer te vinden in DIY- land.
Daarom onder andere mijn vraag hoe je ervaring is met bouwen, ivm. veiligheid en in/over-zicht.

Allereerst zou ik mezelf afvragen welke sound zoek ik eigenlijk en welk merk spreekt me aan.
Een Plexi is een heel leuk ding, maar
denk ook eens aan bijv. Hiwatt, Mesa Boogie, Orange, Fender of Ampeg (ja!, laatstgenoemde klinkt voortreffelijk met een gitaar!).

Ook over deze merken is veel te vinden op het net, bijvoorbeeld hier:
https://drtube.com/en/library/schematics
http://ampwares.com/#
http://www.thetubestore.com/Resources/Guitar-Amp-Schematics
http://el34world.com/
en vele anderen, Google is je vriend.

Hier zelfs met turretbord:
http://hoffmanamps.com/

Tip: Doe eens gek en bouw een Hiwatt kloon.
Succes verzekerd, een dijk van een sound én je hebt een héél uniek bouwwerk  ;)
Maar zoals gezegd, het moet jouw smaak zijn.

Offtopic:
Hé een Carlsbro 60 tr!
Da's toevallig, ik heb net een 60 Twin in mijn ziekenboeg staan, net de voeding gerepareerd. :)

Groeten Hans
« Laatst bewerkt op: 1 juni 2018, 11:10:39 door Hansel »

Offline Hansy

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #6 Gepost op: 3 juni 2018, 09:35:36 »
bedankt voor de links! mijn oog valt nu op de hiwatt dr103. qua specs voor de trafo zou t moeten kunnen, en die lijkt me echt te gek.

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 3 juni 2018, 21:03:43 »
Hierbij een link met heel veel tech talk over de Hiwatt's:
(maar hws heb je die al gevonden  ;))

http://hiwatt.org/tech2.html

Groeten Hans