Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Zelf PCB Layout maken tips?  (gelezen 248 keer)

Offline linguafranca86

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Zelf PCB Layout maken tips?
« Gepost op: 11 mei 2018, 16:00:48 »
Hoi,

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest om zelf een PCB layout te maken vanuit een schematic.
Het project is the Surfy Bear FET Reverb van Surfy Industries.
Deze PCB's zijn momenteel niet verkrijgbaar en van de laatste versie (versie 3) heb ik geen PCB layout kunnen vinden.

Ik ben nu zover dat ik vrij zeker weet dat mijn PCB layout klopt wat betreft alle connecties zoals ze volgens het schematic horen te zijn.

Echter, omdat het de eerste keer is dat ik dit doe en ik hier en daar wat heb gelezen over het ontwerpen van PCB layouts en waar op te letten heb ik een paar vragen.
Wat ik heb gezezen is dit artikel bijvoorbeeld:  https://www.allaboutcircuits.com/technical-articles/practical-pcb-layout-tips/

Hier wordt o.a. gesproken over: warmte dissipatie,  weerstand van de traces en inductiviteit van de traces.

Ik vroeg me af in hoeverre deze zaken bij laag voltage, analoge circuits een rol spelen.

Tot nu toe heb ik gezorgd dat mijn traces aan de ene kant zo breed mogelijk zijn, maar tevens de afstand tussen de traces zo groot mogelijk is.
Daarnaast heb ik extra koper plains  laten zitten waar de heatsinks voor de MOSFETS worden bevestigd en heb ik de traces naar de mosfets breder gemaakt voor wat extra warmte dissipatie.

Dan nog een vraag betreffende de ground plain.  In het midden van de PCB is deze vrij groot en loopt redelijk dicht langs andere traces zoals de VDD en signaal paden.
Is het verstandig om dit te doen... en wellicht verstandig om de ground plain nog verder te vergroten of zou ik er goed aan doen om deze juist verder van signaal paden en VDD  en 12V lijnen af te houden? De minimale clearance is ongeveer 0.76 mm

Bijgevoegd een afbeelding van mijn Layout en een schematic van de Surfy Bear:
De groene vlakken zijn de heatsinks voor de mosfets.
Schematic is hier te vinden: http://cackleberrypines.net/transmogrifox/Misc/surfybear-jfet-reverb-r3.pdf

Alle tips zijn welkom.

Vriendelijke groeten,

Jan

Offline linguafranca86

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Re: Zelf PCB Layout maken tips?
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2018, 16:19:33 »
Hier nog even de partslist.... misschien wel handig.

Offline linguafranca86

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2018, 15:52:33 »
Niemand?

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2018, 17:09:44 »
Ziet er best goed uit zo die PCB!

Citaat
Hier wordt o.a. gesproken over: warmte dissipatie,  weerstand van de traces en inductiviteit van de traces.
Ik vroeg me af in hoeverre deze zaken bij laag voltage, analoge circuits een rol spelen.

Deze factoren spelen geen grote rol bij gitaar effecten PCBs.

Citaat
Dan nog een vraag betreffende de ground plain.  In het midden van de PCB is deze vrij groot en loopt redelijk dicht langs andere traces zoals de VDD en signaal paden.
Is het verstandig om dit te doen... en wellicht verstandig om de ground plain nog verder te vergroten of zou ik er goed aan doen om deze juist verder van signaal paden en VDD  en 12V lijnen af te houden? De minimale clearance is ongeveer 0.76 mm
Ik zou een iets grotere afstand houden tussen voedingslijnen en ground plane.
Vooral als je het zelf gaat etsen.

Pas bij de heatsinks van de MOSFet wel op dat deze soms niet met aarde of andere signalen verbonden mogen worden, maar geisoleerd moeten zijn, afhankelijk van waarmee de achterkant van de MOSFets intern zijn verbonden.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2018, 17:14:08 door Flo »

Offline linguafranca86

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2018, 05:05:07 »
Bedankt voor de tips.

Ik zag vandaag pas dat je gereageerd had.

Inmiddels ziet de PCB er zo uit:

Ben er zeer tevreden over.
Heb de reverb ook al werkend op breadboard.
De ruisvloer is nog wel wat aan de hoge kant.... er zat wat 50hz + harmonischen in het signaal.
Binnenkort even kijken waar dat vandaan komt.  Ik verwacht dat het een heel eind afneemt als ik hem op batterijen ga testen.
We zullen zien.

Groetjes Jan