Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Stereo reverb met belton BTDR-2H  (gelezen 466 keer)

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
Stereo reverb met belton BTDR-2H
« Gepost op: 24 april 2018, 21:52:45 »
Met de Belton reverb doosjes heb ik menig reverb schakeling, met een minimum aan omliggende electronica, in versterkers gebouwd. Nu had ik behoefte aan een stereo reverb. Een reverb met twee onafhankelijke uitgangen om twee buizenbakjes aan te sturen. Nu heeft de BTDR-2 twee uitgangen die normaal en meestal via een 4k7 weerstand aan elkaar geknoopt worden.  In deze schakeling heb ik de twee uitgangen beide apart naar een source volger gestuurd en daarna naar twee aparte balans pot meters. De  potmeter is op een niet standaard wijze uitgevoerd. Normaal pak je het uitgang signaal van de loper af en ligt een kant aan de uitgang van de schakeling en de andere aan aarde. Ik heb gekozen voor een soort balansregelaar tussen het reverb signaal en het droge signaal. Hierdoor heb je nagenoeg geen belasting van het originele gitaar signaal. Met deze regeling kun je kiezen tussen zeer lichte reverb tot badkuip reverb. In de meeste schema's wordt het gitaar signaal via een bosje opamps van de ingang naar de uitgang gevoerd. Ik wilde geen opamps of andere electronica in het droge gitaarsignaal lijntje hebben, dus daarom heb ik voor deze oplossing gekozen.
Heel apart, Belton en de meest pedalenmakers adviseren om beide uitgangen via 4k7 te sommeren. Ik heb geconstateerd dat wanneer je dit niet doet en slechts 1 uitgang gebruikt, de reverb duidelijk beter klinkt. Door het sommeren krijg je kennelijk toch signaal verlies. Mogelijk door fase verschillen in de uitgangen. Al met al weer lekker aan het bakken en plakken geweest met als resultaat een heel mooie reverb.
Omdat Dick Dale de master of the reverb surfrock is heb ik het pedaal naar hem vernoemd.
Fotootje en schemaatje weer hieronder.
Rock'on.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Stereo reverb met belton BTDR-2H
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2018, 19:03:17 »
Mooi effect!

Zijn de buffers na de BTDR uitgangen nodig? Ofwel: Is de uitgang van de BTDR niet laagohmig genoeg?

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2018, 20:14:44 »
Hahaha gaaf Flo, geen moment aan gedacht!! Te veel zitten staren naar bestaande sjemaatjes maar de uitgang imp 220 ohm dus idd behoorlijk laag ohmig. Wordt vervolgt, ga dit testen want dat scheelt weer wat electronica.

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #3 Gepost op: 25 april 2018, 21:28:25 »
Gelijk naar mijn werkplekje gespoed, de Dale reverb open gemaakt en de test uitgevoerd. Helemaal top, waarvoor mijn dank. Hierdoor is het schemaatje nog eenvoudiger geworden. Ik hoor in klank geen verschil. Theoretisch moet het signaal iets groter zijn maar dat kan ik niet horen. Het geheel na de Belton brick eruit gehaald en viola. Voor de duidelijkheid heb ik de on off schakelaar er nu ook in getekend.
Bedankt Flo voor deze heldere tip.
groetjes en rock'on
Frans

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2018, 17:27:06 »
Simpeler is fijn!  8)

Misschien kan de uitgangs volume pot ook wat kleiner?
500K is best hoogohmig voor een gitaar effect uitgang.
Een 10k tot 100k pot zou beter zijn, maar ik weet niet of die Belton reverb brick dat kan aansturen.

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2018, 21:35:18 »
Die uitgangspot kleiner heb ik geprobeerd maar dan houd je wanneer je de pot instelt op droog signaal een teveel reverb hoorbaar. Ik heb zelfs in de aangepaste versie een pot van 1Meg zitten! En dan nog hoor je in totale bypass een hele lichte reverb ver op de achtergrond. ! meg bleek het best bruikbaar. Heb ook kleinere pots geprobeerd maar dan moet er een voorschakel weerstand aan de uitgang van de reverb geplaatst worden. En dan verlies je aan de andere kant het DickDale badkuip signaal. En dat vond ik ook weer zonde. Dit werkt voor mij het best.