Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Simpele 7 min Fuzz Vragen - Beginner!!  (gelezen 331 keer)

Offline GitaarJoris

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Simpele 7 min Fuzz Vragen - Beginner!!
« Gepost op: 21 april 2018, 19:34:47 »
Hey Allen,

ik ben een beginnende pedaal-bouwer (heb er enkele gemaakt, Electra distortion, classic boost). Nu, een schema lezen en nabouwen op een breadboard of solderen en in een behuizing plaatsen begint aardig te lukken, maar nu zou ik graag meer beginnen begrijpen waarom welke componenten gebruikt worden, en waarom ze op bepaalde manieren worden geplaatst.
Daarom heb ik een zeer simpele basis-fuzz genomen ( zie bijlage - MPSA13 transistor had ik niet, vervangen door 2n5088 / En de volume-pot heb ik makkelijkheidshalve weggelaten), en daarmee beginnen spelen.
Tot mijn verbazing veranderde redelijk weinig aan de klank.

Bv:   transistor vervangen door: 2n3904, 2n3906: geen verschil.  78L05: geen geluid, geen idee waarom.
        Bat41-Diode vervangen door: 1n4004, 1n5817, 1n60, 1n914 : Geen verschil
                                                     1n4001 (iets minder bas-tonen???),
        C1 1uF: vervangen door 10uF, 100 uF: geen verschil
                                            10 nF: volledig overstuurde klank, hoge noise gate
        C2 100 nF: vervangen door 1uF: geen verschil
                    C2 gewoon weggelaten: ook precies geen verschil, buiten meer contactgeluiden???
        R1 10k: vervangen door 1M: zelfde klank, maar veel mooier uitsterven van de tonen, veel minder afgebroken
                                            2M: meer distortion en minder Fuzz???

Nu mijn vraag: kloppen deze conclusies, want na 15 testjes leek alles op elkaar te lijken :) , en zo ja, waarom in godsnaam? Maar ik begrijp dat die laatste vraag waarschijnlijk te complex is?

Dank aan iedereen die me iets kan verduidelijken!
Groeten

Offline Telekid

• Jr. Member
  • **
Re: Simpele 7 min Fuzz Vragen - Beginner!!
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2018, 21:45:47 »
Dat de 78L05 geen geluid gaf komt doordat dit geen transistor is: het is een spanningsregelaar.

Klankverschillen tussen dioden kunnen vrij klein zijn, het gaat dan om nuances.

Een C1 van 100uf laat meer bass door dan een C1 van 100nf. De fuzz kan hierdoor wat dikker gaan klinken. 10nf laat veel minder bass door, dus relatief meer hoog. De fuzz klinkt dan scherper.

Een C2 van 1uf laat meer bass door dan een C2 van 100nf, maar omdat C2 na de fuzz komt is het verschil waarschijnlijk minder dramatisch dan het vergroten van C1.

C2 weglaten levert gelijkspanning aan de uitgang op. Als er aan de ingang van je versterker een condensator zit zul je weinig verschil merken. Als daar geen condensator zit kun je kortsluiting verwachten. Zit daar een potmeter, dan zal die bij het verdraaien krasserig klinken.

Door R1 een hogere weerstand te geven verlaag je de werkspanning van de fuzz. Je krijgt dan het effect van een versterker die op een te laag voltage werkt. Ook mooi.

Offline GitaarJoris

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Re: Simpele 7 min Fuzz Vragen - Beginner!!
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2018, 11:03:03 »
Dank Dank!