Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Dirty Shirly pedal ruist teveel  (gelezen 648 keer)

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
Dirty Shirly pedal ruist teveel
« Gepost op: 7 april 2018, 22:30:22 »
Zoals een aantal forumleden al heeft kunnen lezen, ben ik een enthousiast gebruiker van een gemodificeerde Friedman Dirty Shirly pedal clone.
Alleen.....zo'n high-gain overdrive/distortion geeft wel erg veel ruis als je even niet speelt. Nu heb ik wel een goed werkende noisegate. Zo'n ding als Harold ook gebruikt(e) Volgens mij een DOD 230 met control-in mod. Die mod gebruik ik overigens niet.
Maar omdat ik meestal mijn gain controleer met de volumepots van mijn gitaren, is de ruis wel hinderlijk als ik met half dichtgedraaide volumepots speel. Is hier iets aan te doen? Als ik demo's op YouTube beluister hoor ik geen storende ruis uit het pedaal. Maar dat is wellicht weggefilterd.

Nu moet ik zeggen dat ik ook een AMZ JFet buffer in mijn wah heb gebouwd. Hiervan is de elco in het signaalpad vervangen door een MKT cap. De buffer staat dus altijd aan. Kortgeleden heb ik er noodgedwongen een J201 in geplaatst omdat de eerder aanwezige het begaf en ik deze niet meer in reserve had. Dat was een 2N5457 dacht ik.
Zou het kunnen dat een J201 meer ruis geeft dan een 2N5457? Al weet ik niet zeker of hij met de 2N5457 minder ruiste.

Of moet ik misschien de DS aanpassen/filteren?
« Laatst bewerkt op: 7 april 2018, 22:41:30 door Burny Lawsuit »

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
Re: Dirty Shirly pedal ruist teveel
« Reactie #1 Gepost op: 8 april 2018, 07:48:04 »
is de ruis er ook met een batterij voeding? op zowel de Shirly als de Buffer?

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 8 april 2018, 11:26:07 »
Weet ik niet. Maar een verschil tussen batterij- en adaptervoeding laat zich meestal horen in de vorm van brom. Daar heb ik geen last van. Het gaat bij mij om ruis. Oftewel hisss. Hoogfrequent dus. Daarbij krijgt elk zelfbouweffect dat ik gebruik zijn eigen voedingsfilter ingebouwd. Dit juist om brom te voorkomen. Maar dat helpt niet tegen ruis.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 8 april 2018, 11:29:11 door Burny Lawsuit »

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 9 april 2018, 21:40:16 »
Opgelost!😃Vóór het afgelopen weekend maar even wat onderdeeltjes besteld bij Newtone.
Inmiddels de J201 noodvoorziening weer verwisseld voor de bestelde 2n5457.
De ruis is aanzienlijk minder nu. Alleszins acceptabel voor een high-gain pedaal. 👍🏻

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Dirty Shirly pedal ruist teveel
« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2018, 18:40:37 »
Wat was nu de oplossing voor de ruis in jouw Dirty Shirly?

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 11 april 2018, 19:18:07 »
De oplossing zat niet in de DS. De AMZ buffer die er altijd voorgeschakeld zit had een lawaaiige FET. De ruis die dus in de buffer ontstond werd door de DS opgepept. Het fetje was een J201. Nu is het een 2n5457 en die is veeeeeel stiller.