Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Toppie  (gelezen 331 keer)

Offline fth.vanhelvoort

• Full Member
  • Fenderblues
Toppie
« Gepost op: 31 maart 2018, 17:18:40 »
Was alweer een tijdje uit de suizende buizen, dus tijd voor een buizenbouwtje. Ben lekker aan het spelen op mijn Fender Frontman 212(zonder de 212) maar miste toch wat. Daarom besloten om een topje te creeren met een 6V6 eindbuis. Doordat de voedingstrafo's duur en zwaar zijn heb ik een andere optie gekozen. Een DC stepup module van vrienden uit China bracht uitkomst. Kan een spanning van ca 100 tot 300 V leveren met een stroom van max 0,3 Ampere. dat is ruim voldoende voor een kastje van een paar watten. Het geheel draait op een 12 schakelende adapter van 3Amp. Voor de hele voeding ben ik ca 10 euro kwijt! Dat is nog leuk. Een uitgangstrafootje had ik uit een oude bandrecorder gehaald. Schemaatje gemaakt waarbij ik heel goed naar de Fender Super Reverb/Princeton reverb ed heb gekeken. Fender toonstackje erin en klaar. Op MP een sloop mini topje voor 12 euro gescoord (altijd goedkoper dan een kastje uit onderdelen samenstellen) een beetje tin gesmolten en klaar was kees! Nou ja, hier en daar wat probleempjes moeten oplossen maar uiteindelijk is het toch gelukt. Nu staat mijn mooie FenderFrontman zonder 212 stof te happen. lol. Heb even een fotootje en een schemaatje bij gevoegd. En hoe klinkt ut?? Gewoon Fender. Niet hard maar wel heel clean en mooi.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Toppie
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2018, 19:54:50 »
Gaaf gedaan! Heb je misschien ook fotos van het chassis en de binnenkant? En een schematje van de voeding die je gemaakt hebt?
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2018, 19:56:39 door Flo »

Offline fth.vanhelvoort

• Full Member
  • Fenderblues
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2018, 22:05:30 »
De voeding is een spannings pomp uit China. Deze dus:   kun je op ebay vinden.  DC-DC-8-32V-to-45-390V-High-Voltage-Boost-Converter-ZVS-Step-up-Booster-Module. levert geen 0,3 maar 0,2 ampere en gaat tot 390 Volt. Gave apparaatjes hiervoor.
Ik heb alleen nog foto's van het kale chassis en het opgebouwde deel. Ik doe dit soort met de spin verbindingen, zoals de buizen radio's in de jaren 40 werden opgebouwd. Houd niet zo van turrentborden. Maar het wordt wel snel een rommeltje. Gelukkig zitten er niet zo veel componenten in. Hieronder nog wat fotootjes.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #3 Gepost op: 1 april 2018, 18:29:27 »
Bedankt!  8)

Offline fth.vanhelvoort

• Full Member
  • Fenderblues
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2018, 20:32:32 »
Kleine upgrade: Ik was wel gecharmeerd van het eerste bouwsel, vooral de cleane kant klinkt heerlijk. Maar met meer gain ging het geluid toch wat achteruit. Dus ik heb heel goed naar de Ceriatone Lunchbox (mini dumble)  gekeken en het oversturing  deels na gebouwd. De tweede buis had ik er al in zitten dus dat was meegenomen. Schakelaartje aan de achterkant om te schakelen van Clean naar overstuurd kanaal. Heerlijk gelukt. Toch wat wijzigingen in het dumble gedeelte gemaakt want ik vond het wel heel erg dumble klinken (veel mid en compressie) De gain iets verminderd en door kleine wijzigingen toch een heerlijk open high gain geluidje. De toevoegingen van de mid boost (drie standen schakelaar) en de tonestack deels uitgeschakeld geven zeer bruikbare geluidjes. Diverse buizenbakken kun je door de tonestack uit te schakelen een flinke boost geven maar ik vond het verschil te groot en heb een weerstandje er in gebakken die het verschil verkleint. Schemaatje er weer bij. Lekker bezig!

Offline fth.vanhelvoort

• Full Member
  • Fenderblues
« Reactie #5 Gepost op: 9 mei 2018, 11:10:43 »
Hahaha, als hobbyist heb je af en toe een ernstige afwijking. Ook ik dus! Heb mijn Ceriatone look alike alweer geplukt. Wat niet happy met het oversturing gedeelte. Dus hup de vlammenwerper en knipschaar erbij en weg is ie. Ben nu verder gegaan met een heel andere inslag en misschien blijf ik dit wel zo gebruiken. Heb op YT eindeloos veel demootjes beluisterd van de Bandmaster (= super reverb=een hoop andere Fender amps) en van de Bassman. Dit omdat de Bassman 5F6A een heel andere opbouw heeft als de andere Fenders. De Bassman is helemaal gelijk aan de Marshall JTM45 (Jimmy heeft van Leo gejat!). Deze versterkers klinken ook heel anders dan de gewone SF en BF Fenders. Heeft alles te maken met de plaatsing van de toonstack, de waarden in de toonstack en het hebben van een Kathode volger voor de toonstack. Na veel gebrand en geknip heb ik uiteindelijk een BassJTM45 in elkaar geknutseld. Hierdoor had ik een halve buis over die niks stond te doen. Deze heb ik parallel aan de eerste triode geplaatst en dit geeft een ietwat hogere gain, wat meer balletjes. De toonstack waarden heb ik niet veranderd, omdat ik wel van het gescoopte geluid houd. Juist omdat hij heel anders klinkt (meer richting dumble achtig) en ik reeds een supercleane Bandmaster clone in een oude radio heb gebouwd, ben ik nu in het bezit van twee lekkere basis geluiden. Heerlijke hobby! en gauw verder naar het volgende project: een heel klein 1 wattertje met een 12au7 parallelle eindtrap. Wordt vervolgd
Ook hier weer een schemaatje erbij.