Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Stalen Snaren Slinger voor Dumble effect  (gelezen 496 keer)

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
Stalen Snaren Slinger voor Dumble effect
« Gepost op: 31 maart 2018, 16:58:13 »
Weer even een lekker fet projectje afgerond. Was op you tube aan het surfen en toen kwam ik de Vertex Steel string clean overdrive tegen. Yeps wat een lekker effectje. Helemaal StevieRV. Hoe doet ie dat. Nu heeft vertex de reputatie dat hij , net als Lovepedal en vele andere boutique builders, gewoon kopieert, er wat bij spuugt of iets veranderd en het vet duur verkoopt. Zie de spraakmakende story van de BBE wah! Dus dit moest toch ook wel een kopietje ergens van zijn. maar waarvan dan? Na lang googelen kwam ik een bedrijfje tegen genaamd PedalPCB.com. Deze levert een print voor dit effect en geeft zomaar het schema! He, dat zag er bekent uit..... Het is dus gewoon een dual booster ontworpen door Jack Orman van AMZ. Laat ik daar nu toevallig een pcbtje van hebben. Deze zonder eigen inbreng (nagnag) volledig gekopieerd van het schema van PedalPCB. Er waren maar een paar kleine aanpassinkjes nodig op de print. Snel in een sss kastje gepropt en op de buizenbak uitgeprobeerd. Heeeeerlijk. Precies zoals op juptjup. Echt een "constant aan" pedaaltje. Alsof je een deken van je versterker trekt. Heel open en sprankelend. Heb er een Elmo/Ace Furnace (ook een SRV imitator) voor staan voor een extra schop overdrive. Prachtig pedaal, zeker een aanrader. Ook hier weer een sjemaatje erbij voor de liefhebber.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
Re: Stalen Snaren Slinger voor Dumble effect
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2018, 22:12:38 »
Het sjemaatje is zo verrekt eenvoudig maar het klinkt zo spatzuiver. En ik had jaren geleden al eens een dual booster gemaakt maar  kon me eigenlijk niet bekoren. Toen ik het printje leegfikte voor dit pedaaltje zag ik dat ik wel heel erg afwijkende componenten gebruikt had. Deze 1 op 1 kopie klinkt perfect. 
PCB:  https://www.muzique.com/schem/dual.htm

groet Frans

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2018, 21:10:21 »
Oke, had deze six string stinger 1 op 1 nagemaakt en na een tijdje gebruik liep ik toch tegen bepaalde tekortkomingen op. Het klonk heerlijk maar niet zo lekker als op YT. Dus ik ben weer gaan tweaken. Omdat ik de toon regeling niet lekker vond, Wil je bas dan haal je hoog weg en wil je hoog dan haal je laag weg. Vind dit minder geslaagd, dus ik heb de hele tonestack verwijderd en R17 direct aan de minzijde van C10 gelegd. Verder tussen R17 en C10 een lowpass filter van de 100k pot in serie met een 47n condensator naar aarde. Dat scheelde al een heel stuk. Voor een beetje lekkere zachte overdrive heb ik op de zelfde plek een serie schakeling van een schakelaar, weerstand van 18k en twee antiparallel geschakelde 914 diodes naar aarde. Mijn grote klacht was het verlies aan laag in het geluid. Hiervoor C5 en C9 vervangen door capjes van 1uF. Gaaf geluidje. Stuk bruikbaarder dan het originele ontwerp.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
Stalen Snaren Slinger voor Dumble effect
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2018, 12:25:04 »
Ik ben benieuwd naar dit geluid. Binnenkort maar eens opzoeken op YT. Pedalen die een SRV sound kunnen maken blijven me interesseren.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Snofla1900

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2018, 12:20:01 »
Het ontwerp voor de steel stringer lijkt ( afgezien van een aantal mods ) sprekend op BSIAB2.

Zie site : GGG = General Guitar Gadgets

http://www.generalguitargadgets.com/pdf/ggg_bsiab2_sc.pdf

Alf
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2018, 12:22:47 door Snofla1900 »

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2018, 08:57:32 »
Ja ik denk ook dat hij (Vertex(Mason)) hem hiervan heeft afgeleid. Heeft hij in ieder geval nog wat "eigens" toe gevoegd. Hij heeft geleerd van zijn Wah debakel. Maar ik heb de Six String Stinger weer terug gemeubeld naar de Vertex waarden. Ik heb alle demo's op YT zitten te bekijken en herbekijken. Er zijn twee dingen die ik bemerkte. Wanneer ze het pedaal aanzetten dan hoor je steeds een volume sprong naar luider. Alleen al de volume toename zorgt al voor een beleving van "wow het echt klinkt beter". En de mooie oversturing komt pas bij ca volume 11'o clock en gain at noon op het pedaal. Dat is voor een ingangsbuis teveel en gaat deze in verzadiging. Dat is de magic die ik hoor op YT. En daarom klinkt het niet zo door een SS versterker. In een demootje van Linda Taylor wordt aan het eind het volume van dit pedaal heel laag ingezet en dan hoor je nagenoeg niets van een geluidsverandering. Dit kan dus elk jFet  boostertje. Ben nu bezig met een 1 stuks jFet boostertje die het geluid bij laag volume wel een mooi randje/kleurtje geeft. Deze six stringer ga ik nog wat tweaken en misschien de BSIAB2 van maken. Ook wel leuk.

Offline Snofla1900

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2018, 10:10:57 »
Interessante info !
Heb jij het schema van die Vertex? Dat zou ik wel eens willen vergelijken.
Die BSIAB klinkt erg goed , vind ik dan,  ik heb er drie gebouwd maar telkens wat anders.

Alf
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2018, 14:22:38 door Snofla1900 »

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2018, 14:01:46 »
Hallo Alf, ik heb alleen het schema van de sixstringstinger van pedal pcb, zie hierboven. Dit schema is ook gebruikt bij het topic op tagboardeffects van de Vertex, dus ik ga er van uit dat het schema hetzelfde is als van de Vertex SSSlinger. Gewoon een JackOrman 2.5 boost.

Offline Snofla1900

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2018, 14:24:21 »
Natuurlijk , dat schema had ik even over het hoofd gezien.

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #10 Gepost op: 30 augustus 2018, 21:33:48 »
Nader onderzoek gaf mij de Okko Diablo, bijna dezelfde schakeling. Ik had de string slinger al in de kast met hopeloze projekten gedeponeerd maar kon het toch niet laten om nog wat te tweaken met Okko in gedachten. Heb nu parallel aan R14 een weerstand gebakken van 180 ohm. Wow een enorme volume boost. Maar grappig genoeg wanneer ik het volume aanpaste zodanig dat het volume van in en uitgeschakeld pedaal gelijk blijft. Op mijn werkbanktransistorampje klonk het ineens veel vetter! Heb R17 vervangen voor 390k en toen was het volume goed regelbaar en het geluid heel fraai.
Totale mods C5/C9 naar 1uF (compenseerd het laag), R14 par. 180 ohm, met een schakelaartje twee dioden en een R van 18k naar aarde. (de bigmuff tonestack weer terug gemeubeld) Nu is hij goed te gebruiken bij zeer lichte vervorming uit de schakeling zelf. Draai je de gain teveel open dan gaat hij wat schel worden. Het is mijn bedoeling om slechts een heel klein randje in het geluid te hebben. Dan wordt het een "constant aan"pedaaltje. Het geluid bij gelijkblijvend volume wordt nu op een prettige wijze gekleurd, wordt helderder vooral in de tussenstandjes.
Ga nog op de buizenversterker aansluiten maar dit klinkt nu al een heel stuk gezonder. Wordt vervolgd. Wat een gave hobby toch.

Offline Snofla1900

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #11 Gepost op: 31 augustus 2018, 09:25:26 »
Leuk he , deze hobby !
Dat die Okko Diablo ook iets dergelijks is , had ik al vermoed.  Het ontwerp is een mu amp, als ik me niet vergis.

https://www.google.com/search?q=mu+amp&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=UHRozktgWMcqHM%253A%252CTeihHQsKu2xdkM%252C_&usg=AFrqEzczK7owcPnWKMTfxOvcvFKoPefQcQ&sa=X&ved=2ahUKEwj_3d7a4ZbdAhUQy6QKHdeeCh0Q9QEwBnoECAQQDg#imgrc=J1b6y5Sm3dKV6M:

Kijk hier maar eens voor meer voorbeelden: Wampler's Sovereign is nv ook een mu amp ontwerp.

Inderdaad die weerstanden die jij hebt aangepast bepalen ook het versterkingsvermogen van de  transistors.

Ik heb gemerkt dat ook het soort condensatoren ( in het geluidspad) bepalend kan zijn voor de sound.

Alf
« Laatst bewerkt op: 1 september 2018, 10:41:01 door Snofla1900 »

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #12 Gepost op: 31 augustus 2018, 20:45:24 »
Die Wampler is echt een distortion, ben ik geen groot liefhebber van. Ik heb mij laatste mods uitgeprobeerd op de buizenbak en hmm niets bijzonders, gewoon een niet kleurende booster. Geen magic. Heb een zeer eenvoudig jf boostertje gebakken wat veel lekkerder klinkt als "altijd aan" pedaaltje. Zie schemaatje. Ik ga deze string stinger ombouwen tot een soort okko diablo. waar ik naar zoek is dit geluidje: https://www.youtube.com/watch?v=YIeucIChwx4     Vind ik zo mooi, net een klein randje. Had gehoopt dit in de  SSStinger te vinden. Ga nu maar de Okko proberen. De Joyo sweet baby is ook zo een voorbeeld van een prachtig geluidje.
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2018, 20:47:10 door fth.vanhelvoort »

Offline Snofla1900

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #13 Gepost op: 1 september 2018, 10:48:46 »
Dat is ook het soort geluid waar ik erg van houd. Een aantal dingen spelen erg mee bij het creeren van een geluid.  Je vingers , aanslag, manier waarop je je toon maakt, met plektrum of vingers. En in de volgende plaats pas de apparatuur , vind ik dan.
 Een clean geluid met en randje is het moeilijkste  te maken met effect apparatuur is mijn bescheiden mening.

Alf