Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Timmy pedal temperen...KLAAR  (gelezen 1327 keer)

Offline Andries

• Sr. Member
  • Quo
Timmy pedal temperen...KLAAR
« Gepost op: 3 januari 2018, 08:13:47 »
Ik heb een Timmy pedal van Paul Cochrane gebouwd.Ik zoek namelijk al jaren een pedaal
die transparant is en weinig oversturing geeft. Alleen maar een randje aan het geluid.  Veel gelezen over de Timmy en dacht dat dit de uitkomst zou zijn.
Helaas voor mij nog veel te veel oversturing, zelf met de "Drive "stand op 1. Zou ik de Timmy kunnen aanpassen zodat deze veel minder oversturing geeft?
BV de iets met de Drive potmeter? Deze is nu 1M A
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2018, 10:41:53 door Andries »

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
Re: Timmy pedal temperen
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2018, 08:58:47 »
Je kunt inderdaad de Gain/Drive potmeter verlagen in waarde, naar 250K of zelfs 100K.
Ook de 3K3 tussen de 1e Opamp inverterende "-" ingang en de 39 nF kun je tevens verhogen naar bijvoorbeeld 5K6.
Als je dit doet, dan kun je tevens de 39 nF verlagen naar 22 nF, dan houdt die nagenoeg hetzelfde frequentie-gedrag.
Ook kun je de diodes over de 1e Opamp schakelbaar maken, dus met of zonder diodes in het terugkoppel-netwerk.
Even spieken naar het Ecstasy schema, die heeft dit ook.
En als je toch aan het verbouwen bent, dan kun je meteen de 8K2 in het circuit die de Vref maakt wijzigen naar 10K.
Namelijk de 8K2/10K spanningsdeler slaat nergens op.
Met 2x 10K krijg je een iets hoger "clean" uitsturings-bereik, wat zeker relevant is als je geen diodes in het terugkoppel-netwerk hebt zitten.
Ook kun je de 10 nF achter de Treble potmeter de verhogen naar 15 nF of 22 nF, zo wordt die minder schel want hoge frequenties worden duidelijk minder.
Gewoon even proberen op een breadbordje.
Nu is die een heel stuk tammer ;).

En als je toch aan het bouwen bent, kun je ook het Ecstasy pedaal overwegen.
Die vindt ik iets meer transparant Ún veelzijdiger door de diverse geschakelde diodes.
Het geluid komt verder best wel overeen met de Timmy, maar dat is ook niet zo gek als je naar het schema kijkt.

Succes,
Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Andries

• Sr. Member
  • Quo
« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2018, 09:07:04 »
Bedankt Hans,genoeg opties om te proberen. Ga ermee aan de slag!

Offline snofal1951

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2018, 15:05:21 »
Hoi Andries,

Dit pedaal heb ik aleens proberen te bouwen en dat is niet gelukt.

Heb jij de pcb van deze layout ? Zo ja, zou je deze ook eens kunnen posten ?

bvd , Alfons

Offline snofal1951

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2018, 15:10:23 »
Laat maar want ik heb de site al gevonden geloof ik.

Ik denk dat het deze is :  http://effectslayouts.blogspot.nl/2015/08/paul-cochranes-timmy.html

Groet , Alfons

Offline Andries

• Sr. Member
  • Quo
« Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2018, 16:14:55 »
Alfons, deze heb ik inderdaad ook gebruikt :)

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2018, 07:38:45 »
Op Guitar FX Layouts is ook een layout te vinden, dus keuzes te over.
Zelf vind ik banenprint makkelijker werken, maar dat is uiteraard een kwestie van gewoonte en smaak.

http://tagboardeffects.blogspot.nl/2012/03/paul-cochrane-timmy.html

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2018, 07:41:21 »
Ik zoek namelijk al jaren een pedaal
die transparant is en weinig oversturing geeft. Alleen maar een randje aan het geluid. 

Dan is een Fairfield Barbershop ook een mooie optie.
http://tagboardeffects.blogspot.nl/2012/06/fairfield-circuitry-barbershop.html

Mvg. Hans

Offline Andries

• Sr. Member
  • Quo
« Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2018, 08:13:01 »
Ook een mooi pedaal, klink goed.  Ga eerst nog even worstelen met mijn Timmy om deze een beetje af te richten.(temmen) ;D   
Heb voor de drive pot alleen een 500K liggen, kan ik voor het testen  tussen pin 1 en 2 een weerstandje plaatsen om de waarde nog wat te verlagen?

Offline Andries

• Sr. Member
  • Quo
« Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2018, 13:50:05 »
correctie: pin 1 en pin 3 ?

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2018, 07:41:13 »
Dat kan inderdaad.
Maar de kans is groot dat die niet lekker regelt, maw. Gain/Drive reageert niet goed in relatie met potmeter draaihoek.
Gewoon de 500K potmeter erin zetten.
Dan deze drive potmeter heel geleidelijk opendraaien totdat je vindt dat de mate van overdrive (meer dan) voldoende is.
Nu niet meer aan de potmeter komen, loskoppelen en de ingestelde weerstands waarde meten, tussen potmeter pin 1 en 2.
Dit gaat de correcte potmeter waarde worden voor jouw setup, die je bijvoorbeeld in je eerstvolgende bestelling meepakt.
Kom je uit op een niet-gangbare waarde, dan gewoon de eerstvolgende verkrijgbare potmeter waarde nemen en de
3K3 weerstand aan de - ingang naar ratio verhogen.

Dit lijkt me de handigste aanpak voor je tweak.

Mvg. Hans

Offline Andries

• Sr. Member
  • Quo
« Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2018, 08:16:53 »
Thanks! :)

Offline Andries

• Sr. Member
  • Quo
« Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2018, 18:02:15 »
Ik heb de waardes aangepast die Hans heeft aangegeven, tevens de drive pot verlaagd naar 500K. Nu heb ik het perfecte geluid, mooi open, klein randje oversturing die  ook nog aanslag gevoelig blijkt te zijn. De snaren zijn onderling goed te onderscheiden zonder dat het een zompig overstuurd  geheel wordt.  Nu nog er een behuizing omheen bouwen. Hans bedankt ! :) 

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2018, 20:44:25 »
Goed  om te lezen dat de operatie  geslaagd  is  ;).
DIY rules!
Tip: eventueel  een booster ervoor,  bijvoorbeeld  een Fatpants of Echoplex (uiteraard DIY ;D)
Dan kun je echt een mooi breed bereik maken in je sound.

Succes,  mvg.  Hans

Offline Andries

• Sr. Member
  • Quo
Re: Timmy pedal temperen.....KLAAR
« Reactie #14 Gepost op: 20 februari 2018, 10:41:15 »
Eindelijk is mijn Timmy klaar voor gebruik.....Super pedaal!