Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Sangreal of Tone SRV imitator 2  (gelezen 134 keer)

Offline fth.vanhelvoort

• Full Member
  • Fenderblues
Sangreal of Tone SRV imitator 2
« Gepost op: 12 oktober 2017, 16:08:59 »
Zoals beloofd in mijn vorige topic een nieuw ontwerp. Het vorige ontwerp was gebaseerd op 4 opamps waar bij er 2 als buffer diende en 2 als het werkende deel. Daar heb je dan een speciaal printje voor nodig wat uit verwegistan moet komen en een apart IC. Ik heb op basis van het printje van de Newtone Screamer met de 4558, de onderstaande schakeling gemaakt.
Hier en daar heb ik wat wijzigingen in het schema aangebracht en blijven er lege plekken over op de print. Let vooral op waar weerstand R7 naar toe gaat. Naar de inventerende kant van de tweede opamp.
De toonregeling heb ik ook aangepast. Mijn doel was om dit pedaaltje universeel inzetbaar te maken.
Door middel van het grotere bereik van de toonregeling is dat gelukt.
Ik heb het pedaaltje op niet te hard volume uitgeprobeerd op mijn Fender Frontman 15R, de Marshall mg30dfx, de Harley Benton cg10x street en tenslotte op een PA met 10"zang boxen. In alle gevallen, na opnieuw hoog laag regelen, zeer gaaf, maar door de grootte van de speaker en vermogen had het geluid uiteraard de meeste "ballen" op de Marshall en de PA! Heftig!
Ik heb hem ook ge A/B't met het 4opamp ontwerp. Klankmatig geen noemenswaardig verschil maar de hoeveelheid gain van de 4 opamp schakeling is beduidend hoger. Dit komt m.i. door de verschillende buffers. De Opamps hebben een ingangsweerstand van ca 500k en de emitter-volger schakeling ongeveer 10k, toch?
Hiervoor heb ik de weerstanden in de gain regeling wat veranderd, maar er blijft verschil.
Een zeer geslaagd project. Er staan op YouTube een paar zeer goede demo's van de Jersey Girl Fulltender (de meeste zijn niet om aan te horen), maar er zijn er een paar bij die weergeven hoe dit kan klinken. Zelfs eentje met een strat in een Roland JC! En dat klonk heeeel erg Stevie!
En een paar fotootjes en schema uiteraard erbij.
Het naampje (wilde niet terugvallen op veel gebruikte namen) komt uit de oude Franse taal.
Groet Frans

Offline snofal1951

• Sr. Member
Re: Sangreal of Tone SRV imitator 2
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2017, 18:22:25 »
Een mooie naam voor dit pedaal Frans.

Waarom gebruik je een 10 uf tantaal kondensator aan de uitgang ipv een gewone kondensator ? Ik dacht dat tantaal caps altijd inferieur waren qua klank  met gewone caps.

Klinkt hij helemaal anders dan een tubescreamer?  Interessant is dat je de 2e helft van de opamp ook echt laat  versterken  via r10, welke frequencie wordt hier versterkt ?

Nog een vraag , wat voor effect heeft het veranderen van de weerstandswaarde van 510k ( vrij standaard) van de basis van transistor Q1 naar de halve voedingswaarde  naar 620K ?

Ik heb geen electronische opleiding gehad zoals je merkt!

Ik neem ook aan dat de voeding het zelfde is als bij een TS ? Sorry voor de vele vragen.

Alf

« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2017, 19:23:05 door snofal1951 »

Offline fth.vanhelvoort

• Full Member
  • Fenderblues
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2017, 22:32:09 »
Hoi Alf,  zelfstudie is ook een studie. Mijn parate kennis is na 20 jaar ook heel ver weggezakt hoor. Een heleboel dingen kan ik ook niet meer doorgronden maar dat geeft niet. We zijn gewoon lekker bezig.
Die tantaal condensatoren heb ik blindelings over genomen van het schema van de Jersey Girl fulltender. Ik heb al eens een stel experimentjes gedaan met gewone elco's van bv 10 uF met parallel hierover een 100nF en dat had een zeer subtiel verschil in het hoog. Wordt wel in HiFi circuits gedaan.
Met deze 2,2 en 19 micro heb ik niet geëxperimenteerd want deze schakeling moet vervormen. Dat maakt het denk ik niet echt relevant meer hoe "schoon" het signaal door de condensator komt.
Het laagdoorlaat  filter werkt ongeveer van 900 tot 90 Hz. Hoe verder je hem open zet hoe meer laag er door komt.
Volgens mij heeft het geen invloed in het geluid of je 510k of 620k gebruikt. Je ziet bij alle TS klonen een vrij veel variatie hierin. Hij is er alleen maar voor om de opamp zo in te stellen dat hij symmetrisch versterkt en moet een beetje in die range liggen om voor de wisselspanning geen kortsluiting te vormen. Misschien kan Hansel hier een gedetailleerder  antwoord op geven.
Tuurlijk moeten wij van elkaar leren en dat doe je door elkaar vragen te stellen.
Heb van Hansel ook tips en aanraders gehad en dat is het doel van dit forum.
Groet Frans

Offline fth.vanhelvoort

• Full Member
  • Fenderblues
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2017, 22:44:29 »
Ho, stop de persen! Ik zie dat er een fout geslopen is in het schema!
Ik maak altijd een dubbele gain regeling. Die stamp ik dan met een schakelaar van ritme naar bv solo overdrive.
Dan moet ik natuurlijk wel een stampschakelaar in tekenen, want in het schema hierboven gebeurt er natuurlijk niks.
Sorry voor het ongemak en hierbij dan de goede schakeling. lol
Groet Frans

Offline snofal1951

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2017, 10:12:47 »
Bedankt Frans,

Die gainschakelaar is interessant !  Ga ik zeker eens proberen.
Kun je misschien de voeding er ook bij tekenen in het schema ?

Kun je deze schakeling uitproberen op een TS 9 ontwerp ?

Oh ja , die  transistoren, zijn die low noise ?

Griet , Alf 

Offline Hansel

• Hero Member
  • Fender-Ampeg-Glockenklang-Ibanez
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2017, 11:13:48 »
De Opamps hebben een ingangsweerstand van ca 500k en de emitter-volger schakeling ongeveer 10k, toch?

Mooi project én DIY ten top!

Opamps hebben van huis uit en hele hoge ingangsimpedantie, van pakweg enkele MOhms (biplolair) tot 100-den MOhms (Fet-ingangen).
De datasheets geven raad  ;)
Emittervolgers, mits goed berekend en toegepast hebben ook een hele hoge ingangsweerstand,
globaal ter indicatie Hfe x R van emitter-weerstand.

Van beide schakelingen wordt in de praktijk de ingangsimpedantie bepaald door de pull-down/pull-up weerstand, die resp. tussen massa en voeding of
aan de zg. bias spanning hangt.
In het geval van dit schema zijn dat R2, R4 en R12.

De waardes van deze weerstand zijn niet zo heel spannend.
Echter je moet ze niet te klein maken, anders ziet de voorgaande schakeling een te grote load.
Ook weer niet te groot, want dan wek je onnodig meer ruis op, en/of de bias wordt instabiel.
Bij een emittervolger moet je tevens rekening houden dat er altijd een basisstroom loopt door deze weerstand (emitterstrrom gedeeld door Hfe)
en die veroorzaakt een spanningsval over die biasweerstand, zodat de bias niet meer mooi strak ingesteld staat.
(mooi voorbeeld is de Xotic EP booster, de emittervolger is niet echt een sterk design...)
Een weerstandswaarde tussen de pakweg 390K en 1M bij  Opamps voldoet in de praktijk prima, dus komt niet zo scherp.
Bij emittervolgers moeten we voorzichtiger zijn, daar valt de waarde bij een goed ontwerp veelal een stuk lager uit.

Ik denk dat toentertijd de firma Ibanez een bulkverpakking op pallet 510K's heeft ingekocht, dus die vind je in al hun schema's terug.
En in al die afgelopen decennia kopieren de andere pedalenfabrikanten klakkeloos alles over, zodat de 510K als de "holy grail' wordt beschouwd.
Welkom in het land der onnozelen  ;D ;D.

Die gain schakelaar, dat werkt schakel-technisch niet optimaal.
Normaal zijn die stampschakelaars breek-voor-maak.
Dwz. tijdens het schakelen ontstaat er heel even een open verbinding, en dan "ziet" de Opamp geen feedback, wat de gain heel even heel hoog maakt, wat weer een vette inschakel-knal kan opleveren.
Het kan in de praktijk misschien meevallen, want er zitten ook nog diode's in de FB loop, maar nogmaals, technisch gezien is het niet fraai.

Een betere optie kan zijn om de oorspronkelijke feedback weerstand met potmeter fixed in de feedback loop te zetten, dwz geen schakelaar ertussen.
Wil je voor een moment een andere gain, dan met een stampschakelaar een 2e weerstand met de resp. potmeter er parallel over de bestaande lijn schakelen.
Gevolg: Stamp schakelaar open, hoge terugkoppel-weerstand over de opamp, hoge gain.
            Stamp schakelaar dicht, 2e weerstand wordt erover geschakeld, dus lagere totale terugkoppel-weerstand, dus lagere gain.

Evengoed heel goed bezig uiteraard! ;)

Mvg. Hans

Fender Jazz Bass LH - Ibanez SR500L - Glockenklang 210 - Modded Bassman - DIY Trace Elliot V-Type Preamp - DIY UCD400 Amp - DIY 6V6 Amp - DIY Marshall JTM50 w.Mods - DIY Flipster - Timmy - Ecstasy - Microamp&SonicStomp - OCDw.bass mod - BlueberryOD - Fatpants - FFBarbershop - RossComp - DiamondComp

Offline fth.vanhelvoort

• Full Member
  • Fenderblues
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2017, 11:59:39 »
@Hans, bedankt voor de verduidelijking. Helemaal Top.
Ik heb tot nu toe nog nooit het plop effect van de tweede gain regelaar bemerkt, maar weet uit eerdere topics hier dat dat kan optreden.
Een nadeel van de technisch betere schakeling vind ik dat in dat geval de gain"verhouding" dan vast ligt.

@Alf, Bedoel je de dubbele gain schakelaar? Die heb ik op de TS van Ibanez ook gemaakt, en eigenlijk op alle TS clonen die ik in de jaren heb gemaakt.
Die MPSA18 is low noise high gain en die 2n3904 is een universeel torretje.
De voeding teken ik nooit in want die is voor dit soort gewoon de standaard voeding van een TS.
Schemaatje hieronder.
D2 kan weg, is een overblijfsel uit heel veel schakelingen en C11 doe ik altijd 47uF.

Groet Frans

Offline snofal1951

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2017, 17:03:03 »
Die voeding is duidelijk . standaard wat ik al dacht.  Bedankt ook Hans voor de prima uitleg en de top wb de weerstand paralel schakelen kan nog van pas komen.

Frans en m'n vraag over een Ts9  pcb gebruiken , kan dat ?

Offline fth.vanhelvoort

• Full Member
  • Fenderblues
« Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2017, 17:23:51 »
Hoi Alf, ik heb hem gemaakt op het printje van de Newtone screamer (= tubescreamer).
je moet wel opletten dat je de weerstand R7 anders op de print doet.
Je moet goed de printbanen en het schema in de gaten houden.
Het fotootje wat ik gemaakt heb van het binnenwerk is een Newtone pcb.
Groet Frans

Offline fth.vanhelvoort

• Full Member
  • Fenderblues
« Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2017, 18:23:17 »
Hierbij nog even een fotootje van het newtone printje. Wanneer je deze uitvergroot kun je nog redelijk zien hoe het een en ander gemonteerd is.
Groet Frans

Offline snofal1951

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2017, 09:52:22 »
Bedankt Frans,voor de tips.   ik ga het schem goed in de gaten houden.

Groet , Alf