Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Fender Frontman  (gelezen 512 keer)

Offline fth.vanhelvoort

• Full Member
  • Fenderblues
Fender Frontman
« Gepost op: 6 augustus 2017, 15:16:48 »
Hallo beste knutsel vrienden. Een tijd geleden (heb even andere dingetjes gedaan zoals violen bouwen etc) heb ik een paar posts gedaan over de Fender Frontman 15R. Dit is een geweldig klein versterkertje. Ondertussen heb ik er twee van! In eentje heb ik een Jensen ch mod in gezet. Dit maakt hem ietsje mooier van toon maar de voornaamste winst is volume. Verder heb ik een post gedaan van de oversturing in deze versterker. Deze heb ik wat aangepast zodat die niet meer als een wespennest klinkt. Het enige waar ik een beetje mee zat was dat het cleane kanaal wel fenderig klinkt maar mij niet genoeg. Het geluid is (met strat) zeer acceptabel maar ik miste toch het glassy scooped geluid. Dit kanaal klinkt een beetje vlak. Niet zo vlak als een Marshall maar ook niet echt Fender. Dit loste ik op door mijn Sansamp clone hiervoor te zetten. Dat gaf een zeer mooi warm diep scooped Fender geluid. In mijn oortjes dan wel. Ik wilde dit geluid standaard in het cleane kanaal dus ik heb de bestaande toonregeling verwijderd en een klassieke TMB Fender toon stack in gezet. Geen succes dus. Totaal niet geslaagd. Lelijk schel en geen bas! De Toonstack weer terug gebouwd en het volgende geprobeerd. Ik heb een soort Fixed Fender Tondestack gemaakt. Die heeft van nature al een flinke deuk in het midden gebied. (zie de Duncan tonestack simulator) Ik heb met dat programmaatje een tonestack gemaakt met alleen een bas regeling dmv een trimpotje. Doordat dit wat dB's opeet heb ik achter de toonstack een simpel boostertje gezet die dit verlies compenseert. Het geheel in gebouwd in het schema, zodanig dat het oversturingskanaal dit circuit niet gebruikt. Op het schemaatje staat aangegeven waar ik hem geplaatst heb. Resultaat: Heffttiigggg! Heerlijke fender tonen die lijken alsof de versterker veel groter is! Ik heb een eigenbouw cabinet met een Eminence 12 Inch eronder staan en die combie klinkt geweldig. Diep en toch heel verstaanbaar. Zeer geslaagd project. Moet nu de andere nog ombouwen. lol. De voeding heb ik gewoon uit het circuit geplukt +15 Volt en aarde.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Fender Frontman
« Reactie #1 Gepost op: 2 november 2017, 16:17:52 »
Creatieve oplossing!  8)