Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: SE amp - soms rare oversturing met volume verlies [OPGELOST]  (gelezen 758 keer)

Offline Goedwijsneus

• Newbie
  • *
  • Mooi allemaal
SE amp - soms rare oversturing met volume verlies [OPGELOST]
« Gepost op: 6 april 2017, 13:32:59 »
Hoi
Mijn eerste post op deze forum :) (sorry, gelijk een lang verhaal)

Normaal vraag ik niet zo gauw om hulp en blijf ik lekker eigenwijs doormodderen totdat ik uiteindelijk toch zelf een oplossing heb gevonden, maar dit keer heb ik een probleem met mijn buizen amp waar ikzelf niet uitkom.

Eerst over de versterker zelf:
Het betreft een gemodificeerde VHT special 6 (buizen, SE), schema zoals hij nu is:
http://i349.photobucket.com/albums/q370/ewout_touwe/VHT_Special_6_Schematic_5-17-10_zpsxkybudvy.jpg
Onderdelen in het rood zijn veranderd door mij tov het origineel. Ik heb dus een spring reverb toegevoegd met drive en recovery gekopieerd van een Blues Junior. Wat nog mist op de schema zijn: aparte voeding voor de drive en recovery schakeling, een schakelbare negatieve feedback loop van de 4 ohm luidspreker uitgang via een spanningsverdeler naar de massa-zijde van R17 en C13, en nog een humbalance control.

Het probleem:
85 % van de tijd doet de versterker het meer dan uitstekend, met een fijne klank. Alleen als ik de versterker net aan heb, na een tijdje niet gebruikt te hebben, wil die soms een raar overstuurd geluid maken. Dit gaat dan gepaard met volume verlies, soms weinig, soms heel veel.
Hier een geluidsfragment van hoe het kan klinken:
https://soundcloud.com/ewout-wijbrands/amp-noise-distortion/s-SbfzO

- Eenmaal dit weg is komt het tijdens het spelen niet meer terug (op een keer na dan).
- De oversturing komt en gaat met het gitaarsignaal.
- Het wordt niet erger of minder erg als ik aan de potmeters draai (dus geen defecte potten).
wordt wel luider of minder luid met de volumepot (toch oorzaak in de voorversterker?)
- Eigen reverb werkt perfect en is volledig bypass-baar, daarnaast heeft het een eigen voeding (los van de voeding van de versterker zelf), dus dat kan het, neem ik aan, ook niet zijn.
- Het gaat soms weg als ik met de triode/standby/pentode-switch switch, maakt bij het switchen een ploppend geluid.
- Of anders gaat het weg als ik mijn flower booster op max aanzet.

De versterker is nu al bijna 6 jaar oud. Ik kan me niet herinneren dat deze problemen zich voordeden voor mijn modificatie, nu ongeveer 3 jaar geleden. Dus ik dacht dat ik een defecte onderdeel had geïnstalleerd en omdat ik toch nog niet tevreden was met mijn modificatie heb ik uiteindelijk het hele voorversterker gedeelte vernieuwd. Ook de bedrading naar de buizensockets heb ik opnieuw gedaan omdat dit allemaal beter en netter kon dan het Chinese fabriekswerk (alles volgens het boekje “Lead Dress”, om overspraak en oscillatie te voorkomen).
Na, zeg maar, de tweede ronde bleef het probleem voort bestaand. Toen heb ik het laten rusten even en gewoon doorgespeeld, maar de laatste tijd lijkt het wat erger te worden.

Wat ik al gedaan heb:
- buizen uitgewisseld
- buizenssockets schoongemaakt
- voedingsvoltages gemeten, ook toen het probleem zich voordeed, deze leken allemaal in orde (wel merkte ik kleine variaties van de ene dag op de andere van bv op punt gelijk na de gelijkrichter van +/-10v , netspanning variatie?)
-
-
Ik heb nu even geen ideeën meer. Hopelijk kunnen jullie mij een richting op wijzen op basis van bovenstaande.

Ewout
« Laatst bewerkt op: 8 april 2017, 13:14:15 door Goedwijsneus »

Offline Hansel

• Hero Member
  • Fender-Ampeg-Glockenklang-Ibanez
Re: SE amp - soms rare oversturing met volume verlies
« Reactie #1 Gepost op: 7 april 2017, 08:52:14 »
Dag Ewout,

Welkom op het forum!
Sow hey, je komt meteen met iets gecompliceerds op de proppen  ;).
Dit is een lastige, kan echt bijna alles zijn, maar het meest waarschijnlijke heb je reeds gewisseld en getest...

Het komt er eigenlijk op neer dat de klacht verschijnt bij een "koude" versterker.
Dit kan bijv. een koude las of een haarscheur zijn op een print of verbinding.
Je geeft aan dat de klacht er niet was vóór de modificatie. Heb je misschien de print wat mechanische stress gegeven?

Zoals gezegd, het kan echt van alles zijn, een stap-voor-stap onderzoek is de beste aanpak.
Begin bijvoorbeeld eerst eens de amp te bedraden naar origineel, dus even een permanente (provisorische) verbinding tussen de tone pot pot en volume.
Zit de klacht er nog steeds in, dan is het zeker niet de modificatie.

Je hebt dus buizen gewisseld.
Echter toch is het mss een goed idee om de buizen die je nu in de amp hebt zitten toch nog eens te proberen op een (goed werkende) andere amp, of toch nog eens te wisselen.
Hierna zou ik de anode weerstanden van V1 eens grondig onderzoeken, tevens de gridweerstand R21 van de eindbuis.
Of eerst even dit proberen;
Nadat je de versterker aangezet hebt en je tikt met een schroevendraaiertje (met het handvat!) tegen de buiskolven, treedt dan de klacht op of wordt die versterkt?
(ik verdenk namelijk toch een beetje de buizen).

Succes,
Mvg. Hans

Fender Jazz Bass LH - Ibanez SR500L - Glockenklang 210 - Modded Bassman - DIY Trace Elliot V-Type Preamp - DIY UCD400 Amp - DIY 6V6 Amp - DIY Marshall JTM50 w.Mods - DIY Flipster - Timmy - Ecstasy - Microamp&SonicStomp - OCDw.bass mod - BlueberryOD - Fatpants - FFBarbershop - RossComp - DiamondComp

Offline Goedwijsneus

• Newbie
  • *
  • Mooi allemaal
Re: SE amp - soms rare oversturing met volume verlies
« Reactie #2 Gepost op: 8 april 2017, 13:03:46 »
Probleem gevonden!  :D

Gisteren al een half uur bezig geweest om met een houten stokje op elk weerstandje, condensator, draadjes etc te kloppen en te bewegen kijken of ik iets kon horen. Ook op de buizen getikt, niets...
Net even nog een keer gekeken, en nu was de versterker ook weer aan het storen (gister niet). Maar ik zat nu net met het stokje op de juiste plek te duwen! Nu blijkt één van de lugjes van de volumepotmeter los te zitten, als ik hem bijbuig gaat de storing weg. Dit is al de tweede nieuwe potmeter van Alpha met dit probleem! De vorige keer (ook met deze versterker) moest ik de potentiometer voor de basregeling om dezelfde reden vervangen, omdat hij het opeens niet meer deed. Iets teveel toeval wat mij betreft. Laatst heb ik ook een Alpha potmeter van 100k in mijn wah gebouwd die in werkelijkheid 85k was! Ik dacht dat Alpha van adequate kwaliteit is, maar blijkbaar niet. Ik ga als ik de volumepot vervang, uit voorzorg, gelijk alle potten voor een andere merk vervangen.

Opmerkelijk toch  ???

Maar ik ben wel opgelucht dat ik het probleem heb gevonden.

Bedankt Hans voor het meedenken!

Offline Hansel

• Hero Member
  • Fender-Ampeg-Glockenklang-Ibanez
Re: SE amp - soms rare oversturing met volume verlies [OPGELOST]
« Reactie #3 Gepost op: 8 april 2017, 21:40:04 »
Wat goed dat je het euvel gevonden hebt  ;).
Inderdaad zoek je in eerste instantie niet in die hoek.
Die Alpha pots zijn normaal toch van redelijk prima kwaliteit, althans in mijn ervaring.
Maar inderdaad zit er vaak een redelijke ruime afwijking in de waardes. Voor in pedalen is dit meestal geen ramp.
Echter als ik iets "gootschaligs"  bouw, en/of het moet echt solide, dan gebruik ik veelal toch Alps, Bourns of CTS.

Veel plezier met de amp.
Volgende project?  ;)

mvg. Hans

Fender Jazz Bass LH - Ibanez SR500L - Glockenklang 210 - Modded Bassman - DIY Trace Elliot V-Type Preamp - DIY UCD400 Amp - DIY 6V6 Amp - DIY Marshall JTM50 w.Mods - DIY Flipster - Timmy - Ecstasy - Microamp&SonicStomp - OCDw.bass mod - BlueberryOD - Fatpants - FFBarbershop - RossComp - DiamondComp

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #4 Gepost op: 9 april 2017, 03:46:25 »
Wat goed dat je het gevonden hebt!
Over het algemeen heb ik geen problemen ondervonden met 16 mmApha potmeters in pedalen. De 24mm versie heb ik echter nooit gebruikt.
CTS mag dan kwaliteit zijn. De toleranties zijn echter ook behoorlijk. Die 20% +/- wordt in mijn ervaring veelal wel behoorlijk benaderd.

Offline Goedwijsneus

• Newbie
  • *
  • Mooi allemaal
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2017, 15:43:52 »
Over het algemeen heb ik geen problemen ondervonden met 16 mmApha potmeters in pedalen. De 24mm versie heb ik echter nooit gebruikt.
CTS mag dan kwaliteit zijn. De toleranties zijn echter ook behoorlijk. Die 20% +/- wordt in mijn ervaring veelal wel behoorlijk benaderd.

Ja, inderdaad, nu ik er over nadenk heb ik zelf ook geen problemen gehad met de 16mm versies. Eergisteren uit nieuwsgierig een tiental 16mm Alpha's doorgemeten die ik nog in de la heb liggen, allen keurig binnen de +/- 5%.
Misschien was het net een slechte batch, of zoiets. Ik heb de twee defecte 24mm Alpha's vrijwel gelijktijdig bij Musikding gekocht.

Ik heb eergisteren juist drie CTS potmeters besteld (en een Bourns) om de Alpha's te vervangen. Ik ga ze eerst wel doormeten of ze niet teveel afwijken, voor met name de tonestack kan dat wel een verschil maken.