Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: 2 x 20W speakers in 40W amp  (gelezen 2378 keer)

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
2 x 20W speakers in 40W amp
« Gepost op: 25 januari 2017, 07:19:33 »
Vorige week heb ik een paar speakers gehoord waar ik helemaal weg van ben. De Warehouse G12Q (Jensen P12Q kopie) Ik zou deze heel graag in mijn combo + speaker cap opnemen. Echter.....De versterker is ca 40W (omgebouwde Blues Deluxe met 2x 6L6. Zie http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,7761.0.html)
Hierbij heb ik de beschikking over een 8ohm en een 4 ohm tap. Op dit moment heb ik 2x 8 ohm speaker op de 4 ohm tap parallel aangesloten.

Nu is mijn vraag: Kan ik die 2x20W speakers op de n of andere manier veilig aansluiten op mijn amp zonder dat ik ze opblaas? Ik gebruik de amp nooit op vol vermogen maar wil geen risico lopen. Jullie ideen?

De speakers komen trouwens in 4, 8 en 16 ohm.

Offline Droppie

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Re: 2 x 20W speakers in 40W amp
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2017, 18:51:43 »
Ik zou de speakers van 16 Ohm nemen en dan parallel aansluiten op de 8 Ohm tap:
Dan kan je nog altijd die 8 Ohm speakers (parallel) aansluiten op de 4 Ohm tap.
Zo maak je optimaal gebruik van je speakers en je versterker.

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2017, 21:41:54 »
+1, wat Droppie aangeeft.
De 2 speakers parallel aansluiten is de beste optie & bij parallel aansluiten halveert de totale weerstand.

Ben je van plan om de 2 speakers te vervangen, dus maw geen extra speakers erbij te hangen,
dan zou je de 8 ohm exemplaren kunnen nemen, is een mooie waarde voor algemene en praktische toepassingen.
Daar kun je de meest gangbare combinatie mee maken.
Als je ze beiden gebruikt, dan kun je ze op de 4 ohm aansluiting hangen.
Is er een situatie dat je maar een speaker gebruikt, dan sluit je deze op de 8 ohm aansluiting aan,
of je laat 'm lekker op de 4ohm aansluiting zitten.

Btw- en buizenbak maak je niet stuk door de verkeerde LS aansluiting te gebruiken.
In de praktijk zal de eindtrap niet het maximale/optimale vermogen aan de luidspreker(s) kunnen leveren.

Mvg. Hans
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2017, 21:54:36 door Hansel »
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2017, 06:42:17 »
Dank voor de reacties! Hoe ik de speakers moet aansluiten is me duidelijk. Waar ik echter wat bang voor was is dat 40W aan speaker vermogen op een 40W amp misschien wat aan de krappe kant is. Maar ik begrijp dat jullie dat probleem niet zo zeer zien.

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2017, 09:44:35 »
Nee hoor, geen probleem.
Dat het nomiale vermogen van de speakers samen gelijk ligt met de max output van de amp,
dat is zelfs optimaal.
Je oren zijn hierbij het beste meet-gereedschap;
Zolang op groot volume geen eng geluid uit de speakers komt, en je vermijdt schakelknallen,
dat gaat dat een leven lang goed ;).
(Zelfs al zou je maar een 20W speaker hebben angesloten op de de 40W eindtrap).

Mvg.Hans

Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2017, 14:48:31 »
Nou ze zitten er in hoor! Nog wel ff wat tweaken maar ze doen precies wat ik gedacht had! Mooie Fender tone zonder bloemige bas en zonder treble ice-pick! Prachtige speakers.

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2017, 19:26:23 »
En het wordt alleen nog maar mooier ;);
Nieuw uit doos is de conus ophanging nog wat stug en stijfjes.
Geef ze maar eens flink op hun donder, dan wordt de ophanging iets soepler en
komt het geluid er nog mooier uit!
Wat gaaf dat ook dit project geslaagd is.
Speel ze !!! :)

Mvg. Hans

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2017, 19:31:54 »
Btw- zijn je speakerkasten gedeeltelijk/half open of gesloten modellen?
Als ze gedeeltelijk open zijn dan kun je ook nog wat tweaken met wat dempingsmateriaal en de opening verkleinen.

Mvg. Hans

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2017, 05:45:47 »
Nou de speaker hebben gister al lekker op hun donder gehad  ;D Dus dat gaat goed komen.

De speaker in de combo zit in een (bijna) half open cabinet. De andere in een nu nog volledig open, maar ik heb een dichte achterkant en een half dichte is natuurlijk zo gemaakt.
Wat zou jij voorstellen als dempingsmateriaal en met welk doel? Als je meer info hebt hierover of een goede link is dat natuurlijk van harte welkom.

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2017, 20:49:52 »
Kasten met gedeeltelijk open achterkant en dichte kasten hebben
een heel eigen klank-karakter en afstraling van het geluid.
Dit maakt bijvoorbeeld dat een Fender Twin Reverb een hele ander sound heeft dan bijvoorbeeld een Showman.

Over het algemeen geeft een dichte kast meer druk naar voren (duh, er kan achter immers ook geen lucht weg)
en veel meer punch in het lage midden.
(Daarom zijn bas-kasten vrijwel altijd van een gesloten type).
Je kunt dus mooi experimenteren door bijvoorbeeld een (gedeeltelijk) open kast dicht te maken.
(Heel simpel mbv. een passend plankje, 2x draad-eindjes en 2 vleugelmoeren).

Met dempingsmateriaal kun je verder de kast tweaken.
Met demping kun je het midden gebied regelen en het lage midden meer punch geven.
Heel interessant om mee te spelen, dit kan heel verrassende resultaten geven.

Je kunt hiervoor de zgn. polyester BAF matten voor gebruiken.
Maar het lukt ook heel aardig met ordinaire stoelen-vullling, bekend onder de naam "Wattine" of "Fiberfill".
Is makkelijk verkrijgbaar in de stoffenwinkel of op de markt.
Laatst heb nog 4 euro voor een grote zak moeten neertellen.
Dus voor een paar euro kun je veel lol beleven.
Dit spul wordt geleverd als mat op rol, in een dikte van ca. 3 cm.
Je kunt een enkele of meerdere stukken mat stevig oprollen en in de kast achter & rond de speaker(s) plaatsen.
Of gewoon allemaal stukken en restjes in de kast proppen, dat werkt ook prima.

Succes ;)
Mvg. Hans

Btw- Hws. ken je deze pagina al, hierbij de link voor het geval je hem nog niet gevonden hebt:
http://fenderguru.com/how-fender-amps-work/how-to-select-speakers/

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2017, 07:13:24 »
Dank voor de reactie Hansel! De link kende ik ja. Mede op basis daarvan was ik bij WGS terecht gekomen.
Ben klaar met het tweaken. De losse cab is dicht en de combi half open.

Merk dat deze speakers iets meer mid scoop hebben dan de stock speakers dus de middle knop moet iets meer open. Als ik thuis zit dan staat het gele gebeuren in een hoek en heb ik goede/mooie niet modderige bas met de knop op 3. Los in de ruimte moet ik zelfs wat bas bijdraaien. Ook hebben deze speakers stukken minder ice-pick treble. Hierdoor kan ik, zonder dat het vervelend wordt, ook meer prensence indraaien. Dat geeft het geheel mooie sprankel en openheid zonder dat dat het hoog in de weg zit.

Overall heel happy!