Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Fiksen van Kenwood M2A  (gelezen 1119 keer)

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
Fiksen van Kenwood M2A
« Gepost op: 4 oktober 2016, 19:41:45 »
Heren,

Ik heb van iemand een gratis versterker gekregen. Een Kenwood M2A, aldus het internet een best prima ding. Hoewel deze al wel aardig is mishandeld.

Ik heb het apparaat nog niet kunnen testen aangezien de Stroomstekker er half was ingebakken. Het eerste wat mij opviel is dat het apparaat niet geaard is. Nu wil ik daar graag verandering in brengen, maar ik ben verward. De schakeling naar de trafo's is nogal verwarrend. Kan iemand met een heldere blik mij vertellen hoe ik de aarde nou eigenlijk moet aansluiten?

In de link de Service handleiding, op pagina 11 het schema. Zoals ik het zie heb ik het E type (zie helemaal Rechts onderaan)  http://schelfer.home.xs4all.nl/media/Newtone/KENWOOD/hfe_kenwood_basic_m2a_service.pdf

(kan zijn dat ik het bestand weer verwijder, mocht iemand het na het verwijderen nodig hebben moet je maar een PM sturen).

EDIT: het apparaat is trouwens echt wel puik gebouwd. aan de onderkant zit een makkelijk luikje zodat je bij de gehele onderkant van de main PCB kan. de PSU pcb kan er ook zo uit, waar het niet dat daar een aardige bundel aan draden van en naar de trafo gaat. Vandaar ook mijn verwarring. Er zit een dubbele 120-220-240 schakelaar aan de achterkant (voor elke trafo 1). geeft een aardige kabeltroep.

« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2016, 22:49:02 door Buzzel »
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Hansel

• Hero Member
  • Fender-Ampeg-Glockenklang-Ibanez
Re: Fiksen van Kenwood M2A
« Reactie #1 Gepost op: 6 oktober 2016, 08:33:16 »
Dit zijn hele mooie versterkers.
Oa. Yamaha en Sansui hebben ook dit soort van tanks gebouwd.
Mocht je er een kunnen scoren, doen!
Volgens het schema zijn deze versterkers niet geaard, schijnbaar is dit niet nodig...
Kun je eens een foto maken van de achterzijde (net kabel entree) en een bovenaanzicht ("bird view") van de trafo en draden?

Mvg. Hans
Fender Jazz Bass LH - Ibanez SR500L - Glockenklang 210 - Modded Bassman - DIY Trace Elliot V-Type Preamp - DIY UCD400 Amp - DIY 6V6 Amp - DIY Marshall JTM50 w.Mods - DIY Flipster - Timmy - Ecstasy - Microamp&SonicStomp - OCDw.bass mod - BlueberryOD - Fatpants - FFBarbershop - RossComp - DiamondComp

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #2 Gepost op: 6 oktober 2016, 19:48:57 »
Hey Hans,

Bedankt voor je berichtje. Ik zal hem zaterdag weer eens opentrekken (het is me nu te koud in de garage  ::)

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2016, 16:55:11 »
Hey,

Ik heb nog eens naar het schema zitten staren. En hij is zeker geaard! Tis alleen een 'optie'. Er staat op de achterkant wel een symbooltje van Dubbel geďsoleerd, maar dat is volgens mij een beetje een wassen neus.

Als je het schema dr weer bij pakt (pagina 11 van mijn openings post) kan je zien dat er links bovenaan een aarde aansluiting zit, die vervolgens zijn weg door de gehele versterker naar de PSU vindt. Dr zit een kleine keramische condensator tussen (C11). Is het verstandig om dat er te laten zitten? Wat is daar eigenlijk de functie van?

En de foto's

De ingebakken Jacks heb ik al verwijderd. Dat zag er niet uit.

Nu moet ik overigens ook nog 2 speakers zien te vinden die deze amp een beetje aan kunnen. 220watt is niet niks

EDIT:

Het is trouwens ook nog best wel een old school apparaat. De helft van de PCB bestaat uit jumpers :D
« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2016, 17:13:30 door Buzzel »

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 9 oktober 2016, 21:16:47 »

Als je het schema dr weer bij pakt (pagina 11 van mijn openings post) kan je zien dat er links bovenaan een aarde aansluiting zit, die vervolgens zijn weg door de gehele versterker naar de PSU vindt. Dr zit een kleine keramische condensator tussen (C11). Is het verstandig om dat er te laten zitten? Wat is daar eigenlijk de functie van?

... Ik kan mbv. dit schema niet afleiden dat de versterker aan randaarde hangt.
Maar op de foto is en netaansluiting mét randaarde zichtbaar, edoch ik kan niet zien of die randaarde aansluiting (de middelste pin) ook daadwerkelijk aangesloten zit... ???

Die keramische C11 kan ik niet vinden in het schema...of ik kijk erover heen...

Mvg. Hans
Fender Jazz Bass LH - Ibanez SR500L - Glockenklang 210 - Modded Bassman - DIY Trace Elliot V-Type Preamp - DIY UCD400 Amp - DIY 6V6 Amp - DIY Marshall JTM50 w.Mods - DIY Flipster - Timmy - Ecstasy - Microamp&SonicStomp - OCDw.bass mod - BlueberryOD - Fatpants - FFBarbershop - RossComp - DiamondComp

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2016, 19:28:46 »
... Ik kan mbv. dit schema niet afleiden dat de versterker aan randaarde hangt.
Maar op de foto is en netaansluiting mét randaarde zichtbaar, edoch ik kan niet zien of die randaarde aansluiting (de middelste pin) ook daadwerkelijk aangesloten zit... ???

Die keramische C11 kan ik niet vinden in het schema...of ik kijk erover heen...

Mvg. Hans

De netaansluiting is er door de vorige eigenaar ingebakken. Zonder randaarde! Ondanks dat het zo lijkt.

Als je het schema pakt en dan sectie 2B (dus helemaal links bovenaan) zie je de aarde minuscuul aangegeven. Daar vindt je ook C11 :)

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2016, 07:52:46 »
Aha, nu zie ik het.
Maar dit lijkt me de ingang van de eindtrappen, en volgens het schema hangt de C11 tussen de signaal massa/ground/nul en de afscherming/kabelmantel of metalen behuizing of zoiets.
HF-storing, brom, zooi ed. wordt zo weggeleid naar de grote massa.
Deze massa is meestal de behuizing en/of de voedings-nul. (knooppunt tussen de 2 dikke Elco's.)
Maar dit zegt niks over randaarde.
Technisch gezien is er niks op tegen om deze versterker te "rand-aarden";
Ik zou de netspannings-entree fatsoeneren door er een degelijke netaansluiting in te plaatsen
& de bedrading van netaansluiting naar het inwendige van de versterker netjes te monteren.
De randaarde draad kun je bijvoorbeeld aan de metalen bodem schroeven, met een degelijke kartelring of zo.

Zo wordt de versterker toch nog netjes en redelijk origineel. ;)

Mvg. Hans