Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: DUAL CV40 - Condensator ontploft  (gelezen 3578 keer)

Offline UP-G

• Sr. Member
DUAL CV40 - Condensator ontploft
« Gepost op: 13 september 2016, 14:24:49 »
Dag iedereen,

Ik heb hier een oude DUAL CV40 hifi amp staan waar zonet de voedingscondensator is doorgeknald. Ook de zekering is eraan, maar die is snel te vervangen uiteraard.

Enkele foto's in de bijlage.

Enkele vragen die ik me nu stel:
1) Is dit een elco? Ziet er niet naar uit op het eerste zicht?
2) Aanraders voor bepaalde merken en/of types om deze te vervangen? Het is een 0,05 uF, 250V condensator die erin zit. Mag dit een andere waarde zijn of bij voorkeur exact hetzelfde?
3) Is het aan te raden om nog andere elco's of condensatoren te vervangen in deze amp? Op het eerste zicht ziet alles er goed uit, geen lekken e.d., maar het is een beestje uit de late jaren '60, dus ik zou me kunnen voorstellen dat er hier en daar wat uitgedroogd is...
4) Kan dit ongelukje schade aanrichten aan mijn speakers? Ik kan het momenteel niet testen, want heb geen andere amp om aan te sluiten, maar ik hoop uiteraard dat mijn speakers niet naar de knoppen zijn...

Groeten,
Erik

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
Re: DUAL CV40 - Condensator ontploft
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2016, 10:59:10 »
Hoi. Mooi projectje. Even je vragen langs.

1) Lijkt me niet. Ze schrijft dat het er 0,05uF/250V op staat. Dan is er ook geen enkele noodzaak om hier een elko te gebruiken. Dus een "normale" condensator lijkt me prima.
2) De waarde van 0,05uF komt tegenwoordig niet meer zo 123 voor bij de meeste producenten. Gezien de toleranties op condensatoren lijkt het me prima om hier een 0,047uF / 47nF condensator te gebruiken. Zonder schema is het even onduidelijk om te bepalen welk type/voltage geschikt zou zijn. Echter zou ik zelf gaan voor minimaal 250V en liever nog iets hoger. Goede merken te over. Deze bijvoorbeeld:https://www.eoo-bv.nl/mkt-axiaal/9273-47n-400v-axial.html
3) De elko's misschien wel ja. De overige condansatoren....hmmmmm....denk dat ik die zou laten zitten.
4) Dat lijkt me sterk.

Offline Andreas

• Sr. Member
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2016, 14:56:28 »
Hallo,

Even googelen levert op dat dit blijkbaar een populaire versterker is. Ik had hem nog niet gezien.

Schema zou dit moeten zijn:

De condensator zou dan waarschijnlijk C34 zin.

Wordt blijkbaar vaker vervangen, zie op deze site, onderste afbeelding http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/DUAL/Dual_CV40/Dual_CV40.htm

Kandidaten van Newtone zouden dan bijvoorbeeld zijn:

http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=675
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=1742
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=1818

Groetjes en succes,

Andreas

Offline UP-G

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2016, 19:39:16 »
Bedankt voor de info. De amp blijkt redelijk populair te zijn ja. Het is ook best een tof beestje, maar na 10 jaar stilstaan op zolder is er n en ander aan vervanging toe. Ik wil de moeite er wel insteken, temer omdat het een erfstuk van mijn eigen grootvader is.

Het schema had ik ondertussen ook bij de hand. De condensator die erdoor zit, is inderdaad C34.
Op die onderste foto in je link is er trouwens duidelijk nog n en ander vervangen wat de elco's betreft.

Ik ben momenteel de amp aan het inspecteren en er zijn verschillende elco's waar het aan de rand lijkt alsof er lijmresten op zitten. Lijkt me dat die op het punt staan om te beginnen lekken, dus die zal ik maar sowieso vervangen. Als ik echter de waardes op het schema bekijk, zijn dit grotendeels waardes die bijna niet te vinden ofwel peperduur zijn. Ik neem dan overal gewoon de waarde die het dichtst in de buurt zit?

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2016, 07:56:08 »
Lijkt me prima. Die 7uF wordt dan bijv een 6,8uF en die 5uF een 4,7uF

Offline Hansel

• Hero Member
  • Fender-Ampeg-Glockenklang-Ibanez
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2016, 23:02:30 »
Die C34 die over de netspanning  hangt behoeft toch enige uitleg:
Wil je het veilig en duurzam aanpakken, hoort deze C een zgn. X2- rated exemplaar te zijn.
Een 630V exemplaar zal ook wel werken, maar op lange termijn...?..
Die X exempleren zijn namelijk getest op 2000V en hoger.
Dus wat ik zou doen is een X2 exemplaar zoeken, of je laat deze C gewoon weg.
De functie van de C is namelijk reduceren van troep op het net en zo de versterker te laten voldoen aan de CE keur.

succes met het restaureren  ;)
Mvg. Hans

Fender Jazz Bass LH - Ibanez SR500L - Glockenklang 210 - Modded Bassman - DIY Trace Elliot V-Type Preamp - DIY UCD400 Amp - DIY 6V6 Amp - DIY Marshall JTM50 w.Mods - DIY Flipster - Timmy - Ecstasy - Microamp&SonicStomp - OCDw.bass mod - BlueberryOD - Fatpants - FFBarbershop - RossComp - DiamondComp

Offline UP-G

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2016, 14:00:25 »
Dat laatste heb ik niet op tijd gelezen, de onderdelen waren reeds besteld.

Voor C34 had ik uiteindelijk deze besteld: https://www.banzaimusic.com/Roederstein-MKT1813-0-047uF-400V.html
Maar dus, volgens jou liever deze weglaten dan een standaard replacement te steken?

Thx.

Offline Hansel

• Hero Member
  • Fender-Ampeg-Glockenklang-Ibanez
« Reactie #7 Gepost op: 6 oktober 2016, 08:49:03 »
Mag je zelf weten, maar ik zou 'm weglaten, f een X2 exemplaar toepassen.

Mvg. Hans

Fender Jazz Bass LH - Ibanez SR500L - Glockenklang 210 - Modded Bassman - DIY Trace Elliot V-Type Preamp - DIY UCD400 Amp - DIY 6V6 Amp - DIY Marshall JTM50 w.Mods - DIY Flipster - Timmy - Ecstasy - Microamp&SonicStomp - OCDw.bass mod - BlueberryOD - Fatpants - FFBarbershop - RossComp - DiamondComp

Offline UP-G

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: 18 oktober 2016, 22:42:28 »
Het heeft even geduurd wegens tijdgebrek, maar ik ben er momenteel volop mee bezig. Aan dit soort ampjes kan je zelf nog heel fijn werken, leuk projectje dus! Ik heb de amp al even aangesloten op de speakers (nieuw setje Q acoustics 3020, verjaardagspresentje van de madam  :)). Klinkt zeer aangenaam op het eerste gehoor.

Ongeveer alle elco's zijn ondertussen vervangen. Uiteindelijk C34 ook maar vervangen door een 400V type.

Nog 2 vragen:

1) De elco's van (voor zover ik het schema kan lezen) de toonregeling (C16) en de volumeregeling (C11 & 12) heb ik nog niet vervangen. Hier kan ik iets lastiger aan en ze zien er op het eerste zicht nog OK uit. Zouden deze elco's een wezenlijk verschil kunnen uitmaken in de algemene toon van de versterker?

2) Die van de phono voorversterker (PU. MAGN. op het schema) heb ik ook nog niet gedaan, aangezien ik er momenteel geen heb. Misschien doe ik die nog wel even voor ik de amp opnieuw in elkaar zet.

Grtn,
Erik

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #9 Gepost op: 19 oktober 2016, 07:40:59 »
1: Alles kan natuurlijk. Echter als de versterker goed klinkt en het heel lastig wordt om deze te vervangen zou ik ze lekker laten zitten.
2: Hiervan mis ik de vraag.

Offline UP-G

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: 19 oktober 2016, 14:55:17 »
2: Hiervan mis ik de vraag.

Klopt, ik steek het op de soldeerdampen die in mijn hoofd bleven hangen...  :D

Offline UP-G

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: 31 december 2016, 14:08:24 »
De versterker zit ondertussen alweer een hele tijd in elkaar. Klinkt zr fijn over mijn Q-Acoustic speakers moet ik zeggen.

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #12 Gepost op: 3 januari 2017, 07:58:23 »
Gaaf ding! En goede reparatie. Mooi dat de versterker zo goed bevalt. Veel plezier er mee

Offline Andreas

• Sr. Member
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #13 Gepost op: 4 januari 2017, 09:23:04 »
Dag,
geweldig dat hij nu af is.

Die van de phono voorversterker (PU. MAGN. op het schema) heb ik ook nog niet gedaan, aangezien ik er momenteel geen heb. Misschien doe ik die nog wel even voor ik de amp opnieuw in elkaar zet.

Via zo'n versterker hoor je eigenlijk toch wel vinyl te draaien.

Groetjes,
Andreas

Offline UP-G

• Sr. Member
« Reactie #14 Gepost op: 26 september 2017, 14:56:40 »
Goed, deze even opnieuw van onder het stof halen, aangezien er een nieuw probleempje is opgedoken:

De versterker heeft het sinds de vervanging van de elco's goed gedaan, tot een week of 3 geleden. De amp ging niet meer aan, dus even opengeschroefd, bleek de zekering bij de transfo erdoor te zitten. Nieuwe zekering erin en het leek in orde te zijn, echter een kleine week later opnieuw erdoor. Nogmaals een nieuwe zekering, ging er na enkele uren alweer door.

Ik heb zo'n vermoeden dat het probleem in de voeding zit, aangezien de zekering op die print erdoor gaat. Waar kan ik best beginnen meten. Puur op het eerste zicht is er verder niet echt iets opmerkelijks te zien...

Via zo'n versterker hoor je eigenlijk toch wel vinyl te draaien.

Staat op de planning, maar da's voor wanneer de kindjes de leeftijd hebben dat ze eraf kunnen blijven... ;)