Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Multisection filtercaps vervangen  (gelezen 592 keer)

Offline MrFuzz

• Newbie
  • *
Multisection filtercaps vervangen
« Gepost op: 4 september 2016, 22:41:42 »
Hallo,
Ik ben een oude Eko Super Duke aan het opknappen. Na een aantal decennia zijn in ieder geval de elektrolytische condensatoren wel aan hun einde (zichtbaar en hoorbaar). Als filtercap zit er een een 50+50uf (500v) in. Ik neem aan dat deze ook te vervangen is door twee 50uf-caps? Die 50+50uf zal intern te vergelijken zijn met twee caps waarvan de min van beide naar aarde gaat (de ene aansluiting op de oude condensator), en dat de twee aansluitingen aan de andere van de 50+50  zijde de plus van beide condensatoren is?
(ik heb er overigens wel net genoeg verstand van dat ik vooraf alles goed ontlaad)
Groet, Mark
Het kost een paar centen, maar daar betaal je dan ook voor.

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
Re: Multisection filtercaps vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 5 september 2016, 07:05:27 »
Je kunt hier idd 2x 50uF/500V condensatoren voor nemen. Voor de ground zijde zou ik deze wat anders dan nu bevestigen aan het chassis. Hier zou ik zelf een schroef met een soldeerlip voor nemen. Ook voor de overige aardverbindingen met het chassis trouwens (zoals de ster aarde boven de elko op de foto). Ook kan het geen kwaad om de elko's in een ril kit te leggen of ff vast te zetten aan het chassis met een lijmpistool. Maakt het wat meer schok proof.
« Laatst bewerkt op: 5 september 2016, 07:13:01 door Bruina »

Offline MrFuzz

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 6 september 2016, 00:00:07 »
Bedankt, dan ga ik het zo doen. En de aarde met soldeerlip vastzetten lijkt me iid goed, zo'n verbinding op het chassis kan vroeg of laat weer loskomen als je over niet zoveel soldeergeweld beschikt (ik doe alles nog met een 15-watter). En de elko's lijm ik zeker vast. Ook die er al inzitten verdienen wat aandacht: eentje loopt met een lange lus over andere verbindingen, en maakt nog net geen kortsluiting. Geen idee eigenlijk of deze hier hoort, ik heb het originele schema niet.
Mark
Het kost een paar centen, maar daar betaal je dan ook voor.

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #3 Gepost op: 6 september 2016, 07:21:50 »
Dat zou ik, hoewel dit geen elko is lijkt me,  zeker aanpakken ja. inkorten waar mogelijk en een krimpkous om de leads.