Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Bassman build probleem  (gelezen 2063 keer)

Offline Zombie11

• Full Member
Bassman build probleem
« Gepost op: 25 juli 2016, 23:44:33 »
Ik ben op het moment bezig om een Bassman build te troubleshooten. Ik heb hem niet zelf gebouwd, ik kijk ernaar voor iemand die er niet meer uitkomt. Hij heeft nogal ernstige fouten gemaakt, de grootste :

Er was een directe verbinding van de +B die uit de gelijkrichterbuis komt naar de chassis aarde (hij had gekeken naar de cap op het schema en dacht dat het daar om de "death cap" ging en dus weg gelaten, maar wel gewoon de kabel naar de aarde gesoldeerd. Het ging hier uiteraard om de cap die een plop moet voorkomen)

Er heeft dus hoog voltage op de chassis gestaan en de Gelijkrichter buis is hierdoor gesneuveld (de man zelf gelukkig niet, lang leve de randaarde)

Maar nu: Ik heb de verbinding uiteraard weg gehaald, het hele gebeuren gecheckt tegen het schema. Nieuwe gelijkrichter. Alles lijkt te kloppen. Terwijl hij op standby staat kloppen de voltages van de heaters. Alle voltages van de Power Trafo kloppen met het schema. De B+ uit de gelijkrichterbuis komt op 350DC. Dit lijkt me wat laag als ik naar de voltages op het oude Fender schema kijk maar ok.

Zodra ik de standby switch omschakel begint de 4,7K / 1W na 10/20 seconden te roken. Er komt geen geluid uit de amp. Ik heb de Filter caps en de buizen gecheckt (ik heb een buizentester) : allemaal ok.

Er komt dus teveel spanning op de 4,7K, maar ik heb geen idee waar ik dit moet zoeken. Als ik mA meet (van +B naar de aarde, weet niet of dit correct is, gaat wel omlaag als alle buizen eraan hangen denk ik) krijg ik 28mA. 0,028X350VDC = 9,8W (standby) Veels te veel voor een plek waar normaal een 1W weerstand zit, dat kan niet ok zijn. De 4,7K komt na de choke (en krijgt zijn voltage via de choke) en zit eigenlijk vrij aan het begin van de stroom schakeling dus het moet ergens bij de B+ fout gaan maar ik kom er even niet uit. Kan een choke of OT kapot zijn na het doorbranden van de gelijkrichter? Iemand enig idee wat correcte B+ voltages en spanning zijn op een oude bassman? Alle hulp is welkom!

BTW laten we deze layout even als referentie gebruiken:

https://robrobinette.com/images/Guitar/Bassman/5F6A_Bassman_Amp_Layout.png
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2016, 23:59:32 door Zombie11 »

Offline Zombie11

• Full Member
Re: Bassman build probleem
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2016, 00:30:44 »
Ik heb ook even de "simple tests" gedaan:

http://www.geofex.com/ampdbug/outtrans.htm

De weerstand tussen het B+ punt en de plates van de power tubes is 145 Ohm. Dat is dus netjes. Alleen als ze zeggen: "While you're at it, measure the resistance of every lead to the chassis. This reading should be very high, hundreds of K or preferably megohms. A low reading here indicates a short to the transformer core - again, dead transformer"

Elke lead van de output trafo heeft slechts 60K weerstand naar de chassis.... dat zou dus slecht nieuws zijn.

Btw ook de serie weerstand van de choke doorgemeten, die meet zoals het moet (ook een pagina op dezelfde site)

Offline diydave

• Full Member
    • diydave.be
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2016, 08:55:47 »
Heb je de voltages al es gemeten zonder buizen?
Of met enkel de pre-amp buizen (en dus zonder eindbuizen)?
Krijg je dan hetzelfde fenomeen?
Wat je zelf doet, doe je meestal beter.

Offline Zombie11

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2016, 12:12:21 »
Met alle buizen eruit (behalve de gelijkrichter) hetzelfde fenomeen. Ik meet dan 350VDC als output van de gelijkrichter (B+) en 27mA (van B+ naar chassis gemeten)

Met alle buizen eruit begint de 4,7K 1/W de seconde dat ik de standby switch omsla te roken....

Offline cluseau

• Hero Member
  • .
    • reparatie tube en solidstate amplifiers
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2016, 12:32:53 »
Dat is toch simpel man, schakel bij elke meting de hoogspanning kort in en begin bij de smoorspoel. Heb je daar spanning dan verder met de volgende stap. (het maakt even niet uit of dat nou 300V of 400V is.) Meet nu op de 4700 weerstand, de smoorspoelzijde zou oke moeten zijn maar de andere zijde zal heel laag of zelfs nul zijn. Als dat zo is kun je op dat punt even de weerstand meten naar massa. Volg dan ook even waar de touwtjes naartoe gaan. Als ik zo je verhaal lees kun je alles verwachten.

edit:
Gezien de korte tijd waarin je kan meten is het misschien handiger om gelijk ohms te meten achter de 4700, er moet sluiting achter zitten. Elko verkeerdom, fout in bedrading etc. Verkeerde weerstandwaardes is iets wat in pakketjes heel veel voorkomt.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2016, 12:43:14 door cluseau »

Offline Zombie11

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2016, 12:53:07 »
Haha ja het is vast simpel, maar mijn ervaring met amps is niet gigantisch. Ik heb er wel wat gebouwd/gerepareerd, maar ik ben geen grote kenner. Wat je zegt klopt. Op de smoorspoel kanten staat dan allebei iets van 300~. Dus ook aan de ene kant van de weerstand. Aan de andere kant van de weerstand las ik net 20VDC. Dat kan natuurlijk niet na een 4,7K, dus dat verdwijnt dan ergens. Misschien dat de 22uF die daaraan vast zit toch open staat of iets anders down the line...
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2016, 12:56:49 door Zombie11 »

Offline cluseau

• Hero Member
  • .
« Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2016, 13:02:01 »
Had niet eens zoveel spanning verwacht.

Als ik even uitga van jouw layout zie ik achter de 4k7 twee touywtjes onder het bord. Een ervan gaat een stukje naar boven naar een paarse draad en dan naar het capboard. Zet alle spanning er af en ontlaad de elko's. Meet ohms de waarde van die paarse draad tov het chassis. Is dat erg laag.....een paar honderd ohm bv dan die paarse draad loshalen en weer meten op zowel de losgehaalde draad als het punt waar je hem van hebt losgemaakt.

Offline Zombie11

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2016, 13:12:55 »
Ik zat dat net te meten, die paarse draad (en dus de + van de 22uf waar ie naartoe gaat meet) slechts 27K weerstand naar de aarde (beetje schommelend) De + van de andere elco's tussen de 10 en 20M. Voordat ik onder het bord ga graven kan ik wel even kijken of een andere elco verschil maakt.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2016, 13:17:09 door Zombie11 »

Offline cluseau

• Hero Member
  • .
« Reactie #8 Gepost op: 26 juli 2016, 13:25:46 »
Ik zat dat net te meten, die paarse draad (en dus de + van de 22uf waar ie naartoe gaat meet) slechts 27K weerstand naar de aarde (beetje schommelend) De + van de andere elco's tussen de 10 en 20M. Voordat ik onder het bord ga graven kan ik wel even kijken of een andere elco verschil maakt.

27k is zeker niet in orde. De juiste waarde is minmaal een aantal MegOhms. Ik verwacht een omgepoolde of lekke elko.

Offline Zombie11

• Full Member
« Reactie #9 Gepost op: 26 juli 2016, 13:29:28 »
Dat dacht ik ook al. Ik ga ff wat eten en er straks een nieuwe inzetten en meten. Echt super bedankt voor je hulp, ik zit net bij de werkplaats verhalen op je site te kijken van amps die je gefixt/gerestoreerd hebt, man man man wat een soldeer dramatjes. Prachtig werk (van jou) btw!
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2016, 13:33:17 door Zombie11 »

Offline diydave

• Full Member
    • diydave.be
« Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2016, 13:34:40 »
Van die layout kan ik eigenlijk weinig maken  ??? een schema zou beter zijn.
In alle geval, als de B+ wegvalt zonder buizen erin, dan is er idd iets grondig fout langs je B+ lijn. Gezien er niets is die stroom trekt (tenzij bleederweerstanden - als die er zijn), zou je tot aan je 1ste pre-amp buis spanning moeten hebben.
Het moet m.i. dan minstens iets zijn die tussen B+ en massa zit. Bekijk dus alle componenten tussen B+ en massa (elco's, weerstanden, etc...).
Smoorspoel is in serie met je B+. Gezien gelijke DC waarden aan weerszijden, kan je er vanuit gaan deze ok is. Moest die gebroken zijn, dan zou je aan één zijde 0 meten, en dan zou je 4k7 weerstand ook niet beginnen roken.
Die 4k7 weerstand, daar loopt schijnbaar 60 mA stroom door, die verantwoordelijk is voor die spanningsval van 280 volt. En dat zonder buizen?!
Vermoedelijk is er idd een elco kaduuk. Welk één... dat wordt alles lossolderen, één per één hersolderen en zien vanaf welke elco het probleem zich stelt.
Of je vervangt gewoon alle elco's in één beweging. Gezien er toch al zoveel aan de amp "herstelt" is.
Wat je zelf doet, doe je meestal beter.

Offline cluseau

• Hero Member
  • .
« Reactie #11 Gepost op: 26 juli 2016, 13:38:04 »
Zou eerst maar meten/constateren voor je iets gaat vervangen. Het kan namelijk ook iets anders zijn wat er parallel aan zit. Je weet soms niet hoe mensen het voor elkaar krijgen om bepaalde fouten te maken maar oke, ieder zijn ding  :P

Offline cluseau

• Hero Member
  • .
« Reactie #12 Gepost op: 26 juli 2016, 13:42:33 »
Van die layout kan ik eigenlijk weinig maken  ??? een schema zou beter zijn.
In alle geval, als de B+ wegvalt zonder buizen erin, dan is er idd iets grondig fout langs je B+ lijn. Gezien er niets is die stroom trekt (tenzij bleederweerstanden - als die er zijn), zou je tot aan je 1ste pre-amp buis spanning moeten hebben.
Het moet m.i. dan minstens iets zijn die tussen B+ en massa zit. Bekijk dus alle componenten tussen B+ en massa (elco's, weerstanden, etc...).
Smoorspoel is in serie met je B+. Gezien gelijke DC waarden aan weerszijden, kan je er vanuit gaan deze ok is. Moest die gebroken zijn, dan zou je aan één zijde 0 meten, en dan zou je 4k7 weerstand ook niet beginnen roken.
Die 4k7 weerstand, daar loopt schijnbaar 60 mA stroom door, die verantwoordelijk is voor die spanningsval van 280 volt. En dat zonder buizen?!
Vermoedelijk is er idd een elco kaduuk. Welk één... dat wordt alles lossolderen, één per één hersolderen en zien vanaf welke elco het probleem zich stelt.
Of je vervangt gewoon alle elco's in één beweging. Gezien er toch al zoveel aan de amp "herstelt" is.

Schema heb ik voor me, zou iedereen ff moeten doen. Je ziet dan in een oogopslag dat het probleem direct achter de 4k7 moet zitten want de voedingslijn gaat verder via een 10k. Zou de sluiting helemaal voorin de preamp zitten gaat die 10k eerder dan de 4k7 in rook op. Alle elkos in een handeling vervangen ben ik geen voorstander van. Als het iets anders is doe je alles voor niets en het is geen sport om domweg alles te verversen.

Offline Zombie11

• Full Member
« Reactie #13 Gepost op: 26 juli 2016, 13:44:00 »
Nouja het begon al met de B+ gewoon rechtstreeks naar het chassis dus ja eigenlijk zou elke fout denkbaar zijn :P als ik verder ben breng ik wel weer rapport uit

Offline Zombie11

• Full Member
« Reactie #14 Gepost op: 26 juli 2016, 15:11:08 »
Ennn de multimeter vertelt me dat er een verbinding is van de rechterkant van de 4,7K (paarse draad) naar het punt waar de 15K, 56K en 10uf die er naast zitten samenkomen. Dit zou absoluut niet zo mogen zijn dus ik ben bang dat er kortsluiting is onder het board. Ik heb de 22uF waar de 4,7K aan zit gelift en dat maakte geen verschil in gemeten weerstand naar de aarde, en hij meet ook netjes. Denk niet dat die slecht is.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2016, 15:14:24 door Zombie11 »