Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Anvil Preamp  (gelezen 5537 keer)

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
Re: Anvil Preamp
« Reactie #15 Gepost op: 10 juni 2016, 22:42:39 »
Dank Hansel!

Gisteren nog eens een proefritje gemaakt met de Anvil. Het schakelen gaat perfect naar mijn zin. Ook het opnemen van de "fender" preamp (opgenomen in de send-return bypass loop) gaat geweldig. Merk wel iets van een volume drop maar heb genoeg op de MV van de poweramp om dit op te vangen (een nee....ik heb niet zowel R2003 als R1007 opgenomen maar alleen R1007. (zie: http://musikding.rocks/wbb/index.php/Thread/17239-Anvil-Support-Thread/?pageNo=1
). Kan dit met de impedantie te maken hebben? (R404)

Ritme kanaal:
Het ritme kanaal is qua tonestack/geluid wel wat ik wil. Daar ga ik niets aan dien. Wel bakken met gain. Dus misschien hier nog iets aan doen icm het leadkanaal. Deze delen nl. V1A. En ik moet nog meten maar een Ra van 270K bij een HT van 272V en een Rk van 2K2 denk ik dat dit de eerste plek is waar ik wat minder heet kan biassen.

Clean kanaal:
De tonestack van het cleane kanaal vind ik niet werkbaar. De bright switch doet te veel en de toonregeling, met name de bass, is mi niet lekker. Tevens zou ik op dit kanaal juist iets meer gain willen hebben. Deze blijft, zelfs met humbuckers, echt clean tot aan het gaatje. Tevens vraag ik me het nut van weerstand R105 af.

Lead kanaal:
Veul te veul gain. Echt te veel. Dat kan volgens mij anders. Bij de huidige gebruikte waarden vind ik de tone stack ook niet je dat. De bright cap doet zijn werk iets te goed. Die moet lager.

time to tweak! Wil dit stap voor stap gaan doen. Eerst maar eens beginnen met V1A, V5A en de tonestack van het cleane kanaal.

Die tonestack vind ik idd een beetje vreemd.
Als je tevreden bent met de Fender tonestack uit je vorige project, dan zou ik die opzet proberen.

Die volume drop zit hem in de spanningsdeler R404-R405, je houdt maar 1/23 van het uitgangssignaal over.
Mi een veel te dikke verzwakking, met onnodig hoge uitgangsimpedantie.
Ik zou R404 vervangen door een werstand van ca. 47K en R405 door een instelpot van 50K, de loper gebruik je als output.
De volumes stel je in met de potmeters van de respectievelijke kanalen. De instelpot stel je in door wat wat te experimenteren/proberen.

Vwb het clean kanaal. Die heet niet voor niks "Clean"  ;D ;D ;
Zo'n clean kanaal, die wordt zo vaak onderschat, terwijl je er toch zo mooie dingen mee kunt doen;
Bijvoorbeeld er een mooie overdrive of amp simulator pedaal vr hangen, bijvoorbeeld je Black 65 pedaal  ;).
Wil je meer gain, dan kun je een bypass cap over R108 zetten (22-47 uF of iets in die richting). Maar verwacht er geen wonderen mee.

Die bright cap, 1N is een vl te hoge waarde, je loopt hiermee zelfs het middengebied omhoog te krikken, geen wonder dat  het niet klinkt.
Probeer eens een waarde die pakweg 10x lager ligt (100-150 pF). Btw- deze waarde zie je ook vaak terug in de div (Fender) fabrieksschema's.

Er valt dus nog wat te tweaken, maar dan wordt het echt wel jouw preamp  ;).

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #16 Gepost op: 10 juni 2016, 23:04:02 »
Zonet even de voltages gemeten. Nou....die zijn behoorlijk anders dan opgegeven.

Vac prim. = 227V
Vac sec. = 266V

A+ = 255V
B+ = 262V
C+ = 273V
D+ = 294V

Geen reden voor zorgen denk zo maar wel vreemd dat het zo afwijkt van de waarden die zijn opgegeven. Als jullie daar anders over denken hoor ik het graag.

Morgen nog een keer meten als dubbel check en dan verder.

Mocht eea kloppen dan is de eerst volgende stap het vervangen van R402 door een 100K en R403 door een 1K5. Dan zit ik op ca 190 bij 2/3HT, ca 1mA biasstroom en ligt het snijpunt in de grafiek met een ECC83 rond de -1,5V lijn. Prima instelling lijkt me.

Van de volgende weerstanden vraag ik me echt het nut af:
- R105, 2M2
- R110, 330K (increase for boost?. Als ik deze weg laat gaat toch het volume juist omhoog?Had hier dan niet decrease for boost moeten staan? )
- R305, 2M2 (high-pass met C203?)
- R307, 220K
- R401, 470K
- R503, 100K
- R505, 100K
Kan iemand me daarmee op weg helpen?

Tevens denk ik dat een bypass cap over R108 ook nog wel eens zou kunnen bijdragen aan de feestvreugde op het "te cleane" kanaal.

Inderdaad, er zitten wel wat overbodige weerstanden in.
Geen idee waarom bijv de weerstanden R105, R305 erin zitten, om de koppel-C te ontladen na het uitschakelen...?
Idem voor de weerstanden R110, R503, R307, R505, misschien de gain iets temperen door de trappen iets meer te belasten...?

Net zoals C103 en  C312, eigenlijk zitten die er ook voor spek en bonen in, mogen in principe worden vervangen door een draadbrug.
MITS (!!) de C's in de tone stacks van het type 300V of hoger zijn. Is dit niet het geval moeten deze C's verplicht blijven zitten.

Die iets lagere spanningen lijken me geen probleem voor de preamp, zulke hoge spanningen zijn er ook niet nodig in een preamp.
Wordt de trafo niet warmer dan handwarm, is er geen overmatig harde mechanische brom waarneembaar, dan is de trafo iig OK.
De primaire windingen 2x 120V zijn eigenlijk afgestemd op een netspanning van 240V. Maar nu ben je aan het voeden uit een 230V net
(in de praktijk ergens rond de 225 en 232V), daarom kunnen de spanningen iets lager uitvallen.
Wil je het in detail goed doen, dan kan het inderdaad nodig zijn om sommige weerstanden te tweaken voor een optimale buisinstelling.

Maar in deze situatie komt het mooi uit;
Dan zal namelijk de 14V ook iets lager uitvallen, wat weer ten goede komt een voor de spanningsregelaar IC1, die wordt nu een fractie minder "mishandeld" .

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #17 Gepost op: 10 juni 2016, 23:14:55 »
Eindtrap inmiddels aangepast.

Tevens een bypass cap geprobeerd over R108 (V5B). Geeft idd meer volume/gain. Maar nog niet voldoende.

Volgende stap is het tweaken van het cleane kanaal:
- Tonestack
- Gain/oversturing
- Bright switch (doet met 1nF veeeeeel te veel)
Zit er aan te denken om hier toch gewoon een Fender tonestack (blackface) in te knallen.

Zit er ook aan te denken om een MV op te nemen door R405 te vervangen door een 250K potmeter.

Die C401 zou ik zelfs nog een maatje groter kiezen, 220-470 nF of zo.
Zeker als je de output wat laag-ohmiger wil maken, zoals een 47K met 50K pot, zoals ik in de vorige post heb voorgesteld.

Teveel gain in je lead kanaal kun je proberen te onderdrukken door buis V2 te vervangen met een buis met een lagere Mu.
Bijvoorbeeld een ECC81/12AT7/12AY7, deze hebben een mu van pakweg 40 t/m 60.
Of een 12AU7/ECC82, an kom je uit op een Mu van pakweg 20 of zelfs nog iets lager.
Je zou om te beginnen C306 en C311 eens kunnen loskoppelen.
Ik denk dat gewoonweg proberen en testen de beste oplossing is.

Mvg. Hans
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2016, 23:20:42 door Hansel »

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #18 Gepost op: 11 juni 2016, 03:38:42 »
Dank voor je reacties Hansel! Erg nuttig weer

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dan een clean kanaal niet weg is om te hebben. Edoch....het zou wel fijn zijn als het mogelijk zou zijn om er bij de gain op 10 toch iets van een randje op te krijgen niet?

De transformator blijft contant van temperatuur. Voelt niet warm en bromt niet. Dus dat lijkt me wel in orde.

De gebruikte caps in de tonestack zijn allemaal Wima04 caps met een rating van 630V of Mica caps. Dus dat zit wel snor.

Die einddtrap ga ik eens mee spelen. Kijken wat het diet met de MV.

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #19 Gepost op: 11 juni 2016, 19:05:10 »
Om wat meer gain in het Clean kanaal te verkrijgen kun je overwegen om
een extra buisje in het kanaal te plaatsen, bijvoorbeeld een 12AU7/ECC82 of 12AY7.
Dan heb je extra versterking/gain van resp. ca. 8 of 20x, dus dan ontstaat er op standje 10 zeker een vuil randje.
Is makkelijk te koppelen in het kanaal:
C103 eruit nemen, knooppunt R103 en C103 wordt in ingang van deze extra versterkertrap, knooppunt C103 en R106 wordt dan de uitgang.
Gewoon de 2 triode-helften parallel zetten.
Niet vergeten een koppel-C aan de ingang (de grid's) te plaatsen, aan de uitgang is dat niet nodig.
(de C's in de tone stack zijn nl. HV rated zoals je aangegeven hebt).
Ik verwacht dat de trafo die extra 2 mA voor de anodestromen & 150 mA gloei wel aankan.

Mvg. Hans
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2016, 19:12:20 door Hansel »

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #20 Gepost op: 11 juni 2016, 19:57:36 »
Dank voor het meedenken Hansel!
De tonestack inmiddels veranderd van het cleane kanaal. Stukken beter zo. Sluit mooier aan bij mijn eigen "Fender" preamp. En met de laatst genoemde op een lichte oversturing denk ik dat ik het cleane kanaal ook ooi even zo clean laat. Vult elkaar mooi aan zo.

Tevens alle anode weerstanden vervangen voor 100K weerstanden. Gaat de goede kant op.
Wat aan het spelen geweest met R105 en R302 uit het circuit maar dat geeft geen significant verschil imo.

Volgende halte het ritme kanaal. Iets minder gain en iets meer bass. De trap voor het ritme kanaal wordt met het lead kanaal gedeeld. Die heeft ook veeeeeel te veel gain en kan ook wel een klein beetje meer bass gebruiken. Denk dat ik daar maar eens begin om de bypass cap te verwijderen (C303). R304 reeds vervangen voor een 1K5 exemplaar.

Verder even wat JTM schema's bekijken hoe daar eea is opgebouwd voor wat ideen.

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #21 Gepost op: 11 juni 2016, 20:58:18 »

Wat aan het spelen geweest met R105 en R302 uit het circuit maar dat geeft geen significant verschil imo.

Verder even wat JTM schema's bekijken hoe daar eea is opgebouwd voor wat ideen.

R105 heeft niet echt een functie, zorgt voor ietsje meer (imo onnodige) belasting van V1B.
Laten zitten of eruit halen zal inderdaad weinig verschil in sound opleveren.
Toch zou ik weerstand eruit laten, zeker nu je geen overdaad aan oversturing hebt in dit kanaal is elke onnodige load ongewenst.
Als je toch bezig bent & we hebben het over onnodige componenten; ze zou C103 kunnen vervangen door een draadbrug.
Edoch R302 is een ander verhaal;
Deze R geeft ietsjes meer stabiliteit aan V1A en kon wel eens preventief werken tegen locale oscillatie, die zou ik dus laten zitten.

Doe ik ook vaak; als ik iets anders en/of nieuws ga "verzinnen", dan spiek ik ook wel eens naar bestaande en beproefde recepten  ;).

Mvg. Hans
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2016, 21:02:52 door Hansel »

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #22 Gepost op: 13 juni 2016, 07:51:59 »
Ondertussen eea weer aangepast. Clean en Rhythm zijn nu naar mijn zin. Lead blijft bakken met gain houden. maar ja....daar is het ook lead voor natuurlijk.
Heb hem voorlopig maar ff dicht geschroefd om eens goed te testen alvorens ik alles verder op de kop ga zetten.

Zal vanavond een schema posten met alle tweaks tot nu toe daarin verwerkt.

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #23 Gepost op: 13 juni 2016, 16:22:11 »

Dit is 'm voorlopig geworden

R304 is trouwens ook 1k8 zie ik net
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2016, 06:53:04 door Bruina »

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #24 Gepost op: 14 juni 2016, 12:14:43 »
Ziet er goed uit, mooi startpunt.
C304, is die niet een beetje aan de kleine kant? Je houd hier best wel veel mid-laag tegen.
Over R108 had ik een bypass-C verwacht, omdat je toch een beetje krap zit qua gain in het clean kanaal?

Mvg. Hans

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #25 Gepost op: 14 juni 2016, 13:22:45 »
C304, is die niet een beetje aan de kleine kant? Je houd hier best wel veel mid-laag tegen.

Dat wil je toch ook juist? Het is een lead kanaal. En zeker daarbij wil je uit het vaarwater van een bassist wegblijven. En geloof me....er blijft voldoende laag over. (was 1nF origineel). Heb ook 4,7nF geprobeerd maar dat was wat veel

Over R108 had ik een bypass-C verwacht, omdat je toch een beetje krap zit qua gain in het clean kanaal?
Klopt. Heb ik ook gehad. Gaf echter weinig extra gain. Dus maar weer weg gehaald.

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #26 Gepost op: 15 juni 2016, 08:14:05 »

Dat wil je toch ook juist? Het is een lead kanaal. En zeker daarbij wil je uit het vaarwater van een bassist wegblijven. En geloof me....er blijft voldoende laag over. (was 1nF origineel). Heb ook 4,7nF geprobeerd maar dat was wat veel

Bij 2,2 nF gaat de hoogdoorlaat-frequentie naar de ca. 480 Hz, wat ik gevoels- en praktijkmatig wat aan de hoge kant vind.
Zeker bij Strat-achtige pup's, die zowieso al veel mid-hoog produceren (maar dit is uiteraard ook een kwestie van beleving en smaak).
Imo past een frequentie van pakweg 300-350 Hz beter. doch proberen is het advies  ;).
En als 2,2 nF lekker klinkt, uiteraard lekker laten zitten  :).

Dit gaat alweer een hele mooie versterker worden!!
Mvg. Hans

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #27 Gepost op: 15 juni 2016, 09:12:09 »
Dank Hansel!
Snap je beredenering. In praktijk pakt vooralsnog een 2,2nF goed uit. Maar zit nog in de testfase dus kan nog alle kanten op.