Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Anvil Preamp  (gelezen 6217 keer)

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
Anvil Preamp
« Gepost op: 28 mei 2016, 06:16:42 »
Enige tijd geleden heb ik besloten de Anvil Preamp te bouwen. Dis de kit besteld bij Musikding

Het voortraject/besteltraject t is een ramp. De kit was niet meer leverbaar (stond wel op voorraad op de site) maar kon wel besteld worden, twee weken later gingen ze het niet meer leveren, na contact met Andy Zeugs (de bedenker van de preamp) was het toch wel leverbaar maar hadden ze een fout gemaakt in de communicatie naar mij.....kortom....een hoop gez$%. Maar na ik geloof 10 weken is de kit er dan. Alles gecontroleerd en wat denk je.....niet compleet. Lijst afgelopen maandag doorgegeven voor de ontbrekende spullen en tot op heden nog geen reactie. Gaat weer goed.

Afijn....toch maar vast begonnen. Het is niet een heel moeilijke preamp en de PCB is duidelijk net als het schema. Dus dat gaat best goed.

Er zijn twee PCB's. De hoofd PCB met de meeste componenten en de buizen er op, en een hulp PCB, bijna, alle I/O punten bij elkaar komen met wat reails etc.
Die laatste is de zogenaamde "hulp"PCB. Deze had ik en was is al deels aan het bestukken. Echter...........Ik weet net wat er met het ding gebeurd is maar hij is weg. Foetsie. Heel de keet op de kop gezet de afgelopen twee dagen maar nergens meer te vinden.

Een nieuwe set PCB's bestellen kan natuurlijk maar dan ben ik 39 + verzendkosten kwijt. Dat doe ik liever niet.

Ik heb wel een lautout / belichtingsplan.
http://andyszeugs.de/projekte/anvil/bauanleitung/pdf/Bestueckungsseiten.zip
Je krijgt nu een ZIP download met layouts. Het gaat op de kleine: "hilfsplatine"

Belichtingsplan + opdruk:

Zelf PCB's maken heb ik geprobeerd maar draait elke keer uit op een fiasco.

Dus mijn vraag is: Zou iemand mij uit de brand kunnen helpen en deze PCB voor mij willen maken of weten jullie iemand die een "one-of" zou willen maken? Al was het alleen al de transfer of een belichte print. Etsen en boren kan ik zelf wel.
Hartelijk dank alvast! (Uiteraard tegen betaling.)

Verder zit ik nog met een ringkern trafo waar ik niet goed uit kom voor de primaire kant.
Er staat op:
I/P 0-120V 50/60Hz blk-red
      0-120V 50/60Hz blk-red
Ik heb hier ook twee paar zwarte en twee paar rode draden aan zitten. Maar ja...hoe sluit ik deze nu aan op 230V?
Ideen?
« Laatst bewerkt op: 3 juni 2016, 15:18:38 door Bruina »

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
Re: Anvil Preamp "hulp PCB" + aanverwante problemen HELP!
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2016, 13:06:52 »
Hoi Bruina,
wat leuk om te lezen dat je weer met een nieuwe amp bezig bent.
Maar ik schrik een beetje, op een pcb???
Ik zou zeker denken dat je na het daverende succes  van de turretboard Fender  amp zou zweren bij "hard wired solutions."  :D.

Over die hulp pcb, die is toch niet zo gecompliceerd, imo kun je die makkelijk op een banenprintje of klein turretbordje bouwen.
Vwb de trafo, ik begrijp dat je onder andere 2 zwarte en 2 rode draden hebt?
Eerst even zonder spanning erop met de multimeter in weerstandsbereik tussen 1 zwarte en 1 rode draad meten.
Dan zul je hws tussen de deze draden een weerstand van enkele tientallen ohms meten. Dan heb je een winding te pakken.
De andere zwarte en rode draad zullen dan zeker de 2e winding zijn.
Dan aansluiten op de netspanning:
Fasedraad op een van de rode draden, de resp. zwarte draad die bij de rode hoort (die samen een winding vormt) aan de andere rode draad. De resp zwarte draad die bij laatstgenoemde rode draad loopt aan de nul draad van de netspanning.
Dus je zet beide windingen als het ware in serie.
Voorzichtig aan, als de netspanning erop staat en er gebeuren geen vreemde dingen (harde brom oid), dan meten op de secundaire windingen of je zinnige spaningen meet.
Beter is om van te voren even met de ohm meter ook alle secundaire windingen te bepalen.
Dan weet je bij voorbaat waar je moet meten als de netspanning op de trafo staat.

Mvg. Hans

Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2016, 13:32:52 »
hahahaha....Ja Hansel....een PCB ja...
Wilde deze al een tijdje en vind het makkelijk om ook een driekanaals preampje te hebben om zo mee te grijpen en toch verschil van smaken bij me te hebben zonder veel spul mee toe hoeven zeulen.Met name naar de oefenruimte....

Banenprint of turret zou kunnen. Alleen zitten de gaten al in de behuizing dus veel speelruimte heb ik niet meer. Liever PCB dus. Dus mocht er nog iemand zijn? Al was het alleen maar het belichten of de transfer. Etsen en boren kan ik zelf wel

Die trafo en dat in serie zetten dat dacht ik al een beetje maar was niet zeker. Denk dat ik eerst alles maar eens achter een andere trafo op lagere spanning ga uitproberen voor ik de volle mep er tussen zet. Secundair zou dan de zelfde verhouding moeten hebben tov primair toch?
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2016, 18:44:25 door Bruina »

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2016, 20:42:34 »
Stel, even voor het gemak, dat de secundaire  spanning (de HV) 240V moet bedragen.
Dan is 1  primaire primaire winding de halve sec spanning, oftewel de 2 primaire windingen samen in serie,
gelijk aan de secundaire spanning.

Mvg.Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2016, 11:35:54 »
Volgens mij rust er een vloek op dit project.
Zojuist de trafo doorgemeten en aangesloten. Op de blauw secundair keurig 14V. Op de gele.....niets.
Vond de deuk al verdacht maar er is dus wel degelijk ook functionele schade.

Daarnaast is er nog een verkeerd geleverde schakelaas (DPDT on-off-on ipv SPDT (on)-off(on)....dus moment ipv vaste stand)

Dit met alle bestel en problemen en de gebrekkige communicatie laat mijn indruk van deze tent nog verder dalen.......

hoop maar dat dit goed komt........

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2016, 08:36:41 »
Jij hebt een lange adem (wat natuurlijk een hele prettige eigenschap is).
Maar zoveel loyaliteit zou ik niet kunnen opbrengen  >:(.
Ik zou dit pakket allang geretourneerd hebben.
Dat recht heb je namelijk als consument.
Je krijgt namelijk een product geleverd, wat niet aan de te verwachten kwaliteit voldoet...

Mvg. Hans

n btw-  een beschadigde trafo never nooit gebruiken, denk aan de veiligheid :o.

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2016, 08:41:52 »
Heb inmiddels contact gehad. De missende switch en een nieuwe trafo gaan vandaag op de post.

Blijf ik echter met die print zitten die ik zelf niet meer kan vinden. Heb dit weekend geprobeerd om deze na te tekenen op een PCB en een transfer proberen te maken. Helaas zonder succes.
Ben ook als eens aan het neuzen geweest naar andere fabrikanten. Maar van de prijzen voor 1 enkele print wordt je niet vrolijk.

Wat een rampenproject is dit zeg.....heeft me nog nooit zo tegen gezeten.

[EDIT] Heb inmiddels hulp gekregen voor het maken van een print. Reactie hierop is dus niet meer nodig. Dank voor het meedenken iedereen!!! [/EDIT]
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2016, 12:59:24 door Bruina »

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
Re: Anvil Preamp
« Reactie #7 Gepost op: 3 juni 2016, 15:25:09 »
Andere transformator + switch ontvangen. Trafo doet het top (268Vac + 14Vac op de secundaire uitgangen). Switch.....weer de verkeerde. Geen moment maar een on-off-on met vaste stand. Heb echter met een andere bestelling al een andere (on)-off-(on) ontvangen dus ga daar niet meer over melken.

Inmiddels ook en ge-etste en geboorde print mogen ontvangen van een mede forum lid. TOP.

Maar nu komt het mooie. Ik had bij Musikding gemeld dat ik de kleine print kwijt was (door eigen schuld) en had de vraag gesteld of de deze ook los verkochten. Echter nooit reactie op gehad dus hier op het forum hulp gevraagd en gekregen. Wat blijkt nu bij het openen van het pakket.....zit er een totale nieuwe set PCB-s in  :o :o :o :o :o
Maar even melding van gemaakt dat mijn vraag niet zo bedoeld was. Deze set staat trouwens niet op de rekening en is ook niet betaald. Service?  ??? ;)

Gaat lekker he?  ;D

Afijn. Inmiddels wel alles compleet dus de bouw kan verder.

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 4 juni 2016, 23:18:38 »
Goed om te zien dat het met de materialen toch nog goed is gekomen.
Even op de pagina van Andy Zeugs naar het schema gekeken.
Ziet goed uit, mooi veelzijdig, en de buizenschakelingen zijn volgens een goed beproefd concept.
Ik kan het toch weer niet laten om wat opmerkingen te maken ;D 8);

De schakeling zelf ziet er prima uit, edoch de schakeling rond V5A (de laatste buis vr de uitgang) zou ik iets anders instellen,
een iets hogere bias voor een cleanere setting. De sound is immers al in de resp. 3 kanalen reeds gemaakt.
Dus even spelen met R402 en R403 icm met een bias stroom van ca. 1mA en ca. 60% van de voedingsspanning op de anode.
(Deze truc heb je reeds onder de knie van je vorige project  ;))
C401 zou ik dan iets vergroten in waarde, de weerstand R404 mag ev. ook de helft kleiner.
(Iets mindere eigen ruis bijdrage &  lagere uitgangimpedantie).

Misschien R2 vervangen door een choke (smoorspoel) voor een nog betere rimpel onderdrukking.
Mits er plek voor is. Bijv. de Hammond 155J of de 154E.

Die spanningsregelaar IC1 krijgt het zwaar te verduren.
Hierover staat een spanning van ca. 6V en krijgt ruim 800 mA te verwerken.
(zelfs wat meer, mocht je ev. met 5751 buisjes willen gaan tweaken)
Dat betekent zowat 5W op een chipje van enkele vierkante mm.
Als dit IC de geest geeft dan heb je een complete NO-GO van je amp...
Dit is de zwakste schakel in de amp, de performance valt of staat letterlijk met dit halfgeleidertje...
Tsja, moeilijk te veranderen, misschien als de plek op de PCB het toelaat een meer robuustere regelaar in TO-3 behuizing toepassen?
f de regelaar vervangen door een dikke weerstand (of combinatie van meerdere R's) waarde 6V/800 mA = ca 7 8 ohm, > 15 Watt.
f de stuurschakeling (de 5V en wat erachter hangt) voeden uit een separaat ringkerntrafootje, scheelt ook weer een beetje.
Tis maar een suggestie. Of even zo laten, kan altijd nog "gemodificeerd" worden.

Die digitale schakeling die de kanalen activeert/schakelt, is een mooie oplossing en zal zeker goed voldoen.
Zelf heb ik zowat 0.1 verstand van digitale techniek, dus instinctief ben ik altijd een beetje wantrouwig voor zo'n schakeling  ;D.
Even doemdenken; Stel, IC is de weg kwijt/geroosterd iod., dan is en blijft je amp doodstil...
Mss een idee om er een noodvoorziening in te bouwen?
Bijv. een klein wipschakelaartje op de achterkant, zodat je handmatig bijv. je clean kanaal nog kunt activeren?

Er zit geen DI uitgang op?
Mits er plek in de kast is, een idee om dit toe te voegen?
Gewoon een simpel schema met een dubbel-opamp.
Dan is het cht een complete preamp  ;).

Zoals je ziet wat er wat te tweaken.
Edoch, de opzet van deze amp is zeker niet verkeerd, de basis is prima-goed!.
Dus laat je niet afschrikken door deze opmerkingen  ;).
Ik ga je project weer volgen, hul interessant :).

Mvg. Hans
« Laatst bewerkt op: 4 juni 2016, 23:22:44 door Hansel »

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #9 Gepost op: 5 juni 2016, 14:43:43 »
Dank voor je input Hansel.
Wat betreft V5a heb je gelijk. Zal ik eens naar kijken.

De amp zit inmiddels in elkaar om te testen. Alles werkt in ieder geval. De schakingen, alle kanalen, de bypass, de toonregeling etc. Alles werkt.
Nu wordt het meten en testen.
Wat me wel opvalt is de tonestack van het cleane kanaal en het lead kanaal. Deze zijn mi te verbeteren. Met name de interactie tussen bass/midd/treble kan beter lijkt me.
Verder is het lead kanaal wat te heet naar mijn smaak. Misschien is daar nog iets te halen.

Met niets in de amp is hij mooi stil. Dus da's ook mooi meegenomen. Denk dan ook niet dat ik voor een additionele choke ga

Volgende stap is ff alles nameten op waarden en dan lekker een tijdje testrijden voor ik ga tweacken.

IC1 krijgt idd nogal wat amps te verwerken. Heeft ook een behoorlijke koelrib
Hoe gevoelig alles is moet blijken

Wel ga ik de voorgestelde footswitch anders doen. Ik wil nl. up en down kunnen schakelen en heb geen zin om midi spullen te kopen. Ik ga de footswich verbinden aan de up/down switch aan de voorkant en die vervolgens aan twee moment stompjes knopen. Net getest en het werkt perfect voor mij.

DI zou kunnen. Heb echter deze noodzaak nog niet. Ruimte zou denk ik wel kunnen maar wordt krap.

Nu nog kijken of die printjes die ik zomaar heb ontvangen van Musikding nog terug moeten (heb ze maar ff mailtje gezonden....wil ze niet zomaar houden). Zal me benieuwen :-)

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #10 Gepost op: 6 juni 2016, 11:57:23 »
V5A op ca 1ma ruststroom en 60% anode spanning zou het volgende geven:

60% van 328V = 196V

Met een Ra van 120K en een Rk van 1k5 zou dit ligt het snijpunt bij de -1,5V lijn in de buurt.

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 7 juni 2016, 08:11:32 »
Perfect!
Op dit instelpunt kan de roosterspanning (Vg) ca. 1.5V naar boven en naar beneden,
de anode spanninig kan een zwaai maken van 100v naar 300V.
Exact het juiste instelpunt, mooi in het midden.  ;)
(Maar als je deze trap gaat belasten, dan verschuift dit punt enigszins, maar dan wordt het een beetje gecompliceerd.
Gewoon houden zo, prima-goed!)

Mvg. Hans

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #12 Gepost op: 7 juni 2016, 08:30:33 »
Dank Hansel!

Gisteren nog eens een proefritje gemaakt met de Anvil. Het schakelen gaat perfect naar mijn zin. Ook het opnemen van de "fender" preamp (opgenomen in de send-return bypass loop) gaat geweldig. Merk wel iets van een volume drop maar heb genoeg op de MV van de poweramp om dit op te vangen (een nee....ik heb niet zowel R2003 als R1007 opgenomen maar alleen R1007. (zie: http://musikding.rocks/wbb/index.php/Thread/17239-Anvil-Support-Thread/?pageNo=1
). Kan dit met de impedantie te maken hebben? (R404)

Ritme kanaal:
Het ritme kanaal is qua tonestack/geluid wel wat ik wil. Daar ga ik niets aan dien. Wel bakken met gain. Dus misschien hier nog iets aan doen icm het leadkanaal. Deze delen nl. V1A. En ik moet nog meten maar een Ra van 270K bij een HT van 272V en een Rk van 2K2 denk ik dat dit de eerste plek is waar ik wat minder heet kan biassen.

Clean kanaal:
De tonestack van het cleane kanaal vind ik niet werkbaar. De bright switch doet te veel en de toonregeling, met name de bass, is mi niet lekker. Tevens zou ik op dit kanaal juist iets meer gain willen hebben. Deze blijft, zelfs met humbuckers, echt clean tot aan het gaatje. Tevens vraag ik me het nut van weerstand R105 af.

Lead kanaal:
Veul te veul gain. Echt te veel. Dat kan volgens mij anders. Bij de huidige gebruikte waarden vind ik de tone stack ook niet je dat. De bright cap doet zijn werk iets te goed. Die moet lager.

time to tweak! Wil dit stap voor stap gaan doen. Eerst maar eens beginnen met V1A, V5A en de tonestack van het cleane kanaal.
« Laatst bewerkt op: 7 juni 2016, 08:55:30 door Bruina »

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #13 Gepost op: 8 juni 2016, 16:14:51 »
Zonet even de voltages gemeten. Nou....die zijn behoorlijk anders dan opgegeven.

Vac prim. = 227V
Vac sec. = 266V

A+ = 255V
B+ = 262V
C+ = 273V
D+ = 294V

Geen reden voor zorgen denk zo maar wel vreemd dat het zo afwijkt van de waarden die zijn opgegeven. Als jullie daar anders over denken hoor ik het graag.

Morgen nog een keer meten als dubbel check en dan verder.

Mocht eea kloppen dan is de eerst volgende stap het vervangen van R402 door een 100K en R403 door een 1K5. Dan zit ik op ca 190 bij 2/3HT, ca 1mA biasstroom en ligt het snijpunt in de grafiek met een ECC83 rond de -1,5V lijn. Prima instelling lijkt me.

Van de volgende weerstanden vraag ik me echt het nut af:
- R105, 2M2
- R110, 330K (increase for boost?. Als ik deze weg laat gaat toch het volume juist omhoog?Had hier dan niet decrease for boost moeten staan? )
- R305, 2M2 (high-pass met C203?)
- R307, 220K
- R401, 470K
- R503, 100K
- R505, 100K
Kan iemand me daarmee op weg helpen?

Tevens denk ik dat een bypass cap over R108 ook nog wel eens zou kunnen bijdragen aan de feestvreugde op het "te cleane" kanaal.

« Laatst bewerkt op: 10 juni 2016, 08:08:20 door Bruina »

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #14 Gepost op: 10 juni 2016, 05:40:32 »
Eindtrap inmiddels aangepast.

Tevens een bypass cap geprobeerd over R108 (V5B). Geeft idd meer volume/gain. Maar nog niet voldoende.

Volgende stap is het tweaken van het cleane kanaal:
- Tonestack
- Gain/oversturing
- Bright switch (doet met 1nF veeeeeel te veel)
Zit er aan te denken om hier toch gewoon een Fender tonestack (blackface) in te knallen.

Zit er ook aan te denken om een MV op te nemen door R405 te vervangen door een 250K potmeter.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2016, 07:01:45 door Bruina »