Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Trafo uit oude hohner amp  (gelezen 1247 keer)

Offline Gobius

• Hero Member
Trafo uit oude hohner amp
« Gepost op: 29 april 2016, 22:56:38 »
Ik ben een nieuw versterktertje aan het bouwen (wordt een mini-Z). Ik heb een voedingstrafo uit een oude Hohner amp. Is oorspronkelijk een hifi versterker voor een platenspeler e.d. maar onderdelen lijken erg bruikbaar voor een buizenampje. Dus ik heb de trafo eruitgesloopt. Eerst de primaire en secundaire windingen ge´dentificeerd. Alleen als ik 240v op de primaire kant zet, krijg ik aan de secundaire kant, maar een hele lage output van een paar volt. Er gaat dus iets niet helemaal goed. Verder lijkt de gelijkrichting ook een beetje apart in de oorspronkelijke amp (iig niet zoals ik hem eerder heb gezien). Hebben jullie hier ervaring mee en weten jullie misschien of ik verkeerd meet?

Offline cluseau

• Hero Member
  • .
    • reparatie tube en solidstate amplifiers
Re: Trafo uit oude hohner amp
« Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2016, 08:27:06 »
Dus ik heb de trafo eruitgesloopt.
Zonde  :-[

Eerst de primaire en secundaire windingen ge´dentificeerd. Alleen als ik 240v op de primaire kant zet, krijg ik aan de secundaire kant, maar een hele lage output van een paar volt. Er gaat dus iets niet helemaal goed.

Kijk even wat je primaire kant ohms aangeeft.

Verder lijkt de gelijkrichting ook een beetje apart in de oorspronkelijke amp (iig niet zoals ik hem eerder heb gezien).

Niks bijzonders, is gewoon een spanningsverdubbelende schakeling. Nadeel, hij is 50 Hz.

Jij kan de wikkeling gewoon enkel gebruiken maar neem wel een graetz gelijkrichter.

Als hij primair ohms doormeet kun je eerst proberen de 6,3 wikkeling te belasten.

Offline Gobius

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2016, 11:51:10 »
Dus ik heb de trafo eruitgesloopt.
Zonde  :-[

Haha, nou valt mee, want die amp was gewoon kapot (lag niet aan de trafo). Verder was er al eens aan geknutseld en ÚÚn grote bende binnenin. Dus dit was eigenlijk wel de beste optie.

Ik zal binnenkort eens verder kijken. Ben nu eerst gevel door een zweepslag...

Offline cluseau

• Hero Member
  • .
« Reactie #3 Gepost op: 12 mei 2016, 10:30:08 »
Ben nu eerst gevel door een zweepslag...

Wist niet dat trafo's ook zweepslagen uitdelen.  ;D

Offline Gobius

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2016, 23:03:09 »
Vandaag weer naar mijn gitaarhok gestrompeld;)

Primaire winding meet ik 18,4 ohm en geeft ook een piepje met de diodetester.
Bij de secundaire winding meet ik alleen 1,3ohm opde winding voor de gleispanning.
Op de andere twee windingen (secundair) meet ik niets en die geven ook geen weerstndwaarde .

Doe ik iets fout of is er iets kapot?

Offline cluseau

• Hero Member
  • .
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2016, 08:52:28 »
Lijkt er dan op dat je achteraf het probleem van de amp hebt gevonden, je had hem dus niet hoeven slopen.  :P

Weet je zeker dat je de primaire wikkeling hebt gevonden? Het kan namelijk ook zijn dat je de hoogspanningswikkeling aanziet voor de primaire. Ook omdat je een lage output meet vermoed ik dat je aan het voeden bent op een 300+ wikkeling. De echte primaire zou wel eens onderbroken kunnen zijn door een interne thermische zekering. Als je die kan vinden is die te herstellen.

Zet eens 6,3V~ uit een andere trafo op de secondaire wikkeling van 1,3 Ohm. Wel voorzichtig doen maar je kan dan op de wikkeling van 18,4 Ohm meten. Ik verwacht daar dan de uitkomst van je hoogspanningswikkeling.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2016, 00:45:03 »
De echte primaire zou wel eens onderbroken kunnen zijn door een interne thermische zekering. Als je die kan vinden is die te herstellen.
Ja dat is te doen heb ik ervaren. Maar de kans lijkt klein dat er 1 in zo'n oude trafo zit?
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2016, 00:48:34 door Flo »