Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: controle over gain Trace Elliot Tramp  (gelezen 4636 keer)

Offline rat

• Newbie
  • *
Re: controle over gain Trace Elliot Tramp
« Reactie #15 Gepost op: 27 maart 2016, 16:00:15 »
Bedankt voor de tips Flo. De treble cap wegknippen doe ik liever niet, gezien ik me niet wil beperken tot lage volumes.
De extra 1M weerstand lijkt me dan wel weer iets wat zou kunnen helpen.
Het gaat me overigens niet zozeer om de mate van versterking, maar de hoeveelheid overdrive die gepaard gaat met het opendraaien van de gain.
Ik zou over het pad van de pot liever iets mee clean horen / de mate van overdrive iets temperen.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #16 Gepost op: 28 maart 2016, 00:23:42 »
Het gaat me overigens niet zozeer om de mate van versterking, maar de hoeveelheid overdrive die gepaard gaat met het opendraaien van de gain.
De versterking van de verschillende trappen, en de signaal verzwakking ertussen, is wat de overdrive/distortion bepaald.
Door na de 1e trap het signaal te verzwakken, wat de Gain potmeter doet omdat het als spanningsdeler werkt, of een extra 1M weerstand ervoor waardoor de signaal sterkte gehalveerd wordt, zal de versterker minder snel oversturen en dus wat langer clean blijven. Ook kan het zijn dat de regeling dan beter wordt.

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
« Reactie #17 Gepost op: 31 maart 2016, 00:11:05 »
Citaat
Wie kan mij op basis van het schema vertellen waar het probleem vandaan kan komen of wat ik zou kunnen doen om het signaal van het 1e kanaal langer clean te houden?
Door C6 gaat kanaal 1 ook wel snel over de zeik denk ik. Misschien kun je hem makkelijk even loshalen aan 1 kant en dan eens luisteren. Te weinig gain, dan eventueel via een (ca 10k trim) weerstand weer terug zetten.

Offline rat

• Newbie
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 5 juli 2016, 23:31:16 »
Ik had het even aan de kant gelegd, maar heb vandaag de draad weer opgepakt.
Omdat ik de tip kreeg om alle contacten eens opnieuw te laten vloeien, ben ik hiermee begonnen.
Zodoende ontdekte ik dat bij C5 het soldeer van de pootjes naar elkaar doorgelopen was.
Punten schoongemaakt en opnieuw gesoldeerd en alles weer top.
Gewoon een kwestie van even goed kijken dus...

Bedankt voor jullie input, wellicht dat ik nog eens naar de gesuggereerde mods ga kijken.

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #19 Gepost op: 8 juli 2016, 09:15:11 »
goed bezig! ;)
Succes met de versterker, Trace Elliot maakt mooie spullen.

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline rat

• Newbie
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 10 juli 2016, 22:44:23 »
thnx Hans. Ik heb hem nu ook weer even goed kunnen testen. Er zit nu ook een andere speaker  in en ik moet zeggen dat ik de mods al weer wat aan de kant aan het schuiven ben.
Ik heb de versterker gekocht zoals hij voorheen was en heb hem dus nooit gehoord zoals hij hoort te klinken en ik snap je reactie over Trace Elliot; wat een fijn geluid maakt dit!