Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: controle over gain Trace Elliot Tramp  (gelezen 4635 keer)

Offline rat

• Newbie
  • *
controle over gain Trace Elliot Tramp
« Gepost op: 9 maart 2016, 23:30:50 »
Ik heb een probleem met het 1e kanaal van mijn Trace Elliot Tramp (de 65W solid state)
Als ik de gain-knop langzaam open draai, doet hij een klein deel van de draai niets, dan geeft hij ineens geluid.
Dit is een heel klein deel van de draai clean en als ik nog iets verder draai komt er een hoop gain/drive in het geluid.
De gain/drive komt al erg vlot met het opendraaien. Met de knop nog voor 12 uur is de max aan gain nagenoeg berijkt en de rest van de draai heeft weinig invloed op het geluid.
Aanvankelijk dacht ik dat het aan de potmeter zou liggen, maar na het vervangen van de pot bleef het probleem bestaan.

Ik heb een schema gevonden van de Supertramp, maar volgens mij verschilt deze alleen in de eindtrap van de Tramp.
Ik las dat de gainknop van kanaal 1 ook wel voor een bluesy drive hoort te geven en ik vind deze drive ook echt wel lekker, maar ik zou er graag iets meer controle over hebben.
Wie kan mij op basis van het schema vertellen waar het probleem vandaan kan komen of wat ik zou kunnen doen om het signaal van het 1e kanaal langer clean te houden?

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
Re: controle over gain Trace Elliot Tramp
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2016, 07:16:24 »
Klink mij een beetje als een als een gammele gain potmeter.
Tijdelijke oplossing: contactspray in de potmeter en draaien
Def oplossing: Potmeter vervangen.

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2016, 08:21:59 »
Aanvankelijk is mijn eerste indruk ook een defecte/rotte potmeter.
Maar die heb je al vervangen begrijp ik? Anders eerst V1 Gain1 pot vervangen/schoonmaken, zoals Bruina ook vermeldt.

Deze versterker heeft 2 kanalen, waarvan ik begrijp dat alleen kanaal 1 kuren heeft,
dus kanaal 2 kun je mooi gebruiken om vergelijkende metingen te doen.

Met niks aangesloten op de input en de versterker aan:
Wat meet je op de drains van TR1 en TR2 (=TP1) en de source van TR3?
Is dit ongeveer de halve voedingsspanning, ca. 15V?

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2016, 08:45:10 »
Oeps...zie net dat je de potmeter al vervangen had. Excuus voor mijn slechte lezen.

Offline rat

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2016, 22:12:46 »
bedankt voor jullie reacties. Blijkbaar was mijn eerste gedachte niet eens zo gek. Ik zal de spanning aan de drains eens meten.
Ik zat net nog wat naar het schema te staren en vroeg me af of de trimpot bij de source van T2 nog invloed zou kunnen uitoefenen op de hoeveelheid gain?
Ergens heb ik het idee het zoiets is, ook vanwege de maximale gain halverwege de gainpot.
Klinkt dit ook plausibel?

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2016, 06:52:39 »
Zou er iets mee te maken kunnen hebben. Deze potmeter is om de transistor te biassen dus als deze niet goed staat kan dit ten koste gaan van je geluid.
Meten = weten zoals Hansel al aangaf.

Offline rat

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2016, 15:48:00 »
ik heb de spanning op genoemde plekken gemeten:
TR1: 15.3V
TR2: 16.6V
source TR3:16.6V

Kun je op basis hiervan iets zeggen Hans?
Ik zal binnenkort toch nog eens de pot proberen. Misschien ook even die van kanaal 1 en 2 omwisselen (van die van kanaal 2 weet ik zeker dat hij goed functioneerd)

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2016, 11:48:09 »
Deze gemeten spanningen lijken me prima-goed.
Hier lijkt het me niet aan liggen.

Maar je hebt de potmeter toch al vervangen?
Lijkt me sterk dat deze nieuwe pot precies hetzelfde euvel veroorzaakt.. ???

Je kunt eens het kanaal 1 van voor tot achter doormeten,
m.a.w. de drain spanningen checken van Tr4, Tr12, Tr13 en de source van Tr14.
Meet jij daar tevens ca. 15V op deze punten?
Mits kanaal 2 goed werkt kun je hiermee vergelijkende metingen doen.
IMO zou ik geen componenten uit het werkende kanaal 2 nemen, te riskant, dadelijk krijgt die ook "kuren".

Mvg. Hans
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2016, 11:51:23 door Hansel »
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline rat

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2016, 11:05:26 »
Ik heb nog eens alle spanning bij de transistoren gemeten.
Ik kom nu op de waarden voor kanaal 1 wel iets hoger uit  ???
Deze zitten nu rond de 18V, maar dit geld ook voor alle transistoren van kanaal 2.
Wat mij wel opvalt is het verschil in spanning rondom TR3 en TR7 en bij TR4 en TR8;
bij TR3 meet ik aan de source ca. 19V en aan de drain 30V, bij TR7 is dit 13V om 0V bij TR4 is het 30 om 14 en TR8 16 om 0.

Ik had de potmeter nog niet zozeer vervangen, heb alleen getest met een andere potmeter. De pots in de versterker zitten direct op de printplaat gesoldeerd en ik had alleen pots met oogjes om mee te testen.

Offline Telekid

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2016, 11:52:39 »
Ik zou ook even kijken of het relais voor de kanaalkeuze nog wel goed werkt. Dit relais moet de in- en uitgang van kanaal 2 kortsluiten als kanaal 1 in werking is. Als dit niet gebeurt krijg je ook vreemde effecten.

Offline rat

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2016, 00:04:00 »
Bedankt voor je input Telekid. Ik heb de relais gechecked, maar die lijken goed te schakelen.
Ik zag wel dat ik met mijn vergelijking van de TRīs een fout heb gemaakt.
Als ik het goed heb en ik vergelijk de kanalen zijn dit de transistor-paren die ik met elkaar moet vergelijken:
TR1 - TR5
TR2 - TR6
TR3 - TR10
TR4 - TR11

Als dat idd klopt meten in ieder geval alle transistoren hetzelfde...

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 25 maart 2016, 17:27:41 »
Dus je hebt de potmeter niet vervangen, maar getest met een andere potmeter...
Huh, moet je toch eens uitleggen hoe je dat doet.

Vervang nu gewoon die potmeter eens met een passend exemplaar van dezelfde waarde.

Succes.
Mvg. Hans

Offline rat

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 25 maart 2016, 17:40:16 »
Testen met een andere potmeter is niets anders dan de betreffende pot verwijderen, jumpers op de soldeerpunten zetten en deze op een pot met dezelfde waarde aansluiten.

Maar je hebt wel gelijk Hans, ik moet die pot gewoon vervangen.
De pest is alleen dat ik de boel graag netjes houd en dus het liefst een pot die netjes past gebruik.
Nu zitten in deze versterker allemaal 12mm pots met een afstand van 3,75mm tussen de pins en laat deze nu een ramp zijn om te vinden...  :'(

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: 25 maart 2016, 21:32:36 »
OK, op deze manier heb je de potmeter echt wel vervangen/getest.
Ik denk dat het dus niet aan de potmeter ligt.

De gemeten waardes op de Fet's lijken me goed, dus we mogen aannemen dat de voedingsspanning,
de FET's en de Drain- en Source weerstanden goed zijn.
De volgende stap is het meten van de andere componenten, ook die in de toonregeling.
Tevens alle verbindingen tussen de componenten.
Tevens zou ik ook even goed meten of massa/Ground/0 Volt goed contact maakt met de centrale massa aansluiting.

Mvg. Hans

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #14 Gepost op: 25 maart 2016, 22:58:52 »
Los van het vreemde gedrag van de potmeter, als je de versterking wat beter wil regelen en het nu te veel is, zou je een extra 1M weerstand tussen koppelings cap C5 en poot 3 van Gain 1 potmeter kunnen zetten. Hiermee verminder je de versterking van de voortrap met factor 2 en zal de rest van de voortrap minder snel oversturen. Kan al een hoop schelen en het regelgebied van de pot wat verder naar rechts (met de klok mee) opschuiven.

En een LOGaritmische Gain pot gebruiken lijkt me goed.

Aangenomen dat de transistoren goed zijn ingesteld en de voortrap naar behoren werkt.

Voor de "tone":
De treble cap C4 kan mogelijk beter weg geknipt worden indien je vooral op lagere volumes speelt.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2016, 23:02:59 door Flo »