Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Ground plane..ja of nee??  (gelezen 2104 keer)

Offline Lithium Grim

• Full Member
  • Build it... Play it!
Ground plane..ja of nee??
« Gepost op: 25 februari 2016, 10:42:13 »
Hoi allen,

Tijd niet op het forum geweest, maar het bloed kruipt waar het niet kan gaan.

Ik ben een aantal schema's aan het omzetten naar pcb en overweeg om een ground plane te gaan gebruiken. Na wat klussen beginnen er wel wat vragen bij mij op te komen die ik jullie wil voorleggen.
  • Gaat een ground plane zich niet gedragen als een antenne en zo ja, hoe kan je dat voorkomen?
  • Heeft een ground plane negatieve gevolgen op het geluid/gedrag van je effect door evt. hogere capacitatieve werking?
  • Welke afstand tussen signaaltrack en groundplane is aan te raden? Mijn layout pakket heeft standaard 0.4mm die ik al naar 0.6mm heb gezet obv internet adviezen.
  • Ik maak een 2 layer ontwerp en heb de onderkant als ground plane en heb alle spannings tracks (9v, Vb) naar de componentzijde geleid. Maakt het eigenlijk wel uit wat ik waar neerzet?
  • Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten mbt het toepassen van een ground plane?

Dank voor jullie input!

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
Re: Ground plane..ja of nee??
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2016, 20:05:16 »
1. je behuizing is een kooi van faraday, en volgens mij een best aardige afscherming tegen signalen. Denk dat je gitaar zelf een groter gevaar vormt. nu weet ik niet precies hoe een antenne werkt, maar heb je daar ook niet juist een lange lijn van draad o.i.d. nodig? ipv een groot vlak?
2. Dit durf ik niet te zeggen. Denk dat het niet zo'n probleem is. Ik heb wel eens zo'n klotz La Grange gitaarkabel gehaald. Die zou super lage capacitativiteit(zeg je dat zo) hebben.. Nou, ik heb het nit teruggehoord, het enige wat die kabel was, was veel te dik en duur. Ik heb altijd de instelling, zorgt iets voor tonesuck (kabels, pedalen etc) dan hoort het bij je geluid. Tonesuck hoeft ook niet per definitie slecht te zijn.
3. ik heb even gekeken (laatste jaar eigenlijk weinig zelfbouw gedaan), maar al mijn oude schema's zijn 0.6mm, tijdens het tekenen lijkt dat best veel, maar het is best weinig. Ik zou persoonlijk niet naar 0.4 gaan, maar als je een goed etsprocces hebt zou het kleiner kunnen.
4. gn idee  :P
5. groundplane's zijn cool.

Ik denk met de vragen die je stelt (antenne, capacitatieve werking etc) allemaal niet zo'n risico is bij gitaarpedalen. Het is geen hogere wetenschap. veel van de componenten hebben afwijkingen voltages van adapters zijn nooit 9volt. overal waar ik speel is altijd wel iets wat storing veroorzaakt vele malen erger dan mijn gear. Dimmers, licht/audio op zelfde groep, wazige shit met de PA van het verhuurbedrijf etc. Ik maak me daar niet zo druk over dus.

Anyway, succes.

Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2016, 11:34:53 »
Waarom overweeg je om een groundplane te gebruiken?

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Lithium Grim

• Full Member
  • Build it... Play it!
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2016, 12:57:35 »
Nou eigenlijk omdat ik ze overal zie en altijd loop te klooien met ground tracks. Maar voornamelijk ook om het gewoon eens te proberen.
Ik ben een single KOT en dual KOT aan het maken adhv de madbean schema's en zag veel voorbeelden op het net waar allemaal ground planes worden gebruikt. Mijn vragen zijn dan ook om de zin en onzin van het gebruik van ground planes te achterhalen en welke voor-/nadelen er mogelijk aan zitten.

Offline Lithium Grim

• Full Member
  • Build it... Play it!
« Reactie #4 Gepost op: 1 maart 2016, 12:53:19 »
Maar zijn er nog regels die ik in de gaten moet houden bij het gebruiken van een ground plane?

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
« Reactie #5 Gepost op: 1 maart 2016, 20:40:41 »
pff, zou het zo niet weten.

Wel een voordeel wat ik zo nog bedacht. Je verbruikt minder etsmiddel bij een groundplane (je hoeft veel minder koper te etsen). In theorie ben je dus sneller klaar en kan je meer etsen :)
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
« Reactie #6 Gepost op: 2 april 2016, 11:15:34 »
Ik heb daar ook ooit op gezocht, de 'regels', maar veel zijn er niet in de audio (laagfrequente) elektronica.
Maak voor Agnd en Dgnd een aparte groundplane en verbindt ze slechts op 1 plek.
Ik maak de gnd-planes bij voorkeur ook vast aan 1 punt op behuizing (IN-jack).
In drukke pcb's teken ik altijd de ground-tracks wel in, dan weet je zeker dat er verbinding is. Soms willen verbindingen wegvallen bij de goedkope chinese PCB-boer, omdat ze soms toch je gerbers niet 1:1 overnemen.
Ik neem vaak 0.3 mm isolation-gap. Werkt over het algemeen prima en bij de meeste schakelingen is de capaciteit geen probleem dan.

Offline Lithium Grim

• Full Member
  • Build it... Play it!
« Reactie #7 Gepost op: 2 april 2016, 13:17:50 »
Wat bedoel je met Agnd en Dgnd? Audio ground en mechanische ground?

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #8 Gepost op: 4 april 2016, 06:55:12 »
audio en digitale ground?

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
« Reactie #9 Gepost op: 4 april 2016, 12:53:35 »
Eh ja.
Digitale signalen zijn vaak rail-to-rail en 'vierkant'. Soms hoor je bij een chorus, phaser etc het tikken van de LFO zelfs nog als je effect in bypass staat. De LFO is te vergelijken met een digitaal signaal, de blokgolf is eigenlijk ook, (hetzij langzaam, een constante variatie van de voedingsspanning en GND, of een soort 1 en 0,) een soort digitaal signaal.  Dit is dus hoeveel impact een rail-to-rail signaal kan hebben op je ground-pad. 

Het clock signaal van een BBD of pin4 van een PT2399, of overal waar je een pulserend rail-to-rail signaal verwacht zou ik aan een aparte groundplane hangen, welke maar op 1 plek verbonden wordt met de GND van je analoge/audio signalen.
Bij high gain schakelingen kun je om dezelfde reden ook soms problemen hebben met ground-planes. Zo maakt de opamp in bijv een RAT ook een een soort rail-to-rail signaal. Als dat met een bepaalde fase bij bepaalde componenten aankomt kan dit voor oscillaties zorgen. Ideaal is GND super stijf en stabiel en 0V, in de praktijk kan dit fluctueren, en zal er dus ook een zekere rimpel ontstaan.
Bij dit soort schakelingen zou ik dus eerder voor een brede GND trace kiezen die netjes het signaalpad van IN naar OUT volgt.

Bij al het andere kun je er meestal mee wegkomen om betreffende component-pinnen aan je gnd-net te hangen en een copper-pour te doen. Vaak scheelt dat veel layout werk. Je moet dan wel goed nakijken of alle pinnen daadwerkelijk en duidelijk met het net/de ground-plane verbonden zijn. Dat ze ook niet te dun worden. Neem daarvoor de design rules van de goedkope pcb-boer met een korrel zout. Als ze bijv zeggen dat ze 0.2mm spacing kunnen doen, gaat het meestal goed met 0.3mm. Op een druk pcb komt het hier soms op aan.