Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Schema Koch voetschakelaar gezocht  (gelezen 2829 keer)

Offline oorzaak

• Newbie
  • *
Schema Koch voetschakelaar gezocht
« Gepost op: 16 januari 2016, 20:54:46 »
Beste mensen,

Ik heb een Koch Twintone II met bijbehorende voetschakelaar. Ik wil zelf een breakout box maken om de schakelfuncties over te dragen aan mijn nieuwe aanwinst, de programmeerbare Boss ES-8. Maar ik kom er zelf niet uit hoe de originele voetschakelaar werkt. Weet iemand hoe ik daar achter kan komen? NB. heb Koch aangeschreven maar die gaven als antwoord dat de door henzelf gebouwde DJ-1 MIDI switcher-adapter hiervoor bedoeld is. Die vond ik een beetje duur. Maar een schema kreeg ik tot nogtoe niet.

De originele voetschakelaar die bij de versterker werd geleverd heeft 5 switches, met de volgende functies:
- 3 switches om vrij heen en weer te schakelen tussen de kanale 1, 2 en 3
- 1 switch voor reverb on/off
- 1 switch voor lead/rhythm volume

Aan de zijde van de versterker wordt hij aangesloten met een 7-polige din connector. Aangezien er status leds aanwezig zijn zal er ook een voeding over de draad gaan.

Met vr. groet,
Frits

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
Re: Schema Koch voetschakelaar gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2016, 08:21:17 »
Kun je hem niet open maken om het schema te traceren?
Plaats anders ff een foto van de binnenkant. Dat geeft al meer inzicht

Offline oorzaak

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2016, 08:52:29 »
Hoi, fijn dat je wilt meedenken.

Ik heb hem al een keer open gemaakt met de multimeter bij de hand maar ik eerlijk gezegd weet ik gewoon niet hoe ik het moet aanpakken. Eigenlijk heb ik gewoon geen verstand van electronica, ik kom een eindje met wat logisch nadenken maar mijn kennis is gewoon vrijwel nul.

Ik kan hem nog wel een keer openmaken en een foto plaatsen (alle schakelaars en leds zitten netjes op een printplaat). Maar als je tips zou hebben hoe dit aan te pakken dan kan ik het eerst nog eens zelf proberen.

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2016, 09:08:31 »
Een foto zou makkelijk zijn om je te begeleiden over hoe en wat je zelf kunt meten en proberen. Dat is moeilijk zonder enige referentie. Vaak is aan de hand van een foto al wel te herleiden welke banen waar naartoe gaan en welke functie ze hebben.  Dus een goede (grote) duidelijk foto van de onder- en bovenkant zou daarbij erg helpen.

Offline diydave

• Full Member
    • diydave.be
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2016, 10:52:17 »
http://bmamps.com/Schematics/Koch/Koch%20Twintone-II.pdf
Google gaf dit als 1ste resultaat.
De laatste pagina toont het schakelcircuit (in de amp).

Kan misschien helpen om de werking van de voetschakelaar uit te pluizen.

Hoe zie je dit over te brengen naar de ES-8?
Wat je zelf doet, doe je meestal beter.

Offline oorzaak

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2016, 19:12:32 »
Hoi Diydave,

Dank! Ik had zelf gezocht naar het schema van de voetschakelaar, niet eraan gedacht het schema van de amp te zoeken. Je ziet, ik ben maar een beginner...

Intussen heb ik zelf de footswitch opnieuw geopend en ook eens even verder gekeken dan het eerste wat ik kon zien (de onderzijde). En wat blijkt... de footswitch bevat meer 'intelligentie' dan ik had verwacht. Ik had een paar schakelaars en ledjes verwacht maar er zit een ic in (zo te zien van TI, 5CCT4FK, CD4013BE) plus nog het een en ander. Ik probeer een foto bij te voegen.

Dit maakt dat ik het pedaal met iets meer respect begin te bekijken en ook dat ik begin te begrijpen waarom die breakout box die ze zelf maken niet goedkoper is, zie:  http://www.bax-shop.nl/footswitch-toebehoren/koch-dj-1-midi-switcher-adapter

Om in te gaan op deze vraag:
Citaat
Hoe zie je dit over te brengen naar de ES-8?

Op de ES-8 zitten een drietal jack TRS aansluitingen die zouden moeten kunnen communiceren met bijvoorbeeld de Koch DJ-1 switcher. In de ES-8 kun je vervolgens programmeren welke footswitch settings er bij een bepaalde patch horen en/of een schakelaar van de ES-8 toewijzen om een bepaalde functie op de versterker te schakelen. Let wel, voor mij is dit nu nog theorie, dit zou moeten kunnen volgens Boss maar ik heb zelf het nog niet in werking.

Ik had dus gehoopt om zelf even een lijntje te leggen naar de versterker en deze met een paar jacks aan de ES-8 te koppelen. Maar dat ziet er op slag heel anders uit, ik begin te geloven dat ik toch echt die DJ-1 nodig heb.

Overigens heeft de DJ-1 4 jacks en de Boss ES-8 heeft er 3, maar die laatstgenoemde zijn TRS en ik vermoed sterk dat die jacks van de DJ-1 TS zijn. Dus kom ik (hopelijk) geen aansluitingen tekort.

Groeten, Frits

Offline oorzaak

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2016, 13:29:59 »
Update: intussen heb ik de originele switcher van Koch maar besteld, het gaat me te ver om die complete schakeling van het pedaal na te bouwen. Voor de gevorderde zou dat misschien geen probleem zijn maar voor mij is dat echt een brug te ver.

In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal.

Offline diydave

• Full Member
    • diydave.be
« Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2016, 09:37:57 »
T' Is idd de vraag of "het sop de kool waard is", al kan je er natuurlijk veel uit leren.

Maar een sleutel willen namaken voor een deur waarvan je het slot ervan enkel aan de buitenkant kan zien (en niets afweet van de mechaniek "vanbinnen")... er zijn makkelijkere dingen in het leven.  ;D
Wat je zelf doet, doe je meestal beter.

Offline oorzaak

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2016, 22:20:03 »
Voordat de originele Koch breakout box geleverd kon worden, heb ik er toch eentje in handen kunnen houden. Ik heb hem niet kunnen testen met mijn eigen versterker en de Boss ES-8 maar heb hem wl kunnen openschroeven. Tot mijn verbazing zat er geen enkele actieve electronica in, zie ook bijgaande foto. Blijkbaar was het alleen maar een relais voor het schakelen tussen de kanalen 1, 2 en 3, wat voorschakelweerstanden voor de led's en misschien wat ontstoringen tegen schakelploppen.

Daarop heb ik mijn bestelling geannuleerd en zelf een boxje gebouwd, in dit geval met twee trs jack aansluitingenin plaats van vier maal mono omdat trs correspondeert met de CTL aansluitingen op de Boss ES-8 (anders moet ik weer zorgen voor Y-kabels).

Gek genoeg werkt het niet 100%. Ik kan de kanalen schakelen en de galm aan en uit zetten, maar het solo/rhythm volume reageert niet. Ik heb de bedrading meermalen gecontroleerd, zowel op contacten die wel gemaakt moeten worden als op eventuele sluitingen die er niet moeten zijn. Het komt erop neer dat ik alles wat nu werkt, ook kan schakelen door gewoon met een draadje een verbinding naar massa te maken maar de volumeschakeling reageert ook daar niet op. Terwijl als ik de originele voetschakelaar aansluit, alles gewoon werkt zoals het hoort...

Kan iemand misschien beredeneren waar dit aan kan liggen op basis van het schema dat diydave had gevonden: http://bmamps.com/Schematics/Koch/Koch%20Twintone-II.pdf (laatste pagina)

Overigens blijft het voor mij dan nog steeds een raadsel hoe de originele Koch breakout box wel zou kunnen werken zonder andere componenten. Voor alle duidelijkheid: ja, op de Koch box staat bij n van de vier mono aansluitingen het opschrift Solo / Rhythm.

Offline oorzaak

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2016, 22:37:54 »
Toch nog maar eens met Koch contact opgenomen en nu wilde men me alsnog helpen door een schema op te sturen. Wat bleek: van de 7 pinnen van de din stekker waren en maar 5 in gebruik, of althans dat dacht ik. Er waren 5 draden verbonden met de jack sockets (4 schakeldraden en aarde). De resterende twee pinnen bleken echter met elkaar doorverbonden te moeten worden... Het werkt nu perfect. Zie ook bijlage.

In eerste instantie dacht ik dat Koch me wilde afschepen met de aanschaf van een dure accessoire maar ze bleken dus na enig aandringen toch bereid om een schema af te staan. Ik ben er blij mee :-)