Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Blues Deluxe ombouw naar point to point  (gelezen 42680 keer)

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
Re: Blues Deluxe ombouw naar point to point
« Reactie #30 Gepost op: 10 januari 2016, 17:41:15 »
Die twee kanalen? Dat is meer voor shits and giggles dan heel erg funtioneel. Hoewel ik door het linken van de kanalen op een JCM45 best fijne geluiden kon indraaien. Zit ook nog steeds te twijfelen om C1a/C1b en R7a en R7b aan te passen naar JCM waarden. Anderzijds is het fijn om met 1 draai aan de volume knop van het kanaal makkelijk een singlecoil, p90 of humbucker sound in te kunnen stellen zonder de hele tonestack in te draaien.

De presence knop vind ik wel een must. Vind dit buitengewoon bruikbaar.

Tevens blijft het idee met de "2 kanalen" en de présence ook dichter bij het idee van een Bassman/deluxe. Zo wordt de amp ook herkenbaarder voor anderen die er door spelen

De fx loop van tube town past ook nog eens prima in de gaten van de amp aan de bovenkant. Dus die gaat het worden. Fijn ding en praktisch genoeg.

Bedoelde je nu artikel 15.17 of idd figuur 15.17 Hansel?

Dank voor de tip over de elko's en de langere lijnen. Kijken of hier nog iets mee te doen is. misschien Haal ik de elko voor lijn B, C en D wel van de print af en maak is ze direct naar de bus van de potmeters vast of op een smal parallel bordje lang het hoofdbord. Hoewel ik dan met de signaal kabels van de potmeters over deze elko,s heen moet. Weet niet of dat gaat storen. En zit het dan wel goed en trillingvrij vast. Maakt het nog uit dat de lijnen aan de aarde kant dan wel wat langer zijn?
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2016, 18:41:08 door Bruina »

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #31 Gepost op: 10 januari 2016, 19:29:28 »
Zo zeg maar:

Puur illustratief:
Tussen het elco bordje en de rand zit nu ca 3 cm. Tussen het hoofdbord en de rand 5 cm en de breedte van het hoofdbord is 8cm. Dan blijft er tussen de rand van het bord en de chassisrand aan de buiszijde nog ca 5 cm over.

Ik zie dat ze bij tube town ook bordjes van 100x500mm verkopen dus kan alles op 1 bordje maken.

Uiteraard verschuift dan het bias en gelijkrichter deel op. Geeft weer wat meer lucht aan beide zijkanten om draden mooi ruim en toegankelijk te kunnen leggen
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2016, 19:47:07 door Bruina »

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #32 Gepost op: 10 januari 2016, 20:43:57 »
Ik bedoel figuur 15.17, maar figuur 15.14 geeft ook een mooi beeld over de aarding en de plaatsing van de elco's.

Het begint vorm te krijgen. ;)
Hele mooie oplossing zo met de plaatsing van de elco's.
Nu ligt de Ground bus ook letterlijk in het centrale gedeelte.
Axiale exemplaren lenen zich hier goed voor, mss dat radiale type's liggend op hun lange zijde hier ook (beter) passen.
Nu je het over de bordjes van Tubetown hebt; deze winkel heeft hele mooie F&T elco's die hier mooi passen.

Nu je iets meer plaats gemaakt hebt, past er geen 2e 47uF elco of 1x 100 uF op die plek?
Niet dringend nodig, maar iets meer capaciteit geeft nl. iets meer rimpel-onderdrukking.
Vergeet ook de bleederweerstand niet. (bijv. over de 1e Elco)

Imo is de bias regeling nog niet compleet; er moeten nog 2x elco's van pakweg 10 uF/100V bij voor de afvlaking van de biasspanning.
Even rekening mee houden ivm de noodzakelijke benodigde afmeting van dit stukje schema.

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #33 Gepost op: 10 januari 2016, 20:49:08 »
Dag Hansel,

Dank voor het meedenken maar weer. Die 47uf kan idd makkelijk een 100uf worden

Waar zou jij die 2x 10uf voor de bias bijplakken?

En hoe groot zou je de bleeder maken? En hoeveel watt?
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2016, 20:53:00 door Bruina »

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #34 Gepost op: 10 januari 2016, 21:30:33 »
Waar zou jij die 2x 10uf voor de bias bijplakken?

Oei! Excuses voor de verwarring, ik ben niet op aan het letten;
In het bias circuit zitten reeds 2 condensatoren, niet gezien  :-X.
Maar die hoeven niet zo groot te zijn, 10 uF of 22 uF elk is meer dan genoeg.
Ik zou wel 100V exemplaren nemen.

Bij mijn amp heb ik over deze spanning, (over de eerste Elco) een weerstand met LED geplaatst. (High efficiency LED met 68K of zoiets)
Safety feature; Kan ik zien of er spanning op het board staat.

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #35 Gepost op: 10 januari 2016, 21:37:58 »

En hoe groot zou je de bleeder maken? En hoeveel watt?

1M is een mooie waarde.
Bij pakweg 440V verbrandt die ca. 0.2W
Dus dat wordt een 1-Watter.

Maarrrrr, let op en kijk uit;
Wat heel vaak over het hoofd wordt gezien, is dat de "reguliere" weerstanden een maximale werkspanning hebben.
Dit varieert zo'n beetje tussen 300V en 700VDC naargelang het type/wattage/merk.
Nu ben ik zo iemand die altijd heel ver onder de max. spec's blijft (duurzaamheid!)
Dus: 2x 470K of 560K in serie is de beste oplossing.
OF: je moet speciale hoogspannings-weerstanden kunnen scoren (bijv. de Philips VR serie). Die kunnen (geloof ik) 1 kV aan.

Mvg. Hans

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #36 Gepost op: 12 januari 2016, 07:38:36 »
Tussen de beide polen van de wisselspanning uit de trafo, dus voor de gelijkrichter, is een condensator opgenomen van 100uF (C51 in het schema). Dit is/was in de Blues Deluxe een 1000V uitvoering. Dit zal ongetwijfeld zijn om wat HF rommel uit de voeding te filteren

Er staat tussen tap C15 en C21 ca 335Vac. Dus moet dit een condensator zijn die deze wisselspanning aan kan. Nu heb ik een mooi exemplaar gezien, echter met korte pootje:
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=3166

deze zijn wat lastig om toe te passen op een turret bordje lijkt me. Dus tips of ideeën zijn welkom. En als jullie een radiale uitvoering weten zou dat helemaal fantastisch zijn

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #37 Gepost op: 12 januari 2016, 09:00:07 »
Die C zit er idd om wat HF troep weg te filteren.
De waarde van deze C is helemaal niet kritisch, zelfs een waarde vanaf 10nF zal prima werken.
Als die maar geschikt is voor minimaal 1.41 x 335 Vac (+ veiligheidsmarge) = 600V DC.

Deze hebben langere/handigere pootjes & kun je bijv. ook nemen:
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=17611
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=8995
of:
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=13763
(Tip v.d. dag: Deze laatste is trouwens ook een hele smakelijke koppel-C)

Imo zou ik over de andere 2 secundaire spanningen ook zo'n C plaatsen.
Hier kan ev. een een lagere spaningswaarde gebruikt worden.

Mvg. Hans

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #38 Gepost op: 12 januari 2016, 09:24:37 »
Hey...die tweede komt me bekend voor. Die zit volgens mij ook in m'n 1794x kloon.
Dank maar weer Hansel. Ga ze ook over de bias en heater lead uit de PT heen zetten. Baat het niet, schaad het niet.

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #39 Gepost op: 12 januari 2016, 14:47:20 »
Kwam gisteren in de verzameling onderdelen nog een mooi F+T 100uF/500V tegen voor de amp. Wat een knollen joh. Aanleiding om maar ff een doorsnede te maken om de hoogte van alles te bepalen.

Bij spacers van 10mm hou ik boven de 100uF over:
Diepte chassis - spacer - dikte board - diameter elco = 60 - 10 - 3 - 30 = 17mm

Met spacers van 10 mm wordt alles wel mooi verdeeld. In onderstaande tekening is het bord wat te dik getekend (wordt 3 mm) en de turret ook wat hoger. Maar het geeft denk ik een goed beeld.

15mm spacers zou ook nog wel lukken. Dan zou ik boven de 100uf elco overhouden: 60-15-30-3= 13mm

Er komen onder het board nog diverse boutjes/schroefjes voor het bevestigen van de Output trafo en de choke. Als ik deze echter met de schroefkop aan de binnezijde van het chassis hou dan heb ik de meeste ruimte. het uitstekende draadeinde zit dan aan de buitenzijde van het chassis.

de keuze voor welke spacers ik wil gebruiken wordt mede bepaald door de te maken keuze over de bedrading van de turrets naar de potmeters. Ga ik deze aan de bovenzijde opnemen (dus over de elco's heen) of ga ik deze via de onderzijde laten lopen. Voordeel van over de bovenzijde is dat je daar ten alle tijde makkelijk bij kunt. Nadeel is dat ze daar misschien iets gevoeliger zijn voor storing/invloeden van buiten het chassis.

Wat zouden jullie doen?
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2016, 15:23:54 door Bruina »

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #40 Gepost op: 13 januari 2016, 10:04:07 »
De ruimte qua hoogte is er, dus daar zou ik gebruik van maken;
Je kunt dan op "sjiek" gaan, waarbij de draden onder het bord door lopen.

Om een (nog) betere afscherming te verkrijgen kun je een stuk onbewerkte enkelzijdige printplaat
onder het turretbord bevestigen, met de NIET koperzijde richting onderzijde turret board.
De printplaat krijgt zowat dezelfde afmeting als het bord.
De koperen laag wordt dan verbonden met de groundbus (dicht bij de 1e elco) of het chassis.
Hierdoor heb je een “aardscherm “ gebouwd, tussen het bord en de bedrading.

Ook is het wel zinning om de voedingstrafo op van die zachte rubberen tules te monteren.
Bijvoorbeeld deze:
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=152

De tules worden in de gaten van het chassis gestopt, de trafo komt op de tules te staan.
Een voedingstrafo geeft namelijk altijd een hele kleine hoeveelheid brom af, heeft dus een minimale mechanische beweging.
Deze beweging wil je eigenlijk niet door heel je chassis gekoppeld hebben.
Met deze oplossing krijg je echt wel een fluister-muis-stille versterker. De ruimte is er, dus ook deze mogelijkheid.
Op de webpagina van (HIFI-) versterker bouwer Triode dick wordt dit mooi geillustreerd.
(Zie de foto.) Zeer interessant leesvoer voor de DIY-er.

Dussss; De plek is er.
Je kunt dus 10 mm afstandbussen gebruiken (of 15 mm, afhankelijk van de dikte van de tule en kop vd. bout) ,
dan de printplaat “aardscherm”, dan een dikke revet of moertje.
Daar bovenop het turret bord.

Succes,
Mvg. Hans
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2016, 10:08:17 door Hansel »

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #41 Gepost op: 13 januari 2016, 11:16:59 »
Om een (nog) betere afscherming te verkrijgen kun je een stuk onbewerkte enkelzijdige printplaat
onder het turretbord bevestigen, met de NIET koperzijde richting onderzijde turret board.
De printplaat krijgt zowat dezelfde afmeting als het bord.
De koperen laag wordt dan verbonden met de groundbus (dicht bij de 1e elco) of het chassis.
Hierdoor heb je een “aardscherm “ gebouwd, tussen het bord en de bedrading.

Duidelijk. Wel meer werk, maar duidelijk als het de moeite waard is. Komt je met deze oplossing niet in problemen door parasitaire capaciteiten? Of verlies van hoog?

[EDIT] Ik hou er eigenlijk wel van dat ik de draden kan zien en kan leiden aan de bovenkant. Ik kan zo'n paatje toch ook aan een deel van de bovenkant laten lopen en daar de draden overheen naar de potmeters leiden? Gaat toch alleen over het stuk waar de draden van de potmeters overheen lopen.
Dus afstandhouders tussen het main board, koper bord met koperzijde naar de buitenkant toe en dan de draden daar overheen.
[/EDIT]

Je tip over de ophanging van de trafo ga ik opvolgen. Is dit voor zowel de PT als de OT van toepassing? En moet ik van beide trafo's dan ook nog een lijntje naar de steraarde leggen?

Sprak net een college van me over het chassis. Er zitten wat gaten in die ik niet ga gebruiken en de gaten voor de preamp tubes zijn wat te groot om losse buisvoetjes mooi te kunnen monteren. Nu wil hij kijken of hij deze kan dichtlassen of misschien een nieuw aluminium frame kan zetten. TOP!!! Kan ik dat ook helemaal naar eigen zin inrichten
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2016, 15:23:09 door Bruina »

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #42 Gepost op: 14 januari 2016, 08:04:11 »
Bedrading onder het bord door of erover heen, kan allebei, technisch gezien maakt niet uit.
Zelf streef ik ernaar om de bedrading logischerwijs kort te te houden, en het moet cosmetisch er een beetje netjes & overzichtelijk uitzien.

Vwb. de printplaat "afscherming" , dit is ook zo'n typisch baat-het-niet-dan-schaadt-het-niet verhaal;
Het kan nooit kwaad om wat afscherming te hebben tussen de bedradiing en het bord.
Is de amp eenmaal bedraadt, en er zit wat (minimale, irritante) brom in, dan is achteraf monteren van de afschermplaat een heel lastig klusje.

Over parasitaire capaciteiten hoef je jezelf geen zorgen te maken, is niet van toepassing.

Ik heb nog eens naar mijn eigen bouwwerk(en) gekeken, ik heb ik zo gedaan:
Chassis - afstandbus 10 mm -printplaat "afscherming" - M4 moer+ring - turretboard - M4 moer+ ring.
Zodoende zit er tussen de pintplaat en de turretboard een stukje afstand/lucht  van pakweg 4 mm.
Er is dus een veilige afstand gecreëerd tussen de HV en massa-potentiaal. (op het bord staat immers >400V DC, de printplaat hangt aan 0V massa).

Als je metalen afstandbussen neemt (of minstens 1 is van metaal), dan is de printplaat meteen aan het chassis cq. massa verbonden.

De choke en OT mag je uiteraard ook gerust op rubbers zetten, maar dit is niet persé nodig denk ik.

Mvg. Hans

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #43 Gepost op: 14 januari 2016, 08:59:54 »
Dank voor de reactie maar weer Hansel!

Zelf streef ik ernaar om de bedrading logischerwijs kort te te houden, en het moet cosmetisch er een beetje netjes & overzichtelijk uitzien.

Volgens mij is het hier lood om oud ijzer. Als ik de potmeters met de lugs naar boven monteer en de bedrading via de bovenzijde laat lopen is de draad volgens mij even lang. voordeel is dan dat;
- De draden in het zicht lopen en dus voor iedereen makkelijk te volgen zijn
- Het aardscherm dan makkelijk te verwijderen is om bij de onderliggende componenten te komen.
- De HV lijn is dan afgeschermd van directe aanraking als de achterzijde van de amp open is
- De afstand tussen de HV en massa is groter dan bij montage van de plaat aan de onderzijde.

Een tekening hiervan zal misschien wat duidelijkheid geven over de lengte van de draden. Komt er aan.

Volgende stappen:
- Bedenken grondplan
- Opzetten/uitwerken bedradingsplan
- Wat wil ik met de "twee verschillende kanalen"
- Schema aanpassen door HF condensatoren toe te voegen over de wissel spanning punten.
- Bleeder weerstand aanbrengen in schema en op layout
- Schema met layout controleren
- Maken boorplan
- Opstellen BOM
- Etc

Laatste layout:

Licht grijs = Oppervlak chassis
Zwarte blok = PT
lichtgroene vlak = turret board
donkergroene print = FX loop
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2016, 13:07:52 door Bruina »

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #44 Gepost op: 14 januari 2016, 13:03:42 »
Ff simpele doorsnede op schaal.
Oranje draad = bovenlangs = ca 10,5 cm
Blauw = onderlangs = ca 14cm

Als ik de potmeters omdraai is het uiteraard nagenoeg omgekeerd  :P

Heb nu ff één spacer tussen het scherm en het turret bord getekend. Da's natuurlijk puur gemakzucht.

Vind het toch wel een voordeel om het via de bovenkant te doen vanwege:
- Het is niet nodig om de potmeters met de lugs naar beneden aan te brengen en heb ik zo min mogelijk kruisingen van draden naar de potmeters
- Alle draden zichtbaar
- Makkelijker  demonteren
- Spanningrail deels afgeschermd tegen aanraking.
- Mooie plek om informatie over de versterker etc op de bovenzijde te vermelden van het plaatje.
- De spanninglijn van punt D naar de FX loop doorkruist de draden niet op gelijk niveau.

Nadeel:
- Misschien iets fragieler. (maar wat heeft het te houden.)
- Koperzijde aan de bovenkant?

Nog tips over potmeters btw? Apha/Bourns/CTS?
En input en output jacks? Geïsoleerd of niet?
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2016, 19:55:55 door Bruina »