Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Blues Deluxe ombouw naar point to point  (gelezen 37256 keer)

Offline Hansel

• Hero Member
  • Fender-Ampeg-Glockenklang-Ibanez
Re: Blues Deluxe ombouw naar point to point
« Reactie #15 Gepost op: 8 januari 2016, 08:34:19 »
Diodes: Welke te gebruiken voor de rectifier
- Diode IXYS FRED DSEI12-12A
- Diode UF5408
- ??

De UF serie is een mooie keuze,
Of de (Philips) BYV96 serie.

Elke fast recovery uitvoering is OK,
als de spanning maar iets is van > 600V, > If 1 Amps.

Mvg. Hans
Fender Jazz Bass LH - Ibanez SR500L - Glockenklang 210 - Modded Bassman - DIY Trace Elliot V-Type Preamp - DIY UCD400 Amp - DIY 6V6 Amp - DIY Marshall JTM50 w.Mods - DIY Flipster - Timmy - Ecstasy - Microamp&SonicStomp - OCDw.bass mod - BlueberryOD - Fatpants - FFBarbershop - RossComp - DiamondComp

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #16 Gepost op: 8 januari 2016, 08:45:00 »
FX loop heb je wel gelijk. Echter zit ik met gaten in de bestaande behuizing. Daar krijg ik geen extra buizvoet meer tussen op een beetje fatsoenlijke manier ben ik bang.

Of je laat het 2e kanaal weg, volgens jou eerdere suggestie.

V1B is dan over, samen met V2B heb je dan 2 halve triodes waarmee je de FX loop kunt maken.
Op deze manier hoeft er geen extra buis bij en hoef je geen extra gaten bij te plaatsen.

Mvg. Hans
Fender Jazz Bass LH - Ibanez SR500L - Glockenklang 210 - Modded Bassman - DIY Trace Elliot V-Type Preamp - DIY UCD400 Amp - DIY 6V6 Amp - DIY Marshall JTM50 w.Mods - DIY Flipster - Timmy - Ecstasy - Microamp&SonicStomp - OCDw.bass mod - BlueberryOD - Fatpants - FFBarbershop - RossComp - DiamondComp

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #17 Gepost op: 8 januari 2016, 09:01:21 »
Dank Hansel! Ontzettend tof dat je zo wilt meedenken.
Geeft weer stof ter overpeinzing

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #18 Gepost op: 8 januari 2016, 18:21:05 »
Om wat ruimte en lucht binnen het chassis te houden wilde ik het spanningsdeel (condensatoren + gelijkrichter) aan de andere zijde van het chassis aanbrengen net zoals bij het origineel en vele andere fender modellen. Is er daarbij nog iets waar ik rekening mee moet houden?

[EDIT] Als ik die 2x 22uF vervang door 1x47 uF ben ik er ook en dan kan ik alles aan de binnenkant maken......[/EDIT]
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2016, 19:06:32 door Bruina »

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #19 Gepost op: 8 januari 2016, 20:27:28 »
Als je genoeg ruimte hebt, dan mag je voor deze elco ook een wat grotere waarde kiezen,
100 uF of zo.

Mvg. Hans

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #20 Gepost op: 9 januari 2016, 04:08:32 »
Ruimte genoeg? wahahahaha. Wordt woekeren hoor!
Misschien toch het bordje voor het spanningsdeel op de bovenkant.

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #21 Gepost op: 9 januari 2016, 18:00:26 »
Bezig met de power sectie

De in het blauw aangegeven voltages zijn de voltages zoals ze in het originele Blues deluxe schema zijn opgenomen. Dus na de gelijkrichter 427Vdc en na de choke 425Vdc.

Nu wijkt de weerstand die na de choke komt af van die in het Bassman schema. 6,8K op het schema van de Blues Deluxe v.s. 4,7K bij de Bassman. (weerstand tussen B en C dus)
Op het schema van de Blues deluxe staat een voltage van 370Vdc opgegeven bij punt C en 321Vdc bij punt D. De weerstand tussen C en D is bij beide identiek overigens.

Is te berekenen wat bij die 4,7K de spanning ongeveer zal worden bij punt C en D? (kan gokken dat C ongeveer rond de 380 zal liggen en D rond de 330 maar wil graag de berekening begrijpen)
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2016, 12:48:18 door Bruina »

Offline Johan

• Newbie
  • *
Blues Deluxe ombouw naar point to point
« Reactie #22 Gepost op: 9 januari 2016, 20:58:58 »
Dat weet je alleen als je kan aangeven hoeveel stroom getrokken wordt achter de desbetreffende elko. En natuurlijk de gewenste spanning op dat punt aangeven. Blencowe legt goed uit hoe je met loadlijnen kan werken, zijn boek is echt een aanrader!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2016, 21:01:20 door Johan »

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #23 Gepost op: 9 januari 2016, 21:52:13 »
...Je laatste 3 plaatjes werken niet, athans op mijn PC & tablet & telefoon...

+1
De hoeveelheid getrokken stroom = de anodestromen van alle triodes die op de voedingspunten C en D hangen.

Elke triode trekt zowat 0.8 t/m 1.5 mA (een kathodevolger mss een fractie hoger).
Btw- De anodestroom van elke afzonderlijke triode kun je grafische bepalen met de betreffende  karakteristiek.
Dus bij bijv. 6 triodes is de stroom ca. 5...10 mA.

Wet van Ohm: U = I x R:
Dus de spanningsval over een 4.7K weerstand = 23...47V, bij een 6.8K exemplaar ligt de spanningsval iets hoger.
Zo werkt dat.  ;)

Edoch; De spanning die je overhoudt om deze buisjes te voeden is helemaal niet kritisch, of dit nu 330V of bijv. 350V of 380V is.
Deze weerstanden zitten er in om samen met de condensator/elco de voeding extra te filteren
en zo de voedings-rimpel nog eens extra te onderdrukken, dus extra afvlakking zeg maar.

Kun je het plaatje checken/fixen?
Dan kunnen we het nog eens in detail bekijken  :).

Mvg. Hans
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2016, 21:55:50 door Hansel »

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #24 Gepost op: 10 januari 2016, 12:49:57 »
Dank voor de reacties!

Heb de foto's aangepast. Laat ff wetten of dit nog steeds problemen geeft.

Ben inmiddels weer wat verder:

De layout vordert ook. Wat ik nog moet is de gelijkrichter goed intekenen en het spanningsdeel voor de bias. De layout lijkt een beetje verwrongen maar dat komt omdat ik eea uit elkaar heb getrokken omwille van de maatvoering van de turrets. Deze wilde ik h.o.h. 10mm hebben. De grootste overspanning van boven naar beneden tussen de turrets is 6 cm. Voldoende om ook nog een 100uF van F&T tussen de turrets te krijgen.

Voor de FX loop ga ik toch voor die van Tube town. Mooi ding, lekker compact en ik wil het 5F6A schema eigenlijk overeind houden.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2016, 16:18:18 door Bruina »

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #25 Gepost op: 10 januari 2016, 14:18:06 »

:-[ Plaatje van gisteren (power sectie) werkt nu wel.
De plaatjes van zonet zijn niet zichtbaar... :-[

Ik heb 0 verstand van computers, dus ik weet niet waar het aan kan liggen... :-X

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #26 Gepost op: 10 januari 2016, 14:28:25 »
In het kader van de visualisatie;
Kun je een foto plaatsen van het chassis ?
Eventueel met een rolmaat/liniaal erlangs die de breedte en lengte van het chassis aangeeft
en de positie van gaten voor de buisvoeten.  ;)

Mvg. Hans

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #27 Gepost op: 10 januari 2016, 14:51:30 »
Wat vreemd Hansel. Ik zie alles. Op zowel phone als PC. Heb echter wel gemerkt dat Picassa wat stuipen heeft.

De behuizing is 18 cm hoog
Tussen de trafo en de rechter zijkant van de behuizing zit strak 46cm.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2016, 16:11:46 door Bruina »

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #28 Gepost op: 10 januari 2016, 16:04:19 »
Weer wat verder. Nu gelijkrichter + bias deel er bij. Bordje wordt op deze manier 410 x 80mm.
Weerstanden voor de heater neem ik op buiten het bordje.

« Laatst bewerkt op: 10 januari 2016, 16:16:17 door Bruina »

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #29 Gepost op: 10 januari 2016, 16:24:12 »
Je recente plaatje is zichtbaar, die van eerder van vanmiddag niet meer...
Het lijkt wel of er een timer functie op zit  :(.

Goed bezig!
Ik denk dat je in dit stadium je (nog) niet moet focussen op de div. componentenwaardes, maar op het schema zelf &
op de lay out. De waardes komen later aan bod.

Wat een ruim chassis, zeen van plaats! 8)
Je zou helemaal rechts nog een extra gat voor een 4e dubbeltriode kunnen maken. (als het de mijne zou zijn.)
Maar ik vind de FX-loop kit ook een goede optie. Deze FX-loop zou je kunnen voeden vanuit punt D.

Vwb het schema:
Het 2e kanaal, wat is de doelstelling hiervan, ik kan me voorstellen dat je hiermee een andere voicing/instelling kunt maken, maar heeft dit meerwaarde?
De Presence potmeter, zie je dit als een nuttige feature?
Als je voor jezelf dit met Ja kunt beantwoorden, gewoon laten zoals het nu is  ;).
<< Dit is geen kritiek op je ontwerp hoor, gewoon een stukje "awareness" naar DE Perfect Amp  ;D >>

Vwb de layout op het turret board:
Een goede amp staat f valt met een goede Ground layout.
Een van de belangrijkste items is een verzamelpunt van alle massa/ground aansluitingen, dit moet een zgn. ster-aarde vormen.
Zoals die er nu uitziet gaat het er op lijken, voor je verder gaat, tijd voor een stukje zelfstudie:

Zie bijvoorbeeld deze link:
http://www.valvewizard.co.uk/Grounding.pdf
Fig. 15.17 geeft een goede indicatie.
Probeer de div. voedings-elco's ook fysiek gezien dicht bij de resp. punten B, C en D te plaatsen.
Anders krijg je veel te lange bedrading van-naar de voedingspunten.

Heb ik ooit gezegd dat een goed ontwerp eenvoudig is?  ;D;D 8).

Mvg. Hans

Edit: Alle plaatjes van vandaag werken nu op dit moment.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2016, 16:27:15 door Hansel »