Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Blues Deluxe ombouw naar point to point  (gelezen 42682 keer)

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
Blues Deluxe ombouw naar point to point
« Gepost op: 6 januari 2016, 18:58:40 »
Even een nieuwe topic gestart. Hierdoor: http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,7742.0.html

Omdat de amp het niet meer doet heb ik besloten om deze maar om te bouwen naar waar de amp eigenlijk op gebaseerd is. Een 5F6A.

Het normal en bas kanaal ga in linken met elkaar met 1 input. Aan het ontwerp wil ik een buizen FX loop toevoegen.

Eea wordt hierop gebaseerd

Ik zit met een scheef ook naar de JCM45 te loeren. Daarbij zie ik dat C1a/ R7a bij de JCM 22uf en 820R is en C1b en R7b 680nF en 2,7K is Misschien dat ik daar nog iets mee ga doen. Tevens denk ik dat ik langs R13 ook nog een elko opneem van 4,7uF of iets dergelijks.

Bij de rectifier neem ik nog twee diodes ter bescherming op mocht er iets met deze buis gebeuren.

Voor de speakers wil ik graag de keuze kunnen maken tussen 2, 4 en 8 ohm. Dit vraagt dus om een andere OT en een extra selector.

Ook neem ik als extra een Master volume op om eea voor thuisgebruik ook dragelijk te kunnen maken.

Tot zover de plannen. Nu eerst maar eens wat dingetjes uitzoeken.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2016, 12:42:36 door Bruina »

Offline cluseau

• Hero Member
  • .
    • reparatie tube en solidstate amplifiers
Re: Blues Deluxe ombouw naar point to point 5F6A
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2016, 19:30:23 »
Heb je een reden om 2 Ohm te willen? Het is namlijk het slechtste wat je kan doen zeker als je daar ook nog eens een schakelaar bij gaat gebruiken.

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2016, 19:35:53 »
Die 2 Ohm wil ik eigenlijk niet. Het gaat mij om de 4 en 8 Ohm. Maar omdat de trafo's voor een bassmann alleen in een 2 ohm of een 2, 4 en 8 ohm uitvoering komen van Hammond krijg ik die 2 er gratis bij.

Maar ik sta open voor suggesties hoor! 4 en 8 ohm is voor mij een must. 2 of 16 maakt me niet uit. Als ik bijvoorbeeld veilig een hammond 1760J of 1760L kan gebruiken ben ik er ook. (heb me nu aan de specs gehouden een een 1760K geselecteerd. Alle eerder genoemde zijn volgens mij ook 4000ohm OT)
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2016, 20:11:24 door Bruina »

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2016, 09:01:39 »
Misschien mis ik iets, maar waarom gebruik je niet de bestaande OT die nu de je (te kannibaliseren) Deluxe zit?
Lijkt me prima om die een 2e leven te geven.

Voor de PT, ga je hier een nieuw exemplaar voor gebruiken?
Volgens het schema heeft de Deluxe heeft namelijk diodegelijkrichters, maw. een enkele secundaire HV winding.
Bij gebruik van een buisgelijkrichter (5AR4/5Z3/5U4 oid.) heb je een HV winding nodig met midden aftap f een dubbele HV winding.

Vwb je schema;
De bovenkant van de bias instelpot R34 zou ik aan de loper leggen, dan klopt het praktisch gezien iets beter.

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2016, 09:25:56 »
Goed punt Hansel! Ga eens kijken wat ik hiervan kan verzinnen.
Buizen gelijkrichter is wat mij betreft geen must.
Denk dat ik de gelijkrichter/power sectie van de deluxe gewoon ga kopiren.
Ook de output kan van de blues deluxe lijkt mij prima. (PI + 2x 6L6)
Voor de fx loop gebruik ik denk ik weer de buizen loop van Tube town. bevalt me prima in mijn Marshall.

Preamp: zit er aan te denken om 2 input stages te maken (zoals bij de bassman) en deze verschillende te voice-en met een eigen volume/gain regeling

Leuk dit  ::) ::)

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2016, 12:28:39 »
Preamp: zit er aan te denken om 2 input stages te maken (zoals bij de bassman) en deze verschillende te voice-en met een eigen volume/gain regeling

Leuk dit  ::) ::)

Dan kom je weer uit bij de AA165/AB165/AA864 schema's  ;D ;D
(H, daar heb je ze weer ;))

Heb je de pagina's van Fender Guru nog doorgespit?
Kan een mooie leidraad zijn voor je ontwerp.
http://fenderguru.com/    Knopje: Amps

Succes,
Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
Re: Blues Deluxe ombouw naar point to point
« Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2016, 13:11:22 »
Bijna....had eigenlijk in het hoofd om V1 net zo te maken als bij de 5F6A en alles er achter en halve buis, tonestack en vervolgens nog een halve buis. beetje zoals de originele blues deluxe (had niet voor niets deze amp.....was er behoorlijk tevreden over als platform voor pedalen etc.)

Echter kunnen gedachten veranderen....

Misschien ga ik eerst wel gewoon 1 kanaal maken zoals die op de blues deluxe zat
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2016, 18:26:00 door Bruina »

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2016, 20:15:51 »
Zoiets dus;

R87 wordt de biaspot. Verder zie ik dat ik nog wat lijntjes ben vergeten weg te halen in het spanningsdeel.
De diodes van de gelijkrichter worden vervangen door een brug gelijkrichter van 1000V
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2016, 12:44:45 door Bruina »

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2016, 07:34:45 »
Voor de stroomvoorziening het volgende.

De secundaire spanning tussen CP 21 en CP 15, de rode bedrading dus, is ca 335Vac onbelast. Van hieruit wil ik naar een diode brug gelijkrichter. Even de de theorie volgend zou ik daar dus een gelijkspanning van ca 470Vdc uitkrijgen.

In het originele schema zitten de condensatoren aan de B+ in serie met elkaar met 2 weerstanden langszij. Beide samen komen op 50uF met 700V (2 x 350V). Nu vraag ik me af of ik dit beter zo kan handhaven of dat net zo goed voor de veelgebruikte parallel uitvoering kan gaan van 2 x 22uF van 500V? Dit laatste zou het bordje voor de stroomvoorzieningen wel een stuk compacter maken.

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2016, 08:01:14 »
Je plaatje in je vorige reply werkt niet.. (althans niet op mijn pc).

De belaste B+ zal in de praktijk iets van  420...450V gaan bedragen.
Dus de voltage rating van de C' zullen idd iets van 500V en hoger moeten zijn.
Ik zou zowieso voor nieuwe condensatoren gaan en niet de oude gebruiken, ik zou ook voor de 2x 22uF/500V gaan.
Bijv. F&T en JJ hebben mooie exemplaren, zowel axiaal, enkele waarde (voor op de turretbord) als de radiale exemplaren.

Vwb. de gelijkrichtdiodes;
"Gewone" diodes of brugcellen willen op deze hoge spanning wel eens bijproducten leveren, zoals ruis en spikes (mooi te zien met een scoop).
Ga je voor de beste kwaliteit, dan zou ik de new generation snelle schakel diodes nemen. (fast recovery types).

Voor het ontwerp van de bias instelling, dit vereist een beetje strategie, wil je het goed doen.
Het ontwerp moet dusdanig zijn, dat je niet naar een t lage biasspanning kunt regelen (t lage spanning = t hoge anodestroom).
Ook moet er rekening mee worden gehouden, als bijv. de loper slecht contact maakt, de bias spanning juist omhoog loopt om een (periodieke)
opslinger-piek van de anodestroom te voorkomen.

Mvg. Hans

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #10 Gepost op: 8 januari 2016, 08:06:46 »
Dank voor de reply Hansel!

De "oude" condensatoren had ik als eens vervangen door F+T condensatoren. Maar voor die paar cent ga ik niet lopen klooien. Er komen allemaal nieuwe componenten in.

Het plaatjes kan ik overigens wel zien.

Werkt deze wel?

Dank voor de tip van de gelijkrichter. Welke schakel diodes zou ik kunnen gebruiken? UF5408?
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2016, 12:44:27 door Bruina »

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 8 januari 2016, 08:06:56 »
Voor de fx loop gebruik ik denk ik weer de buizen loop van Tube town. bevalt me prima in mijn Marshall.

Zo'n fx loop kit is een mooie oplossing voor een bestaande amp uit te breiden.
Maar in jouw situatie kun je toch beter zo'n loop "integreren" op het nieuw te bouwen turretboard?
Zo'n fx loop bevat weinig componenten & je kunt mooi dezelfde type buisjes gebruiken als in de amp zelf.
(En die prijs van die kit...daar kun je 3 of 4 fx loops voor bouwen  ???)
Tis maar een idee.

Mvg. Hans

« Laatst bewerkt op: 8 januari 2016, 08:09:27 door Hansel »

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 8 januari 2016, 08:07:37 »
Yep die werkt  ;).

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #13 Gepost op: 8 januari 2016, 08:12:42 »
FX loop heb je wel gelijk. Echter zit ik met gaten in de bestaande behuizing. Daar krijg ik geen extra buizvoet meer tussen op een beetje fatsoenlijke manier ben ik bang.

Dit is echter n van de laatste dingen. Ik wil eerst de bordjes etc even uittekenen voor de basis en dan vervolgens de layout binnen de bestaande behuizing gaan bepalen alvorens er ook maar n gat geboord of soldering gemaakt gaat worden. Optie zou ook nog kunnen zijn om de onderzijde van het chasis zoals het nu is er uit te zagen en te vervangen om zo opnieuw met een schone blank te beginnen.

Diodes: Welke te gebruiken voor de rectifier
- Diode IXYS FRED DSEI12-12A
- Diode UF5408
- ??
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2016, 08:23:01 door Bruina »

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 8 januari 2016, 08:20:27 »
De kathodevolger V2B in het schema; eigenlijk zit die er zo'n beetje voor spek-en-bonen in.
De meerwaarde hiervan is marginaal.
Dit kun je mooi met de TSC checken: Met deze kathodevolger is in ingangsweerstand van de tonestack ca. 1 2 Kohm, zonder = ca. 60K
Dit heeft nauwelijks invloed op het uitgangssignal van de tone stack. (scheelt een paar dB).

Je zou deze V2B kunnen weglaten en deze buishelft kunnen gebruiken voor het ingangsgedeelte (Send) van de FX loop.
Dan kun je een 4e dubbeltriode toevoegen;
Een helft gebruik je dan voor de Return van de loop.
De andere buishelft die nu "over" is, kun je schakelen als kathodevolger die je achter de Return hangt (maw. knooppunt return en de master pot).
De uitgang van deze volger is dan je "PRE OUT".

Just a suggestion.
Je ziet het wel, met DIY kun je echt alle kanten op  ;).

Mvg. Hans

Edit:
Ik zie nu net je laatste reply,  die 4e buis wordt dus lastig...
Eventueel zo'n mini-dubbeltriode op het turretboard in de behuizing?
(Off topic, in die situatie heb ik nog wel zo'n buisje op voorraad.)
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2016, 08:25:37 door Hansel »