Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Computerspeakers van voeding voorzien  (gelezen 2030 keer)

Offline Skyflyer

• Jr. Member
  • **
  • Wat een mieters forum
Computerspeakers van voeding voorzien
« Gepost op: 28 december 2014, 14:10:42 »
Hoi

Ik heb deze computerspeakers gered van de sloop.

Deze kregen voeding van de monitor waar ze aanhingen. Nou wil ik eigenlijk weten hoe ik ze weer op voeding kan aansluiten. Ik heb een adapter van newtone die je op 12 volt kan zetten. De speakers vragen 16 volt. Is dit mogelijk?

Bestaat er een soort verlengkabeltje voor tussen de speakers en een adapter? Op Conrad kan ik het niet vinden. De aansluiting van de speakers is zo'n plugje van 5,5 mm buitenkant en 2.10 mm binnenkant. Dit past dus precies op de dc-bussen (adapter aansluiting) zoals we die voor effectpedalen gebruiken. 

Met andere woorden, het plugje aan de speakers is hetzelfde als aan de adapter.

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
Re: Computerspeakers van voeding voorzien
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2014, 15:13:18 »
Let er ten eerste op dat deze speakers center positive zijn. Meeste effect pedalen (en bij behorende adapters) zijn center negative.

Kan je aan dit symbool zien:

De plus en de min moeten dus waarschijnlijk omgedraaid worden.

De speakers zijn 5Watt (als ik het goed kan zien). Dus je hebt een adapter van 320mA (312.5mA eigenlijk) nodig. Omdat jij wat minder volt hebt kan dat nog wel eens wat hoger uitvallen. Het gebruiken van een te laag voltage zal hier niet schadelijk zijn. Het is wel mogelijk dat het gewoon niet werk of dat hij zachter gaat dan je zou willen. Het is altijd het proberen waard natuurlijk!

Ik kan zelf zo ook geen female-female DC verlengkabel vinden. Misschien kan je de kabel van de speaker vervangen voor een langere die dan meteen een female aansluiting heeft?

Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Skyflyer

• Jr. Member
  • **
  • Wat een mieters forum
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2014, 18:47:11 »
Bedankt voor het meedenken.

Wat betreft de polariteit, de adapter heeft van die verwisselbare stekkertjes, zodat je de polariteit kunt wisselen.

Op de adapter staat trouwens 1000mA. Kan ik deze dan niet gebruiken? Of is dat juist goed? Het is deze adapter http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=59&products_id=386
Ik heb nog wel een andere adapter die je op 12 volt kan zetten waar 300mA op staat maar deze gaf een lichte brom aan een gitaareffect dus gebruik ik niet echt meer.

Of het volume van de speakers zachter zal zijn of het niet werkt is niet erg, ik wil het idd. gewoon proberen.

Ik zat te denken, kan ik niet twee van zulke met elkaar verbinden en ergens inbouwen, bijvoorbeeld een fotorolletjes-doosje:

Of anders het plugje aan de speakers afknippen en dan zo'n dc aansluitbus eraan zetten. Alleen weet ik dan niet welk draadje de + en welke de - is.

Offline Skyflyer

• Jr. Member
  • **
  • Wat een mieters forum
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2014, 19:00:56 »
Als ik het goed lees is 1000mA dus juist goed.

Wat betreft het vervangen van de kabel voor een andere.. het zit allemaal goed afgesloten en geen schroef te bekennen dus zou grof moeten gaan worden om het open te maken en dan beschadig ik het dus ik wacht daar liever nog mee als iets van bovenstaande ideeen kan.

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2014, 17:03:56 »
1000mA is juist goed! Dit kán de adapter leveren, maar dit hoeft niet.

Je kan inderdaad twee DC bussen aan elkaar maken voor een Female-Female verlengkabeltje. Als je er voor zorgt dat het geheel netjes is geďsoleerd (met behulp van stukjes krimpkous en isolatie tape) lijkt me dit prima.

Heb je overigens al gekeken of de schroef van de behuizing niet onder de sticker zit? is wel vaker zo.

Offline Skyflyer

• Jr. Member
  • **
  • Wat een mieters forum
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2014, 20:23:28 »
Super, dan ga ik binnenkort de dc-bussen bestellen.

Nee onder de sticker zit ook geen schroef. Achter de "grill" trouwens ook niet. Maar maakt niet uit.

Maar stel dat ik ze los zou halen en er een andere kabel in zou zetten. Waarvoor is dan dat cilinder-vormige ding dat je een paar centimeter achter het plugje ziet op de bovenstaande foto's?

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #6 Gepost op: 31 december 2014, 13:48:39 »
Dat is een stuk ferriet. Dit zou moeten zorgen dat er minder storing op je kabel zit. Dit zou dus moeten werken als een soort van filter. Of die dingen ook echt nut hebben vraag ik me wel eens af  ::)

Offline Skyflyer

• Jr. Member
  • **
  • Wat een mieters forum
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2014, 21:28:26 »
Cooool...ferriet    8)

Offline Skyflyer

• Jr. Member
  • **
  • Wat een mieters forum
« Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2015, 19:56:34 »
Het is gelukt! Buzzel bedankt voor het meedenken man.

2 dc jacks in een plastic doosje. Nu weet ik ook precies hoe een dc jack werkt, ik moest wel want ik heb enorm lopen klooien. Maar wel gelukt dus. Ga het nog een keer opnieuw maken en dan netjes. Heb ook een nieuwe minijack aangesloten want een stuk van het snoer afgeknipt dat erg gedeukt was.

Zit er nu door naar monster magnet te luisteren, ze geven echt goed geluid, 10x beter dan de oude trust speakertjes die ik had.

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #9 Gepost op: 6 januari 2015, 20:52:55 »
Haha Cool  ;D

Recycling for the win!