Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Modden van een Strat  (gelezen 8704 keer)

Offline Joosdt27

• Newbie
  • *
  • Nieuweling in de DIY effecten/amps wereld
Modden van een Strat
« Gepost op: 15 december 2014, 18:47:53 »
Hallo allemaal!

Hierbij mijn eerste topic! Meteen met vragen over een 'projectje'.

De drummer van mijn bandje is ook gitarist. Nu heeft hij al een tijdje een Squier Strat uit 96 (de 50th anniversary edition).
Hij is erg tevreden over de gitaar. Qua houtsoort en hals, maar de pickups en electronica vindt hij minder.
Daarom heeft hij een setje TexMex pickups gekocht om zo z'n strat wat te upgraden.
Hij heeft geprobeerd om dit zelf te doen, maar kwam er niet echt uit en is niet zo handig met een soldeerbout.
Omdat ik ambities heb op het gebied van DIY gitaren en effects lijkt het hem leuk om dit samen uit te gaan zoeken.
Ik ben zelf écht nog een beginner, maar razend enthousiast. Heb ook wat leuke spulletjes gekocht om mee te werken.

Nu is alleen mijn vraag of jullie nog tips hebben wat betreft mods.
Ik kan een standaard diagram van een strat natuurlijk wel vinden on-line, daar gaat het niet om.
Maar ik wil hem graag ook wat suggesties voorleggen. Om het écht een toffe gitaar te maken.
Wat vinden jullie echt gave Strat mods?

Ik zat zelf al aan het volgende te denken;
- shielden met Aluminium 'shizzle'
- iets van een methode om ook de bridge in serie te kunnen zetten, voor dat humbucker achtige geluid. Met behulp van SPDT/DPDT(?)
- out of phase? (aangezien hij dat ook gaaf aan Fender Mustangs vindt)
- Mogelijkheid om pickups te wisselen door middel van pickguard wisselen. Dat hij bijv. in de toekomst een pickguard heeft met HH erin en dat hij dan alleen de ground en output moet verbinden met een stekkertje ofzo. Maar ik weet niet of dat noise geeft. Zie bijgaande foto.

Hij is ook een echte Rock gitarist, dus het moet gewoon een Strat worden met ballen. Die 'gewoon als een Strat' kan klinken, maar ook heel breed en zwaar.
In combinatie met vuige Distortion en Fuzz, maar ook een heldere chorus.

Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie suggesties!
Waar moet ik extra opletten bij de setup van een Strat? En ook qua type pots en caps.
Natuurlijk is dat altijd persoonlijk en een kwestie van smaak, maar toch.

Volgens mij was dat het wel. Ik heb wel foto's van de Strat gekregen, maar die zijn niet al te scherp.. Dus ik denk niet dat ze veel waarde aan het bericht toevoegen.

Bij voorbaat dank voor de moeite!
En hoor graag van jullie!

Met vriendelijke groet,

Joosdt

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
Re: Modden van een Strat
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2014, 19:06:56 »
Hoi Joost!

even kijken;
  • schielden met aluminium prima zaak.
  • Ik heb op mijn gitaar de brugpickup en middenpickup bedraad zodat ze serie/parallel kunnen staan. Kijk hier eens: http://www.premierguitar.com/articles/Stratocaster_ParallelSeries_Switching Klinkt vet, maar je verliest wel aardig wat hoog als je in serie speelt. Bij brug nek positie nog meer hoog.
  • Als je wil kunnen swappen voor humbuckers moet je ook gaan frezen in je gitaar (denk ik). Weet niet of je dat wel wil. de optie die jij aangeeft lijkt me niet erg geschikt voor een gitaar (je schud er mee, je rockt uit je plaat enz...) dat ding schiet vroeg of laat weer los. Ik zou dan een wat meer klikbaarder systeem bedenken.

Verder zou ik altijd voor goeie pots zorgen. CTS is goed spul zit ook in USA strats. Singelcoils gitaren hebben vaak 250K potmeters. Humbuckers 500K  Qua condensators zou ik me niet zo druk maken. De waarde maakt meer uit dan het soort.
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2014, 20:29:50 »
Ik ben het met alles eens wat Buzzel noemt, behalve het aluminiumverhaal. Daar voelt alleen een braadkip zich lekker in, maar gitaarelectronica niet.
Neem bij voorkeur zelfklevende koperfolie. Voordelen: nauwelijks weerstand, en soldeerbaar. Alle gebruikte stukken zijn met een drupje tin met elkaar te verbinden en dat maakt een mooie kooi van Farraday. Resultaat: goeie stevige sound met véél minder 50 hZ brom.

Ik vind dit wel zinvolle mods:
De 5-way switch vervangen door een 3-way, deze bedraden als bij een Telecaster, en de middenpickup middels een switch (miniswitch of push-pullpot) aan of uitschakelen. Zo kun je elke pickupcombinatie maken. Zelfs drie pickups tegelijkertijd.
Fase-omkeringen vind ik niet zinvol. Lelijk geluid zonder laag en totaal onbruikbaar m.i.
Het in serie zetten van twee single-coils ook niet. Clean levert dit een enorm volumeverschil t.o.v. de andere standen op.
CTS en Switchcraft-materiaal gebruiken is natuurlijk prima, of CRL voor de switch.

Eigenlijk is de electronica van de Strat, standaard al prima. Wat je ook nog kunt doen om lekker te rocken is, de brug en halspickup vervangen door single-coilsized humbuckers. Stevig geluid, geen freeswerk en als je in stand twee en vier van de 5-way switch één spoel op aarde aansluit, behoud je ook nog eens die typische funky Stratsounds.

Gefriemel met stekkertjes houd ik niet van. Goed soldeerwerk is op de langere termijn beter. Wil je toch voorbedrade slagplaten kunnen swappen, gebruik dan alleen een stekkerverbinding voor de outputjack. (Al is het omsolderen van twee draadjes nu ook weer geen dagtaak.)

Offline Joosdt27

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 15 december 2014, 21:56:50 »
Dank jullie wel voor jullie reacties!
Daar heb ik zeker wat aan!

Ik ga eens kijken naar wat koperfolie. Want het moet wel goed spul zijn.
Ik heb zelf mijn gitaren ook laten shielden en dat is inderdaad een wereld van verschil. Maar dat waren geen DIY projectjes.
Daarnaast denk ik dat we dan eerst maar eens de gitaar helemaal volgens standaard plan in elkaar zetten. Pickups aansluiten, neck erop schroeven, afstellen etc.
En kijken of ie goed werkt als Strat zelve. Daar nog speciale tips over?

Bijgaand een foto van de body. Maar een als er een humbucker in koopt, lijkt me een Humbucker Single Coil size het makkelijkste.

Enne, inderdaad is het solderen bij de output geen dagtaak, maar wilde hem die optie geven ;-)
Maar jullie hebben gelijk dat het niet heel stabiel is, en als het zou loslaten tijdens een optreden... tsja... Dat is dodelijk..

All right, ik heb nu de Out of Phase en de Solderless Loaded Pickguard Swap maar doorgekrast.
En Aluminium is vervangen door koper.

Wat vinden jullie van 'Treble bleed'? Of iets van Blend?
En andere cap dingetjes?
Worden dus (waarschijnlijk CTS) 250k potjes, lin? log?

Ga morgen even goed lezen naar de series/parallel optie. Want toch lijkt me een SSS optie wel erg interessant...
Maar moet 'rendabel' blijven en dus niet teveel geluid verliezen.

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2014, 07:51:27 »
Over dat aluminium en koper ben ik nog niet zo zeker. Ik heb diverse strat-jes gemaakt met koper folie. Werkt prima. Echter wel wat duur. Ik werk bij een installatiebedrijf dus aluminium tape was beter voorradig dan koper. Inmiddels heb ik diverse strat-jes met aluminium bekleed en hoor werkelijk waar geen enkel verschil. Zelfs niet in de twee gitaren met exact de zelfde configuratie.

Maar dat is slechts mijn eigen persoonlijke ervaring.

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2014, 13:03:27 »
Ik weet zo niet waarom aluminium minder geschikt zou zijn. Tis veel goedkoper.

Daarnaast al je pedalen zitten ook in aluminium behuizingen. Die zijn ook prima geshield.

Offline Joosdt27

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2014, 18:51:07 »
Prijstechnisch is het inderdaad ook veel gunstiger.
Ik denk dat we dat eerst maar eens gaan proberen. Als we dan niet het gewenste resultaat krijgen, kunnen we altijd nog overstappen op koper.

Heeft iemand verder ervaringen met Treble bleed mod?
Of iets met de tone? Of cap waardes?

Zit zelf ook al wat te lezen op singlecoil.com

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2014, 07:00:29 »
De treble bleed is een mod die ik op twee gitaren heb zitten en op de rest niet. Als je het volume van je gitaar wat dicht draait gaat dit , zonder treble bleed, altijd wat ten koste van je (hoge) toon. Door een weerstand en condensator parallel aan te brengen op je volume pot voorkom je dat de tone bij het dichtdraaien van de volume potmeter wat "muddy" gaat klinken. Als je dus veel met je volume pot speelt (voor meer, minder volume/oversturing) is deze mod dus best wenselijk. Het verschil is voor mij iig duidelijk waarneembaar. Daar komt bij dat de tone als je volume pot helemaal open is, niet anders is dan zonder treble bleed. Dus eigenlijk heb je niets te verliezen met deze mod mi.

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #8 Gepost op: 17 december 2014, 09:20:58 »
Ik vind het smeuïge geluid van een wat dicht staande volume knop daar in tegen dan wel weer mooi. Tis maar net wat je mooi vindt.

Ik heb daarin tegen wel weer een trebble bleed op een van mijn vesterkers zitten. Hetgeen ik weer wel gunstig vindt zeker met reactie op pedalen (een big muff klinkt héél anders).

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #9 Gepost op: 17 december 2014, 09:31:30 »
Ik weet zo niet waarom aluminium minder geschikt zou zijn. Tis veel goedkoper.

Daarnaast al je pedalen zitten ook in aluminium behuizingen. Die zijn ook prima geshield.

Koperfolie heeft een veel betere electrische geleiding dan alu-folie, of de eveneens veel gebruikte geleidelak. Je pickups brommen wel degelijk minder met koperfolie dan met één van de andere twee opties. Ook zal de gitaar met koperfolie bekleed minder muf klinken dan die met alu-folie. Daarbij komt dat je elk stukje aangebrachte afschermingsfolie met elkaar moet verbinden en op aarde moet aansluiten voor een goede werking. Dat kan bij koperfolie simpelweg door elk aangrenzend of overlappend stukje met een drupje soldeertin te verbinden (edit) en dan met één draadje naar aarde te gaan.

Dat pedalen prima afgeschermd zijn is schijnbaar het geval. Dat kan eigenlijk ook beter als ze met koperfolie zouden worden bekleed. In high-end audiocomponenten wordt niet voor niks met koper gewerkt en niet met aluminium. Maar het ontstoren van een een pedaal gaat doorgaans een stuk simpeler door het plaatsen een voedingsfilter. Iets dat in de meeste pedalen wel is aangebracht. In dat geval is de afscherming van de alu-behuizing voldoende.

Gitaarelectronica is meestal passief en kent een dergelijke filtering niet. Dus moet je bij de bron beginnen met zo goed mogelijk materiaal mijns inziens.
Ik zeg dus niet dat alufolie (of geleidelak) niet werkt, alleen maar dat koperfolie beter werkt.

Een treblebleed gebruik ik ook. Maar ik heb wel gemerkt dat het de "feel" van je potmeter beïnvloedt. Je zult opnieuw moeten wennen aan hoever je potmeter dicht moet om een bepaalde volume/vervormingsvermindering te bewerkstelligen. Ik vond het de moeite van het proberen waard.
« Laatst bewerkt op: 17 december 2014, 10:37:47 door Burny Lawsuit »

Offline Joosdt27

• Newbie
  • *
Modden van een Strat
« Reactie #10 Gepost op: 17 december 2014, 13:00:05 »
Thanks! Ik zal alle tips meenemen en aan mijn drummer vragen wat hij zelf wil. Aluminium of koperfolie.

Ik denk dat de treble bleed wel een mooie mod is voor 'm.
En qua tone knoppen caps? Daar nog tips over?

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #11 Gepost op: 17 december 2014, 14:03:22 »
Jezelf niet gek laten maken door allerlei "mojo" onzin over door maagden gewikkelde folie  met feeënstof besprenkelde condensatoren die bedoeld waren voor Russische militaire doeleinden waar er nog maar een paar van zijn in een doosje terug gevonden in een verborgen blablabla.

Offline Joosdt27

• Newbie
  • *
Modden van een Strat
« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2014, 14:16:21 »
Hé... Verdorie... Heb ik net een mooie aanbieding gezien van caps die gemaakt zijn door de roodharige maagdelijke slachtoffers uit het boek Das Parfum van Patrick Suskind... Ze waren gevonden in een oud sigarenkistje. Een unicum in de hele wereld!! Op = Op!! Maar gelukkig heeft de aanbieder alweer 20 sigarenkistjes in backorder staan...

Offline Zombie11

• Full Member
« Reactie #13 Gepost op: 21 december 2014, 13:20:46 »
Gek laten maken door mojo onzin zeker niet, maar persoonlijk vind ik een mooie folie cap (gebruik voor fenders standaard orange drop eigenlijk) wel beter dan keramiek. Zal zeker voor een deel in m'n hoofd zitten (je zal bij blind testen waarschijnlijk geen of nauwelijks verschil horen, het gaat zoals al eerder gezegd werd om de waarde) maar het voelt betrouwbaarder. Net als een goede pot of switch.

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #14 Gepost op: 22 december 2014, 05:01:57 »
^ Die snap ik wel. De audio kwaliteit van een folie cap is mi idd beter dan die van een ceramische cap.