Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Led Flashbang!  (gelezen 1797 keer)

Offline Zaudio

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Led Flashbang!
« Gepost op: 9 november 2014, 23:55:09 »
Hallo iedereen.

Ik ben bezig om iets voor mij sport te bouwen maar kom er zelf nog niet helemaal lekker uit.

Het is de bedoeling dat het een flashbang word zoals gebruikt door politie en leger maar dan
een led versie, dus ongevaarlijk.

Het idee is dat na activering met een knopje/schakelaar na een aantal seconde er felle witte leds
gaan branden voor 1 a 2 seconden en dan uitblijven. Dit moet gevoed worden door batterijen om
het geheel klein te houden en in te kunnen zetten zoals zijn grote en echte broer.

Heeft er iemand tips en/of opmerkingen of misschien een briljant idee of schema voor me?

Hoor het graag!

Zaudio

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
Re: Led Flashbang!
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2014, 19:38:49 »
Airsoften? ;)

Ik denk dat eea van het uiteindelijke formaat en van je kunde gaat afhangen. Voor die witte leds heb je (zonder joulethief) wel iets van 4,5V nodig om ze goed te laten branden, 9V blokje is dan praktisch. Als je ermee gaat gooien is een degelijke mechanische afwerking ook wel een must.

Ik denk dat je tot een eenvoudige oplossing kunt komen met een CD4013 wat weerstanden en wat condensators.
Je moet voor n flashbang natuurlijk niet bezuinigen op de stroom door de ledjes, dus je zult ze moeten flashen met een transistor die die stroom kan leveren, Cmos is wat dat betreft vrij beperkt.

Het gunstige van de 4013 is, dat hij 2 flipflops heeft, 1 kun je gebruiken om hem aan/uit te zetten met een momentschakelaar, de andere helft kun je gebruiken om de 'flits' te maken.

Misschien leuk om zelf te puzzelen met zoiets, maar eigenlijk is het hele ding het makkelijkst te programmeren op bijv een ATtiny45 ofzo. Alleen is dat weer lastig als je daar geen ervaring en/of middelen voor hebt.

Offline Zaudio

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2014, 22:00:04 »
Ja zeker Airsoft! ::)

Ik heb hier een arduino Uno liggen. Dus een ATtiny45/85 programmeren is geen probleem.
Denk dat dit wel een slimme keuze is om het aantal onderdeeltjes beperkt te houden en je hebt veel makkelijk te veranderende opties.

Aan voeding zit ik aan een modelbouw accupack (zelfde die ook in airsoft replica's zit). deze heb je in veel verschillende voltages maar hebben ook een aardig uithoudings vermogen.

De leds worden 1 of 3 watt High Power leds. Dit hangt natuurlijk af van de batterij.

Het gooien moet er uit eindelijk ook wel mee kunnen. Eerst maar het electronische deel.

Bedankt voor je reactie!

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2014, 21:39:08 »
Dan zou ik zeker voor de ATtiny85 gaan!
Elektronisch zit je dan met de max 5V voor de microcontroller, maar daar is natuurlijk wel simpel omheen te werken.

Je kunt vast n simpel programmatje schrijven wat jouw plan kan uitvoeren. Lijkt me zaak dat je de voeding en powerled gaat uitzoeken. Die 3W leds hebben vaak wel koelplaatjes nodig geloof ik.
Dan iets verzinnen om ze de juiste voeding te geven op het juiste moment.

Offline Zaudio

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2014, 21:51:07 »
De ATTiny85 heeft wel mijn voorkeur inderdaad:)

Ik had deze ledjes op het hoog:
Helderheid voor de witte leds 10000K is 220-240 lm
Openingshoek 120 graden
Doorlaatspanning 3,3 tot 4,2 volt
Doorlaatstroom max. 750mA
Bedrijfstemperatuur -20C tot +70C
Levensduur 50000-100000 uur
Hier zitten de koelplaatjes al aan.

Deze leds zijn dan mooi te voeden met een 3.7 volt voeding.

Het schakelen wil ik door een TIP 122 laten doen.

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2014, 12:14:40 »
Citaat
Deze leds zijn dan mooi te voeden met een 3.7 volt voeding.
Volgens mij moet je rekening houden met de voorwaartse spanning van max 4,2V.
Citaat
Doorlaatspanning 3,3 tot 4,2 volt
In het ergste geval heb je dus minstens 4.2V nodig om de led alleen al aan te laten gaan.

Je kunt met die TIP122 een eenvoudige CCS (=constant current source) maken om 700mA te leveren.

Als je de ATtiny voeding reguleert op bijvoorbeeld 5V, dan heb je aan 2 weerstanden genoeg.
Led hang je tussen je (ongereguleerde/batterij-)voeding en collector.
Van je ATtiny stuur-uitgang ga je via bijv 470 ohm (waarde hangt beetje af van Hfe van de TIP122) naar de basis van de TIP122.
Tussen emitter en GND hang je een weerstand die de stroom bepaalt.
De emitterstroom is ongeveer de collectorstroom. Dus als je bijv 700mA door de emitter krijgt, trek je dat ook door de collector en de leds.

emitter spanning>
Ve = Vb - Vbe.

Vb, is de 5V van de atmega
Vbe is bij een darlington (TIP122?) ongeveer 1,3V (even nameten met diode check op je dmm ofzo)
Het is de voorwaartse spanningsval tussen basis en emitter.
dus Ve (spanning op emitter) is 5V-1,3V= 3,7V

Nu zoek je een emitterweerstand die bijvoorbeeld 700mA instelt.
Re=Ue/Ie geeft Re = 3,7/0,7 dus je Re wordt 5,3 ohm. De dichtstbijzijnde standaard waarde is 5,1 ohm en zal ca 725mA geven. (of ca 660mA bij 5,6 ohm)

Deze weerstand wordt wel zwaar belast en moet een vermogen kunnen handelen van
Pr=U*I
Pr= 3,7*0,725= 2,7W

Aangezien je alleen flitst, zul je wel wegkomen met een 3W rating.

Dit is maar een voorbeeld -sommetje, maar volgens mij moet zoiets wel werken.

Het kan zijn dat die stroompiek zorgt dat de batterij instort, als deze de stroom niet kan leveren, misschien dat de ATtiny dan spontaan reset. In dat geval kun je de ATtiny misschien op een lager voltage laten draaien, als het maar constant is en een stukje hoger dan Vbe van de TIP122. Anders een grote C in de voeding om die piek op te vangen...

Offline Zaudio

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2014, 13:53:01 »
Ik denk dat ik je kan volgen, haha!

Als voeding zou ik ook een iets sterkere batterij nemen natuurlijk.
Dit zou dan 4.8V worden.

Zou dit makkelijker zijn en ook veiliger voor de ATTiny?

Ik zal kijken of ik een schema kan maken zoals ik het nu dan voor ogen heb.

Offline Zaudio

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2015, 20:02:03 »
Dit project ligt helaas alweer een tijdje stil en denk dat ik er ook niet mee verder ga.

Het is nogal lastig om voldoende licht opbrengst uit een kleine behuizing te proppen met aansturing en voeding erbij.

Mocht ik nog een geniale ingeving krijgen of de goede leds tegen komen laat ik dat nog wel weten.

Zowiezo bedank voor de hulp!