Hoi,
Begin dit jaar ben ik begonnen met het van scratch bouwen van een Dumble Overdrive Special Clone.
Dit is een versterker die bijvoorbeeld wordt gebruikt door Robben Ford en Larry Carlton.
Dit weekend kwam de versterker speelklaar.
Het idee was om zo veel mogelijk zelf te doen, behuizing, chassis, printplaten, etc
Op basis van diverse bronnen (ampgarage, hoffman, ceriatone, D'Lite) heb ik schema's en ontwerpen gemaakt gemaakt.
Het ontwerp was gebaseerd op een 50W versie met een 2x 6L6 eindtrap.
Dit heb ik aangepast naar een 20W versie op basis van een 2x 6V6 eindtrap
Oorspronkelijk had ik het idee opgevat om er een reverb aan toe te voegen op basis van de Belton brick.
I.v.m. het beperkte spanningsbereik van de Belton heb ik uiteindelijke een old school reverb toegevoegd op basis van een MOD reverb tank, een hammond trafo en een 12ax7 buis.
Hiertoe moest wel het ontwerp van de voeding worden aangepast.
Het bouwproces van de versterker was een heel leerzaam proces.
Ik heb veel kennis opgehaald geleerd over het ontwerpen van voedingen, aarding, het plakken van tolex en het debuggen van een buizenversterker.
Het meest problematisch bleek het debuggen van de reverb.
Uiteindelijk bleek een draadje van één van de transducers van de reverb tank los te zitten.
Nu kwam deze nieuw uit de doos dus dat had ik niet verwacht.
Deze versterker kan heel hard clean en ook een fraai overstuurd geluid produceren.
Oversturing vind vooral plaats in de voorversterker.
De toonregeling is zeer uitgebreid zodat je er met diverse muziekstijlen mee uit de voeten kunt.
Primair is een uitgebreide/opgefokte Fender versterker al vind ik deze versterker vele malen beter dan de 70s Twin Reverb en 90s Blues Deluxe die ik heb gehad.
Iedere knop, inclusief de master volume, werkt over het hele bereik.
Omdat de reverb is gebaseerd op 1 buis, gaat het niet zo vol/diep als een traditionele Fender reverb.
Omdat ik geen surf muziek speel, heb ik dat echter niet nodig.
Voor een nieuw project zou ik wel een andere buis proberen dan een 12ax7.
Waarschijnlijk ga ik dan een 6BM8/ECL82 proberen. Dat is een power tube met een 1/2 12ax7 in één behuizing.
Het was een mooie ontdekkingsreis en ik ben heel blij met het resulaat.
/Eric