Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Blues geluid?  (gelezen 2837 keer)

Offline Alexandra

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Blues geluid?
« Gepost op: 6 augustus 2014, 09:19:31 »
Ik vroeg me af met welk pedaal je een goed "blues" geluid kunt krijgen?  ...of ligt deze sound voornamelijk aan de versterker?  :D

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
Re: Blues geluid?
« Reactie #1 Gepost op: 6 augustus 2014, 12:04:36 »
Meer aan hoe je speelt.

En dan ook nog eens wat voor blues. gary moore en stevie ray vaugh liggen mijlen uit elkaar qua sound. Ik speel zelf ook 'blues' maar dan met heel veel fuzz en kabaal  ::)
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline JvZ

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2014, 12:58:55 »
Ik moet wat dat betreft ook nog veel ontdekken.

Maar heb wel gevonden dat er vééeel lekkerder geluid te halen is, sinds ik mijn buizenversterker heb.
Meestal op clean/crunch kanaal-geel en beetje reverb (JVM210, Marshall 2x12 met V30's).

Mijn ouwe trouwe kleine versterkertje (Fender sidekick reverb 25), staat nog in een andere ruimte en ook daar is met wat gain en ietsje reverb een lekker geluid uit te krijgen.

Effectpedaaltjes gebruik ik hiervoor eigenlijk niet (heb er overigens ook niet zoveel).
Maar wie weet wat de toekomst nog doet.

Offline Alexandra

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2014, 16:43:52 »
Ik las namelijk wat conflicterende berichten over pedaal gebruik in blues... Voornamelijk over wat Albert King zou hebben gebruikt (een octavia en/of phaser?) maar andere bronnen ontkennen dit, en zeggen dat hij geen enkel pedaal gebruikte. Zelfde geldt voor SRV...

Ben wel benieuwd of er pedalen worden gebruikt in blues, en zo ja, welke...?

« Laatst bewerkt op: 6 augustus 2014, 16:56:16 door Alexandra »

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #4 Gepost op: 6 augustus 2014, 17:10:56 »
Alles kan je gebruiken, really.

Billy gibons (zz top) is de grootste fuzz pedalen verzamelaar die er bestaat en gebruikt zo ook veelvoudig. SRV gebruikte een volledig open gedraaide fender combo met een tubescreamer, maar alleen in die combinatie is echt zijn geluid.

Blues is heel breed begrip, en is er in vele vormen en smaken. Te vragen welke pedalen geschikt zijn voor blues is net zoiets als vragen welke auto geschikt is om auto mee te rijden.

Zoals ik al zei speel ik ook in een blues/rock band, en daar gaan we stevig mee door. Ik gebruik nu dist+, tubescreamer (liefst tegelijk). Bigg muff, fuzz face, green ringer (octaver) een EP booster voor nog meer kabaal. En nog ben ik van plan mijn scheur pallet uit te breiden, gewoon omdat het kan.

Offline muzzy92

• Hero Member
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2014, 00:06:55 »
En dan hebben we het nog niet eens over de wah pedalen.

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #6 Gepost op: 7 augustus 2014, 00:20:35 »
Laten we het anders benaderen. Wat voor blues tone zoek jij?

Offline diydave

• Full Member
    • diydave.be
« Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2014, 09:02:45 »
Ben geen blues-speler, maar deze setup geeft me toch een heel pallet van licht naar oerend hard:
Basis sound:
- champ versterker (of iets gelijkaardigs)
- buizen preamp (marshall 2204)
lead
- ne cleane en volle booster (sho of iets gelijkaardigs)
mean of solo
- OCD (volume hoog, een tikkeltje vuiligheid, tikkeltje aan schelle kant)
Over-the-top (zelden)
- fuzz face ipv OCD
Dus de versterker(s) doet vooral het werk, de pedaaltjes zijn hulpmiddelen om ze verder in distortion te duwen.
Vindt het altijd wat sneu als een goeie buizenversterker wordt verkracht met allerlei distortions ervoor.
Wat je zelf doet, doe je meestal beter.

Offline Andries

• Sr. Member
  • Quo
« Reactie #8 Gepost op: 7 augustus 2014, 13:57:50 »
Vindt het altijd wat sneu als een goeie buizenversterker wordt verkracht met allerlei distortions ervoor.

Helemaal mee eens :)...........gewoon uit je buizenversterker halen, een klein randje oversturing en met je volumeknop spelen.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #9 Gepost op: 9 augustus 2014, 01:45:39 »
Even reagerend op Andries en puur voor de discussie: (want ik begrijp Andries'standpunt wel en respecteer die ook. Sterker nog, die techniek is onderdeel van mijn spel.)
Wat maakt het uit waar je setup uit bestaat? Ik heb twee fijne Mesa's, en kan met hun overdrivekanalen prima uit de voeten. Maar als ik echt een "soundje" moet maken, gebruik ik specifieke pedalen of de juiste effectprocessorinstellingen om dat te bereiken. Dus ook goede buizenbakken met allerlei distortions ervoor......... (De high-gain drive kanalen van moderne Mesa's werken sowieso met allerlei opamps, dus zijn de distortionpedalen eigenlijk al ingebouwd.)
Ik heb geen Marshall's, maar wel eens behoefte aan die sound. Daarvoor gebruik ik dan een Boss PowerStack ST-2. Daar kun je bluesy (Plexi) mee scheuren of verzadigde Metalgeluiden (JCM800) mee maken.
Voor Bluesgeluiden gebruik ik meestal een Ibanez TS9-clone met Keely mods of een Rockett Blue Note Overdrive.
Ik vind het wel belangrijk de juiste amp-gitaar-pedaal-kanaal combinatie te gebruiken. Voor (Stevie Ray Vaughan) blues is dat voor mij mijn Fender Strat met Texas Special pickups liefst over mijn Mesa DC5 met een Tubescreamer, een EP Booster en een Cry Baby wah.
Les Paul blues sounds, maak ik met de Boss ST-2. Beetje a la Gary Moore.

Eigenlijk maakt het mij niet zoveel uit wat voor spullen ik gebruik, nu ik er zo over nadenk. Uit elke setup kan ik wel een bruikbaar geluid halen.

Om zinnige informatie te geven t.a.v. de oorspronkelijke vraag is mijn ervaring deze:
Leer je spullen kennen. weet wat je gitaar en je amp samen kunnen. Lees veel op fora, kijk naar pedalen op YouTube. Stel vragen op diverse fora.
Wat je dan hoort zijn cliche's, maar wel in de zin van bruikbare info.
En kijk vooral ook naar je speeltechniek. Een groot gedeelte van je sound komt echt uit je vingers, al helpen de juiste spullen je er wwel bij........

Offline snofal1951

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: 10 augustus 2014, 13:35:21 »
Prima uitleg Burny ,  wat is die Boss st 2 voor pedaal ,dat ken ik niet.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 10 augustus 2014, 23:08:13 »
Prima uitleg Burny ,  wat is die Boss st 2 voor pedaal ,dat ken ik niet.

Een jaar of twee geleden in Boss begonnen met het ontwikkelen van een serie modelling pedalen. Zo is er een Fender '59 Bassman-pedaal en een Fender '65 Deluxe Reverb-pedaal.
Beide zijn pre-amps in pedaalvorm. Niet the real deal, maar wel erg goede geluiden die de originele amps wel recht doen.

Nu had ik behoefte aan een paar fijne Marshall-sounds, maar wilde niet ook nog met een extra Marshall gaan slepen. Diverse pedalen gebouwd die de ultieme Marshallsound pretendeerden te hebben. Daarin werd ik wel wat teleurgesteld. (Zoek maar eens op dit forum als je wilt.)
Na wat zoeken op het internet kwam ik de Boss ST-2 Powerstack tegen. Een Marshall modellingpedaal net als de Fendertypes. Alleen wilde Marshall zijn merknaam niet koppelen aan Boss.

Het is echt een alleskunner, zonder concessies te doen aan de kwaliteit van het geluid, De hele Marshall geschiedenis zit erin. Van Plexi tot JCM 800 tot de modernere Marshalls
Ik gebruik hem met name voor sounds als AC/DC, Bad Company, en Thin Lizzy. Maar Slayer en Megadeth pers je er ook zonder moeite uit.
Ik heb twee setups: een kleine stack en een combo. Voor elk een aparte pedalen (midi)bak. En de ST-2 zit in beide!

Er is best veel over te vinden op YouTube.

Offline snofal1951

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: 11 augustus 2014, 16:00:01 »
Ben eens even op Youtube gaan luisteren en inderdaad ik ben helemaal overtuigd!  Wat een goede simulatie.

Tot nu toe was ik  erg tevereden met div versies van BSIAB  ( Brown sound in a box)  maar dit pedaal heeft veel meer diepte in z'n geluid.

Ik sta echt te kijken van dit modelling geluid.

Heb je ook vervaring met de fender simulaties?

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2014, 09:35:34 »
Tot nu toe was ik  erg tevereden met div versies van BSIAB  ( Brown sound in a box)  maar dit pedaal heeft veel meer diepte in z'n geluid.
Heb je ook vervaring met de fender simulaties?
Dat vind ik ook. Het pedaal reageert net als een goede versterker. Het is dynamisch en reageert goed op je spel. Zeker als je je vervorming tijdens het spelen wilt regelen met de volumeknop van je gitaar.

Ik heb de Fendersimulaties wel uitgebreid uitgeprobeerd, maar heb geen behoefte aan zo'n soort geluid.
Ook die simulaties zijn erg goed gelukt vind ik. De Bassmanversie is erg droog, maar de Deluxe Reverb is een heel bruikbaar ding voor crunchgeluiden. Deze klinkt mooi open en smeert de boel niet dicht met wat meer laag toegevoegd.
De ingebouwde reverb is een mooie toevoeging.

Offline Alexandra

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #14 Gepost op: 30 september 2014, 23:56:24 »
Oke, ik zal dat eens allemaal bekijken.

Heb ondertussen inderdaad ook ontdekt dat het ook een combinatie is van: gitaar (fender), pickups, en voornamelijk hoe je speelt. De "attack" van de plektrum, en "sustain" met je vingers geeft echt dat typische blues geluid. Doet me denken aan Spaanse en Klassiek gitaar les, waar die "attack" een wereld van verschil maakt in de sound. Ik merk wel dat als ik mijn gitaar in Eb stem dat het dan makkelijker is om de snaren omhoog te drukken. SRV zou ook in Eb hebben gestemd. Het klinkt ook echt heel anders dan standaard E? of lijkt dat maar zo!  :P Hele ontdekkingsreis, maar wel leuk. Kan al wat eenvoudige blues licks meespelen. SRV is een beetje too much... haha! maar tot nu toe heb ik geen enkele pedaal gebruikt...