Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: extra cabinet fender princeton(vintage 30)  (gelezen 4753 keer)

Offline henkhifi

• Jr. Member
  • **
  • Wat een geweldig forum
extra cabinet fender princeton(vintage 30)
« Gepost op: 7 juli 2014, 15:35:07 »
Hoi mede forum genoten

ik heb een fender princeton blackface(clone) deze heeft een 10 inch speaker zou het geluid mooier worden met een extern 12 inch cabinet of zelfs een 2x12 inch en deze is ongeveer 12 watt maakt dat iets uit voor een 2x12 inch cabinet of moet ik deze vraag bij versterkers stellen

gr Henk
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2014, 11:24:59 door henkhifi »

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
Re: extra cabinet fender princeton
« Reactie #1 Gepost op: 7 juli 2014, 18:01:21 »
Wat mis je?

Speakers en speakerkasten (de zelfde speaker in een andere kast kan dus ook al een wereld van verschil zijn!) hebben een grote invloed op de geluid van een amp. Een grotere speaker is, denk ik, wat losser en minder strak en heeft een frequency responce die wat meer op het laag is gericht (15"inch zijn brom speakers zeg maar  ::) ). Meer speakers geven meer geluidsdruk en geeft je meer het gevoel dat de ruimte wordt gevuld met geluid. Misschien beetje kort door de bocht, maar zo heb ik het een beetje in mijn hoofd zitten.

De vraag of het geluid mooier wordt is natuurlijk super subjectief. Wat jij wil kan ik misschien wel helemaal niet mooi vinden en andersom.
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Online Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #2 Gepost op: 7 juli 2014, 23:49:02 »
Wat Buzzel zegt kan ik onderschrijven.

Je Princeton heeft volgens jou, een vermogen van 12 Watt. Het heeft weinig zin om daar een 2x12" cab van 100 Watt aan te hangen. De speakers zijn dan waarschijnlijk te stijf om een goed geluid weer te geven met een aanbod van 12 Watt.  Houdt het wattage van het cabinet dus ook wat lager aan.
Ik zou zeggen 40 Watt of zoiets.

Al kunnen de meeste Fenders veel hebben, pas wel op met de impedantie van de kast. De speakerimpedantie van het cabinet moet eigenlijk matchen met de speaker uitgang van de amp. Sommige amps gaan stuk bij een mismatch!!!!!!! Normale impedanties zijn 4, 8 of 16 ohm. Het maakt dus ook uit of je meerdere speakers in serie of parallel aansluit.

Offline henkhifi

• Jr. Member
  • **
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #3 Gepost op: 8 juli 2014, 12:34:09 »
de mijne is 8ohm

ik zou graag wat meer headroom willen en zoals burny weet hou ik van rockabilly(setzer)geluid en deze gebruikt de vintage 30 zou ik er een 1x12 cab met een vintage 30 aan kunnen hangen er zit nu een jensen p10r in en zou het verschil in geluid merkbaar zijn

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #4 Gepost op: 8 juli 2014, 12:42:17 »
Er zit een wereld tussen een V30 en een jensen speaker.

Ik heb lang V30 gehad voor mijn fender bassman, maar ik ben overgestapt op jensens (eigenlijk WGS, maar het zijn copies van jensens). De kast zelf maakt ook een héél groot verschil. V30 is wat scherper in het mid.  iK heb zelf 12inch wgs er dus in zitten, die zijn veel gebalanceerder over het frequentie spectrum en de speakers zijn wat 'losser' minder gedefinieerd als de V30 dus. Dat is mijn ervaring, maar daarnaast ben ik van een closed back mesa naar een openback fender kast gegaan, ook een wereld van verschil.

Als je een speaker neemt met een hogere efficiency hoef je je amp minder hard te zetten voor het zelfde volume en krijg je dus eigenlijk meer Headroom, want de amp zelf staat minder hard te blazen. Als je echt veel volume wil kan je kijken naar eminence, de meeste speakers van hun hebben een spl van bijna 103db.... Ze gaan dus heel hard  :P

Offline henkhifi

• Jr. Member
  • **
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #5 Gepost op: 8 juli 2014, 12:57:33 »
Er zit een wereld tussen een V30 en een jensen speaker.

Ik heb lang V30 gehad voor mijn fender bassman, maar ik ben overgestapt op jensens (eigenlijk WGS, maar het zijn copies van jensens). De kast zelf maakt ook een héél groot verschil. V30 is wat scherper in het mid.  iK heb zelf 12inch wgs er dus in zitten, die zijn veel gebalanceerder over het frequentie spectrum en de speakers zijn wat 'losser' minder gedefinieerd als de V30 dus. Dat is mijn ervaring, maar daarnaast ben ik van een closed back mesa naar een openback fender kast gegaan, ook een wereld van verschil.

Als je een speaker neemt met een hogere efficiency hoef je je amp minder hard te zetten voor het zelfde volume en krijg je dus eigenlijk meer Headroom, want de amp zelf staat minder hard te blazen. Als je echt veel volume wil kan je kijken naar eminence, de meeste speakers van hun hebben een spl van bijna 103db.... Ze gaan dus heel hard  :P

nee het hoeft niet heel hard maar wil met mijn princeton een beetje naar het setzer(blond bassman) geluid al zal dat niet mee vallen mag ik vragen buzzel welke bassman jij hebt

die wgs klinken die mooi voor de rockabilly sound

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #6 Gepost op: 8 juli 2014, 13:23:04 »
Een bassman 100 silverface ligt gemod naar blackface spec. Ik speel zelf geen rockabilly en weet ook niet de echte rockabilly sound zo te noemen of zo (doet nu brain setzer luisteren). Ik heb nu een 2X12 kast met 2 WGS G12C welke vergelijkbaar zijn met jensen C12N. Ik denk dat een princeton niet de zelfde low-end of headroom heeft van een bassman, en dat hem daar ook een groot verschil in zit.

Daarnaast kan setzer ook wel kneitertje goed gitaarspelen, zit hem ook in de vingers!

EDIT: Ik lees inderdaad dat brain V30's gebruikt.

Nu ik hem zo hoor spelen kan ik me daar wel in vinden. zoals ik eerder zei zijn deze speakers wat scherper in het mid, en zo klinkt het ook wel als ik hem zo hoor spelen. Sound is snappy en vrij scherp... Misschien is een V30 wel iets voor jou;)

Maar zoals ik al zei, de speakerkast maakt ook een groot verschil.
« Laatst bewerkt op: 8 juli 2014, 13:28:06 door Buzzel »

Offline henkhifi

• Jr. Member
  • **
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #7 Gepost op: 8 juli 2014, 13:36:19 »
Een bassman 100 silverface ligt gemod naar blackface spec. Ik speel zelf geen rockabilly en weet ook niet de echte rockabilly sound zo te noemen of zo (doet nu brain setzer luisteren). Ik heb nu een 2X12 kast met 2 WGS G12C welke vergelijkbaar zijn met jensen C12N. Ik denk dat een princeton niet de zelfde low-end of headroom heeft van een bassman, en dat hem daar ook een groot verschil in zit.

Daarnaast kan setzer ook wel kneitertje goed gitaarspelen, zit hem ook in de vingers!

EDIT: Ik lees inderdaad dat brain V30's gebruikt.

Nu ik hem zo hoor spelen kan ik me daar wel in vinden. zoals ik eerder zei zijn deze speakers wat scherper in het mid, en zo klinkt het ook wel als ik hem zo hoor spelen. Sound is snappy en vrij scherp... Misschien is een V30 wel iets voor jou;)

Maar zoals ik al zei, de speakerkast maakt ook een groot verschil.

ja inderdaad buzzel die vent kan heel goed spelen dat doe ik hem niet na maar hoeft ook niet het is voor mij puur hobby

die v30 is 60 watt zou dat gaan met mijn princeton en wat voor cabinet zou ik moeten gebruiken en een extern cabinet is ook weer fijn om te experimenteren want ik wil niet steeds in mijn amp gaan zitten klooien

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #8 Gepost op: 8 juli 2014, 13:49:33 »
Neem de princeton anders eens mee naar een muziekwinkel en sluit hem lekker aan op allerlei speakerkasten!

Offline henkhifi

• Jr. Member
  • **
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #9 Gepost op: 16 juli 2014, 11:24:25 »
Neem de princeton anders eens mee naar een muziekwinkel en sluit hem lekker aan op allerlei speakerkasten!

ja zou kunnen buzzel

maar ik denk dat ik toch naar de vintage 30 moet om een beetje naar het setzer geluid te gaan

ik heb natuurlijk zat aan een 1x12 voor de princeton een 2x12 zal een beetje teveel van het goede zijn

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
Re: extra cabinet fender princeton(vintage 30)
« Reactie #10 Gepost op: 16 juli 2014, 11:29:08 »
V30 kan een goeie keuze zijn. Ze zijn wel 60watt. jou princeton zal de speaker niet zo hard driven als setzers bassman.

Daarnaast, zoals ik al zij, de kast zelf maakt héél veel uit voor het geluid. Daarom is het goed om bij de muziek winkel wat te gaan testen, dus ook verschillende V30 speakerkasten. Ik heb een V30 mesa/boogie speakerkast gehad. die had een ongelooflijke beukende bas, maar in een openback speakerkast van tubetown is de ervaring compleet anders.

Offline henkhifi

• Jr. Member
  • **
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #11 Gepost op: 16 juli 2014, 11:38:26 »
V30 kan een goeie keuze zijn. Ze zijn wel 60watt. jou princeton zal de speaker niet zo hard driven als setzers bassman.

Daarnaast, zoals ik al zij, de kast zelf maakt héél veel uit voor het geluid. Daarom is het goed om bij de muziek winkel wat te gaan testen, dus ook verschillende V30 speakerkasten. Ik heb een V30 mesa/boogie speakerkast gehad. die had een ongelooflijke beukende bas, maar in een openback speakerkast van tubetown is de ervaring compleet anders.

ok bedankt buzzel

setzer gebruikt een gesloten kast wat doet het verschil in geluid met een gesloten of open kast en mocht ik hem zelf maken doet het hout ook nog iets in geluid

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #12 Gepost op: 16 juli 2014, 11:50:53 »
Pfff, ik durf zo 123 de verschillen niet te omschrijven. Een gesloten kast is volgens mij veelal wat directer en heeft wat strakkere mids en laags. Een openback heeft een 'opener' geluid en een wat minder gefocused laag en mid. Ik geloof wel dat een openback minder scherpe hoogs heeft. Maar wederom ik durf niks met zekerheid te zeggen, er zijn heel veel factoren die een verschil maken. Afmetingen, materiaal gebruik. Een diepere kast klinkt anders dan een ondiepe. Een brede kast klinkt anders als een smalle. Lijkt haast rocket sience.

Ik denk dat Setzer een gesloten fender bassman 2X12 kast gebruikte. Die kasten hebben een tussenschot tussen de linker en rechter speaker. Als je een kast vindt met de afmeting van 1 zo'n comparitment moet je een eind komen denk ik. Bij tubetown kan je kasten met je eigen afmetingen bestellen, maar wederom is er geen garantie dat die kast dan net gaat klinken als setzer of zo.

Maar nogmaals, neem die princeton mee naar de winkel en ga lekker wat proberen! Gitaarwinkel is toch altijd een gezellige plek voor een praatje en wat koffie, dus er is altijd een goeie reden om er heen te gaan.

Offline henkhifi

• Jr. Member
  • **
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #13 Gepost op: 16 juli 2014, 11:57:29 »
nou hoef ik niet precies hetzelfde als setzer te klinken want dat lukt met mijn spullen toch niet maar een beetje er op lijken is al leuk

en ik speel niet zo goed als setzer daar ligt het natuurlijk ook aan

ik zag zo,n harley benton cabinet met v30 er in voor 99 euro zou dat wat zijn

Online Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2014, 00:19:53 »
ik zag zo,n harley benton cabinet met v30 er in voor 99 euro zou dat wat zijn

Ik verwacht van niet. De nieuwe, goedkope Celestions zijn van Chinese makelij. Klinken m.i. minder goed dan de ouderwetse Engelse versies.
De Engelse zijn wel leverbaar, maar veel duurder.
Het speakercab van Setzer is eigenlijk heel eenvoudig. Gewoon een rechthoekige gesloten kast, met twee Celestion Vintage 30's erin.
De afmetingen vd kast zijn op het internet vast te vinden. De omschrijving van Buzzel klopt aardig voor zover ik weet. Maar ik zou wel een 2x12"maken voor de geluidsdruk.

Fender gebruikte vroeger veel pine (sparren, bijv. grenen) als houtsoort voor amps en cabs. Maar elke plank heeft andere klankeigenschappen, net als bij een gitaar.
Veel amp-bouwers gebruiken daarom liever klankneutraler materialen als mdf, multiplex en zelfs vezelplaat....