Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Etsen?  (gelezen 2098 keer)

Offline Alexandra

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Etsen?
« Gepost op: 15 juni 2014, 16:51:04 »
Ik heb vroeger wel eens een printje geŽtst, en tevens sieraden gemaakt met koper en etsmiddel. Dit is echter al weer lang geleden, dat ik niet weet hoe dit tegenwoordig werkt.

Wat is qua prijs de beste manier om thuis enkele printjes te etsen? Ik zal hooguit 1x maand iets willen etsen. Nu ben ik behoorlijk praktisch ingesteld, op deze wijze dat "koud etsen" (onverwarmd in een keramische schaal) geen probleem voor me is. Tijd heb ik voldoende. Vroeger maakte ik de koperbanen met dun zwart tape, elke baan maakte ik met de hand. Dat werkte prima, maar dit is vrij tijdrovend en ondenkbaar bij relatief grote schema's. Nu kwam ik de "strijkbout methode" tegen. Dit lijk mij wel wat.

Maar wat gebruik je voor etsmiddel? Ik keek zojuist op Conrad.nl, maar die verkopen geen etsmiddel meer? Ik dacht dat ik het vroeger daar had gekocht... of ik kan het niet vinden. haha. En hoeveel gebruik je ervan?

De goedkoopste etsmiddel (natriumpersulfaat) kwam ik hier tegen: website zou mooi zijn als het nog goedkoper kan natuurlijk. Ik las dat er ook verschillende soorten etsmiddel zijn. Wat is het verschil dan eigenlijk?

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
Re: Etsen?
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2014, 17:25:18 »
Ik ets zelf ook thuis mijn printplaatjes (heel af en toe is een keer een plaatje).

Newtone verkoop al het materiaal wat je nodig hebt, behalve een laser printer en papier.   --> ets middel: http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=55_58&products_id=1722 significant meer als de webshop die jij linkte :) newtone heeft meestal ook nog een ander middel, maar of die is uit de schappen of deze is uitverkocht want hij staat nu niet in de store.

wat je moet doen:
1. je ontwerp printen op glossy(foto) laser print papier met een laser printer!
2. je papier op de basis print materiaal plakken
3. paar minuten goed met een strijkbout bewerken
4. papier er af.
5. print etsen (eventueel eerst rest stukjes papier verwijderen).
6. print schoon maken met aceton oid
7. boren
8. klaar :)

Newtone heeft zelf ook een handleiding gemaakt: http://www.newtone-online.nl/?Zelf_printjes_maken
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2014, 17:28:11 door Buzzel »
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Alexandra

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2014, 23:03:08 »
Verhip, je hebt gelijk, Newtone verkoopt het gewoon! ...heb er overheen gekeken blijkbaar. Wat Newtone verkoopt lijkt me ook beter, dat goedje heb ik voorheen ook eens gebruikt. Wat dat betreft is er dus door de jaren niet veel veranderd qua methode.  :D

Offline Alexandra

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2014, 19:17:18 »
Enig idee waar ik redelijk goedkoop laser fotopapier kan kopen? kan het niet vinden op bijvoorbeeld bol.com, alleen dubbelzijdig hebben ze daar.

Ik heb een zwart/wit laser thuis, een HP laserjet 1018.

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2014, 19:24:41 »
Mijn pak komt van 123inkt weg. Weet het soort zo niet maar is heel fijn. Niks van papier blijft op de print zitten. Heb je wel meteen 200 blaadjes. Maar dan kan je er ook een zetje mee door.

Offline Alexandra

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2014, 23:10:15 »
Ik zie dat ze alleen dubbelzijdig papier hebben voor laser printers...

http://www.123inkt.nl/Papier-en-labels/Fotopapier-voor-laserprinters/A4-laserpapier/Glanzend-fotopapier-p17300.html

Moet enkelzijdig zijn, toch? of geeft dat niet...

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
« Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2014, 15:48:15 »
Iew! Pas op...
Je moet glossy fotopapier voor INKJET-Printers gebruiken icm een LASER-printer.
De bedoeling is juist dat de toner niet al te goed hecht op inkjet-papier.
Ik gebruik graag de goedkoopste vellen van de HEMA, maar er zijn betere, want zeker in het begin zul je wat feeling moeten ontwikkelen.
Print wel liefst op A5, dan loopt het papier minder makkelijk vast dan bij A4, en je doet langer met je vellen.

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2014, 17:45:41 »
Juist niet inkjet papier gebruiken joh. De coating daarop smelt in laserprinters. Kan je het ding weggooien. Ik gebruik al tijden Laserprint papier werkt al een trein.