Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Suggesties voor verkoop/aanschaf/reparatie/ruil?  (gelezen 1339 keer)

Offline Sjons

• Newbie
  • *
  • Kaas
Suggesties voor verkoop/aanschaf/reparatie/ruil?
« Gepost op: 31 mei 2014, 04:18:05 »
Hoi daar! Ik ben toe aan een nieuwe sound, maar ik weet niet helemaal precies waar ik moet beginnen. Ik heb weinig geld, maar wel veel gear wat de deur uit kan. Ik weet niet wat het allemaal waard is en ik heb hulp nodig bij het maken van keuzes. Mijn doel is uiteindelijk te arriveren bij een warme cleane sound met een evenwichtig karakter. Denk daarbij vooral aan de cleans van de vele progressieve rock bandjes. Elke noot uit een vijfklank mag even goed vertegenwoordigd zijn. Solo's mogen er uit springen met veel sustain. Daarnaast heb ik behoefte aan een wat ruigere sound met distortion om ook die lage A te definiŽren (A/Bb/B Standard tuning). En een overmatige kwart in het laag moet lekker grieperig maar zeer krachtig overkomen. Al met al vind ik het lastig om mijn droomsound te definiŽren, maar ik heb het wel ongeveer in mijn hoofd. Ik heb een beetje uitgestippeld hoe ik daar wil komen. Wat ik nodig heb is een goede distortionpedal, het liefst met een buis. Ik richt me momenteel op de Blackstar HT Dual. Een compressor en een noisegate. Een tubescreamer en een parametrische eq.

Ok. Dat was alleen het vloerwerk. Daarnaast zou ik ook moeten gaan kijken voor vervangende elementen voor in mijn gitaar. De stocks zijn niet de geweldigste in mijn opinie ;) Over de effectenpedalen en elementen zou ik graag wat advies krijgen. Wat raden jullie mij aan en af? Ik houd persoonlijk enorm veel van progressieve rock/metal met het liefst jazzinvloeden en daarnaast ben ik niet vies van te laag gestemde gitaren, schreeuwende zangers en getriggerde bassdrums. Dan mag de versterker ook nog het liefst vervangen worden, maar misschien valt er nog iets te maken van wat ik al heb. Zoals je kunt lezen is het nogal een complex probleem al met al.

Ten eerste wil ik stellen dat ik mijn cpx-700 en ibanez gitaar voor geen goud wil missen, maar ik heb daarnaast nog wat geartjes die wel weg kunnen. Helaas heeft alles zo'n beetje mankementen. Zouden jullie misschien een voorstel kunnen doen over de afweging tussen verkoop, aanschaf, reparatie en ruil? Hieronder een lijstje van zaken die ik kan missen inclusief bekend/zichtbaar defect.

-- Versterkers
Ibanez IBZ 60 TE - Oud ding krijg m niet meer aan, weinig over te vinden (wel schematics), mist input 1, 2 buizen in de eindtrap
Marshall Valvestate 40V - Pots kraken, wellicht meer aan de hand, 1 buis in de voortrap
Hiwatt Maxwatt 40 watts transistor - Werkt prima! Ben er tevreden mee dus hoeft misschien niet weg?

-- Effecten
Digitech rp200A - Multi effect, geinig ding maar mist originele adapter van 1,2A heb er nu een van 1A bij en die werkt wel.
Boss Metal Zone - Ik kan er niet veel mee om eerlijk te zijn, maar werkt nog goed
Morley Classic Wah - Ik gebruik het praktisch nooit
Boss Flanger BF2 - Ligt uit elkaar, voordeel, kan weer in elkaar

-- Gitaar
OLP 5 string - Geen idee wat het waard is, te hoge action en inputs moeten gefixt

???
Reducing the reuptake of dopamine and norepinephrine

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
Re: Suggesties voor verkoop/aanschaf/reparatie/ruil?
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2014, 18:03:15 »
Tja, wat voor sound je nou zoekt is me niet helemaal duidelijk. Je hebt denk ik verschillende definities van ruig.  Wat voor bands vind je mooi? En welke sound spreekt je daar in aan?  Queens of the stone age ruig is heel anders als slipknot ruig. En AC/DC is weer een heel andere vorm van ruig :)

Daarnaast moet je je niet blind gaan staren op hippe dingen als pedalen met een buis of boutique effecten. Zo'n HT dual is leuk, maar super onhandig om te voeden en duur. Bij sustain wil je geen noisegate in je signaal lijn hebben. bijgeluiden worden bij ons in de band bestempeld als feature en karakter, ruis en brom is rock en roll :D (persoonlijke mening dan he).

Ik heb die hiwatt maxwatt in een grijs verleden ook gehad, hij kon heel hard. Maar daar was het ook wel mee gezegd. Misschien is het slim om alle amps te verpatsen en een duurdere (misschien buizen amp) te scoren? Ik heb zelf 6 jaar geleden een fender bassman 100 gekocht, voor een paar honderd euro. Sindsdien zijn er heel wat amps gepasseerd, maar die losse brommende cleans van de bassman zijn super . En met een fuzz er voor blaas je je oren van de kop :)

Maar voor iedereen geldt dat het zoeken naar De sound een eeuwige zoektocht is. Je zult veel moeten testen in winkels, veel kijken/luisteren naar bands (en wat die gebruiken) en gewoon lekker spul op marktplaats kopen en verkopen. Het een beetje doorschuiven van 2dehands spul is leuk en kan soms nog winstgevend zijn ook!

Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Sjons

• Newbie
  • *
  • Kaas
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2014, 19:45:50 »
Tja, wat voor sound je nou zoekt is me niet helemaal duidelijk. Je hebt denk ik verschillende definities van ruig.  Wat voor bands vind je mooi? En welke sound spreekt je daar in aan?  Queens of the stone age ruig is heel anders als slipknot ruig. En AC/DC is weer een heel andere vorm van ruig :)

Ik houd enorm veel van de gitaarsound van Dream Theater (vooral Black Clouds & Silver Linings), Opeth en Meshuggah. Ook The Contortionist en Animals As Leaders mogen aan dit rijtje absoluut niet ontbreken. Denk bij rustigere muziek aan Alan Parsons, Pink Floyd en Camel.

Daarnaast moet je je niet blind gaan staren op hippe dingen als pedalen met een buis of boutique effecten. Zo'n HT dual is leuk, maar super onhandig om te voeden en duur. Bij sustain wil je geen noisegate in je signaal lijn hebben. bijgeluiden worden bij ons in de band bestempeld als feature en karakter, ruis en brom is rock en roll :D (persoonlijke mening dan he).
Ik koop dit uiteraard tweedehands en als het me niet bevalt verkoop ik het weer. De noisegate wil ik gebruiken wanneer de compressor niet aan staat. Voor de meer ritmischere stukken (djenty if you want) wil ik de toon een strak en staccato karakter mee kunnen geven.

Ik heb die hiwatt maxwatt in een grijs verleden ook gehad, hij kon heel hard. Maar daar was het ook wel mee gezegd. Misschien is het slim om alle amps te verpatsen en een duurdere (misschien buizen amp) te scoren? Ik heb zelf 6 jaar geleden een fender bassman 100 gekocht, voor een paar honderd euro. Sindsdien zijn er heel wat amps gepasseerd, maar die losse brommende cleans van de bassman zijn super . En met een fuzz er voor blaas je je oren van de kop :)
Dat was ergens mijn idee. Maar waar kan ik heen met mijn oude versterkers, en wat zijn ze waard? Twee zijn defect, maar misschien nog wel te repareren? Of is het beter ze defect te verkopen.
Reducing the reuptake of dopamine and norepinephrine

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
« Reactie #3 Gepost op: 1 juni 2014, 12:12:50 »
Je muziek strak krijgen zonder noisegate moet echt wel lukken, zit hem in hoe je de snaren dempt. Vroeger deed ik dat altijd verkeerd en dan kreeg je dus herrie.

Bij de muziek die jij noemt denk ik meteen aan mesa boogie, super veelzijdige amps hebben die lui gebouwd. Heb zelf een tijdje de caliber 50+ gehad, warme volle cleans en een ongelofelijk dikke scheur. Kwam met Reverb en effectloop in een handzaam 1X12 combotje, deze amps vindt je voor 450 op marktplaats geloof ik (of zelf nog minder). Heel ander beestjes zijn de orange rocker 30 en thunder 30. Waarbij de thunder iets meer gain en andere voicing heeft als de rocker. Maar dit zijn lekker simpele rockbakken met een schakelbare clean die best oke klinkt. Leuke versterkers anyway...

Het belangrijkste is ook dat je zelf lekker in de muziekwinkel gaat testen, je vind dan vanzelf iets wat je wel aanstaat. Een goeie verkoper kan je ook helpen bij het zoeken naar een sound (niet iets aansmeren).

Wat betreft het verkopen van de amps. Kapotte amps verkoop je lastig op marktplaats, hij is immers kapot. Misschien dat je ze kan inruilen bij een muziekwinkel (heb ik eens gedaan met een kapotte versterker), en anders kan je een een lokale versterkerboer opzoeken en het spul op laten knappen, maar ook dat is natuurlijk ook weer duur en kostbaar(afhankelijk van de reparatie). Die afweging zou je moeten maken.
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011