Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Keiharde pieptoon uit piepkastje  (gelezen 1073 keer)

Offline marijke

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Keiharde pieptoon uit piepkastje
« Gepost op: 30 december 2013, 08:52:57 »
Kinderen klagen in de buurt over een misselijkmakende hoge pieptoon. Het kastje hangt aan de schutting. Ik zelf hoor het geluid niet maar de kinderen helaas wel. Veel kinderen steken dan ook hun handen in de oren als zij daar in de buurt zijn. Het piepkastje geeft voor de kinderen een hele felle pieptoon af. Ik heb het merk gezocht op internet. Hierbij de technische specificatie van het treiterkastje:

Kenmerken:
- bereik van maximaal 200m²

- 16 ~ 23kHz - max. 130dB

- afmeting 135x70mm

- spatwaterdicht

- werkt ook tegen herten en knaagdieren

- dier- en milieuvriendelijk

Het valt meteen op dat hieruit 130 decibel uitkomt. Volgens mij krijg je dan ook nog eens gehoorschade hiervan? Volgens Wikipedia kan een mens horen tot een toonhoogte van 20 kilohertz. Er staat bij dier- en milieuvriendelijk. Maar niet kindvriendelijk vind ik. Ik vind het zelfs een onmenselijk apparaat en doet in mijn optiek fysiek geweld aan de mens. Zijn er mensen op het forum die hier meer van weten? In het AD heeft hier ooit artikel van in de krant gestaan, betreft het zelfde toestel.

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
Re: Keiharde pieptoon uit piepkastje
« Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2014, 19:10:34 »
laat me raden: om katten uit de tuin te weren?

los van het feit dat die dingen weinig efficiënt zijn, zijn ze inderdaad mogelijk erg storend.
eigenaar van het ding zoeken om te overleggen?

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2014, 13:02:19 »
Zo'n piepkast hebben ze bij ons in de buurt eens opgehangen tegen hangjongeren (bij een school). Elke keer dat ik er langs fiets kreeg ik koppijn. Laat staan de kindertjes in de school. Kinderen kunnen een hoger frequentie gebied horen als volwassenen. Het is een erg effectieve 'pest' methode, waar volwassenen zelf geen last van hebben, om kinderen (en dieren) weg te jagen. Pech voor de kleine groep volwassenen die wel een gehoor blijven houden dat nog boven de 20kHz kan horen. Na een kleine test kan ik nog net met mijn linker oor 20khz horen (mijn monitoren kunnen technisch tot 22kHz)

Maar je hebt in winkels vaak ook televisies staan voor de camerabewaking, die piepen ook vreselijk. Of wat dacht je van elektrische auto's? Piepen ook, tenminste ik hoor ze  piepen. Best naar. Wat vaker zonder oordoppen naar een feestje gaan misschien  ::)
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2014, 13:05:15 door Buzzel »
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2014, 20:50:35 »
misschien al eens voorstellen om 'm op zijn max frequentie te laten draaien, namelijk 23Khz?
zou misschien al iets schelen.