Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Soldeertip schoonhouden bij loodvrij solderen  (gelezen 2673 keer)

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
Soldeertip schoonhouden bij loodvrij solderen
« Gepost op: 17 augustus 2013, 15:37:24 »
Ik loop altijd te klooien met mn soldeertips bij loodvrij solderen. ik gebruik dus dunnen loodvrije harskern soldeer, dus niet met de meest chemische flux.
Bij 400o lijkt de hars op de tip te verbranden, wordt zwart en er zit niets anders op dan de tip met een schuursponsje te reinigen.
De tip vertinnen gaat dus tot op zekere hoogte wel, alleen komt er steeds een punt dat ik de tip niet meer schoon krijg met de vochtige spons. Ik kan meestal een heel project doen, maar dan is het poetsen. de schuurspons is niet ideaal, maar de tip blijft verder in tact, dus het lijkt me mild genoeg.
Met de koelere 40/60 loodsoldeer heb ik geen problemen.
Ik gebruik een Weller LR21 bout met ETF tip.
Wie weet er raad, of heeft er tips ;) ?

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
Re: Soldeertip schoonhouden bij loodvrij solderen
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2013, 20:08:51 »
Misschien een rare vraag, maar waarom gebruik je loodvrije soldeertin?

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2013, 21:27:08 »
Citaat
Misschien een rare vraag, maar waarom gebruik je loodvrije soldeertin?
waarom niet? ;)
Het werkt super, op dit ene puntje na.

Alles wat ik commercieel verkoop hou ik zo 'schoon' mogelijk, vindt loodvrij soldeer daar bij horen.  Ga niet voor certificaten en keurmerken, maar het is een principe ding.
Ik maak gemiddeld ook maar iets van 2 custom dingetjes per maand, varierend van delay tot simpele voetschakelaars. Net waar ze om vragen, als het maar geen kloontjes zijn. ;)

Ik repareer/modificeer veel meer, en dan repareer ik lood met lood en loodvrij met loodvrij. Ook een principe ding. Alhoewel hier de gedachte achter zit dat loodvrij beter hecht op een gedesoldeerde pad die nog loodvrij vertind is. Ik meen ergens gelezen te hebben dat een legering van lood/loodvrij die op de print ontstaat eerder haarscheurtjes zal vertonen.
Ik onderzoek het niet echt, als het oud is, glanst en snel smelt is het vast loodhoudend, als het doffig is en bij 300o weinig doet is het vast loodvrij.

Laatst heb ik met het modificeren van dat volumepedaal mn eigen geloof gebroken. Maar smd is veel makkelijker met soldeerpasta+soldeerbout dan met tin en ik heb alleen maar loodhoudende C44.

Afijn, laatste project heb ik mn soldeerbout zo koud mogelijk ingesteld, om eens serieus te bekijken of dat scheelt. Dit helpt wel, maar niet genoeg. Ook nog eens onwerkbaar...  Ik ben nu eenmaal gewend snel te werken en als ik minstens een hele seconde nodig heb voor een soldering is dat te lang.

Ik zal nog eens goed naar de gebruikte tin kijken, en of er data mbt ideale temp is, maar met 380 tot 400 graden werkt het heel fijn... Het is ook maar 0.5mm dik.
Zou inox staalwol beter werken dan de spons om te reinigen?
Misschien beter zoiets eens proberen?:
http://www.actsb.com.my/actsb_weller.htm

...of doe ik gewoon iets fout?

Offline yamitenshi

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Re: Re: Soldeertip schoonhouden bij loodvrij solderen
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2013, 21:51:14 »
waarom niet? ;)

http://nepp.nasa.gov/whisker/background/

Ik weet niet hoe groot dat risico is, maar het schijnt voor te komen :P verder merk ik zelf dat loodvrij wat lastiger soldeert.

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2013, 19:10:12 »
OK, goed verhaal.
Jij hebt er een goede ervaring mee, ik vind het maar niks.
Mss de gewoonte dat ik al heel lang loodhoudende tin gebruik, tja gewoontes leer je niet snel af.

In de luchtvaart, nucleaire sector & medisch apparatuur is het gebruik van loodvrije soldeer taboe.
Dit zegt dus wel iets over de (lange termijn-)kwaliteitsverwachting van een loodvrije las.
Maar we bouwen ook geen kruisraketten ;D ;D.

Staalwol beschadigt de (gevoelige) coating van de soldeerstift, altijd zachte materialen gebruiken.
Een originele & doodgewone Weller spons vind ik nog  steeds het beste alternatief.

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2013, 19:46:31 »
Okee, ik gebruik het door elkaar, en ja loodhoudende tin werkt heerlijk, glanst mooi en is qua werk te preferen boven loodvrij.
Ik geloof ook achter mekaar dat het betrouwbaarder is onder stress. De zachtheid van lood doet me vermoeden dat het minder snel 'moe' is dan loodvrij.
Het staalwol wilde ik niet direct aan, helaas ben ik het label (en zelfs de factuur!) van mn loodvrij kwijt, dus ik kan helaas geen data ontdekken en zit nog altijd met het probleem van de aanbaksels...
Het lijkt ook niet op de troep die aan je tip hangt als je de spons niet goed hanteert, welke een wat groffe structuur lijkt te hebben. Dit lijkt op een keiharde zwarte glimmende laklaag...
Ik ga toch ergens de Weller tip activator proberen te halen, in de hoop dat dit de lakgeworden hars een beetje oplost...