Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Audio amp/speaker (allround)  (gelezen 3689 keer)

Offline clogboy

• Newbie
  • *
Audio amp/speaker (allround)
« Gepost op: 17 juni 2013, 15:45:27 »
Ik heb een probleempje met een amp/speaker combi die ik aan het bouwen ben. Iemand misschien even tijd om te troubleshooten?

Onderdelen:
Kemo 2x1,5W versterker
2 tweeters
2 fullrange speakers (low/midtone driver met een tweetertje op de cone)

Doel:
Het versterken van ieder apparaat met een koptelefoon uitgang

Probleem: volume is heel ongelijkmatig over verschillende frequenties. Gitaar en drums klinkt uitstekend (ook volume is goed) maar de vocals zijn nauwelijks hoorbaar.
Omdat ik nog experimenteer heb ik de speakers verbonden met een alligatorklem. Er is geruis en gepiep (versterker heb ik nog niet ontstoord), vooral in de buurt van een trafo zoals een telefoonoplader. Ik weet dat er filters zijn die ik kan gebruiken, maar omdat het signaal voor een groot deel over een full range speaker gaat dacht ik meer aan een booster. Zijn hier eenvoudige, goedkope opties voor, liefst betaalbaar of zelfbouw en op experimenteerprint? Of is er een andere mogelijke oorzaak/oplossing voor mijn probleem?

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Audio amp/speaker (allround)
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2013, 17:27:51 »
Misschien heb je de speakers in tegenfase aangesloten omdat de zang, die meestal mono is, wegvalt en de stereo signalen zoals drums wel klinken?

Offline clogboy

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2013, 17:56:38 »
Bedankt voor je reactie, en het is een goeie!
Ik heb de twee tweeters losgekoppeld, en bij een van de twee fullrange speakers de plus en min omgewisseld. Dit leverde geen verbetering op.
Vervolgens heb ik alles weer 'goed' aangesloten, en de audiobron (ipod) op mono gezet. Het geluid werd nu opeens erg veel zachter maar wel met alle ranges goed in balans. Op mijn koptelefoon hoor ik geen volumeverschil.

Zou de tegenfase ontstaan kunnen zijn doordat ik de jackplug verkeerd heb aangesloten?

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2013, 18:54:36 »
Vervolgens heb ik alles weer 'goed' aangesloten, en de audiobron (ipod) op mono gezet. Het geluid werd nu opeens erg veel zachter maar wel met alle ranges goed in balans.
Ik had niet verwacht dat het zachter zou worden...  ???

Denk je dat de boel in tegenfase stond en nu wel goed staat?

Je kunt het checken op de full-range speakers met een 9V batterij:
- Sluit de tweaters niet aan.
- Hou de min draden van de full-range speakers op de aarde aansluiting van de batterij.
- Tik kort met een plus draad van een full-range speaker op de +9V aansluiting van de batterij.
- Kijk of de speaker naar binnen of naar buiten beweegt.
- Doe dit ook met de andere speaker.
- Beide speakers zouden dezelfde beweging moeten maken als ze in fase staan.

Pas als de boel goed staat en klinkt met alleen de full-range speakers, zou ik de tweaters erbij plaatsen en luisteren hoe het dan gaat.
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2013, 18:56:18 door Flo »

Offline clogboy

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2013, 19:24:08 »
Het begrip tegenfase ken ik slechts oppervlakkig. Ik hoor wel eens dat sommige gitaren twee pickups in tegenfase hebben foor een leuke surf sound. Maar hoe ik beide speakers ook aansluit, ik merk weinig verschil. Alle speakers hebben een plus- en min markering bij de pool. De vier minpolen zitten op hetzelfde spoortje als de minpool van de versterker en de batterij (zoals aangegeven op het diagram dat op de amp staat geprint).
De amp is deze.

Ik geloof dat de fout in de jackplug zit. Ik dacht dat ik links en rechts goed had aangesloten, ik ga het omwisselen en zien wat er gebeurt. Dat zijn de twee korte, dunne pootjes. Maar wat gebeurt er met de derde pool die hier als een kraag om zit? Denk dat ik nu weet hoe ik verder moet troubleshooten, maar simpel is het niet.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2013, 19:45:22 »
Bedoel je een stereo mini jack plug? Die heeft een lange poot voor aarde en twee korte poten, één voor het linker en één voor het rechter signaal.

Offline clogboy

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2013, 19:49:02 »
Dat dacht ik ook. Maar ik heb nu 1 draad klemvast (dus niet gesoldeerd) om de lange poot en de andere om 1 van de 2 korte, en het geluid is nu goed. Nu nog een apparaat aansluiten met links/rechts balans en ik kan zien of ik het nu echt heb opgelost. Anders moet ik een jackplug kopen die iets simpeler werkt of beter gedocumenteerd is.

Offline clogboy

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2013, 20:30:25 »
OK heb net een tijdje zitten prutsen met dat ding. Laptop eraan gehangen en beurtelings linker- en rechterkanaal opengooien. Ik kom steeds meer tot de conclusie dat de lange pool (de kraag) het monokanaal is. Ik denk dat ik die gewoon met een diode met het linker- en rechterkanaal moet verbinden. Als dat niet werkt snap ik er echt geen sjaak van. Voor een 3 watt ampje komt er nog aardig wat herrie van af :)

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2013, 22:58:45 »
Nee, die "kraag" is de gemeenschappelijke aarde, is mijn stellige overtuiging. Een diode moet je niet gebruiken!

Je hebt 4 aansluitingen op de versterker toch? 2x aarde, 1x links en 1x rechts.

Offline clogboy

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2013, 23:31:16 »
Volg de link in een eerdere post naar de Conrad website om de amp te bekijken. Wat vaststaat is dat de aansluiting op de jackplug het gedrag bepaalt, wat de oorzaak ook mag zijn. Ik heb geprobeerd de aarde te verbinden met de mantel (crimping patch) maar het geluid werd er niet beter op. Als je veronderstelling juist is heb ik misschien de aarde verkeerd verbonden. Maar om echt te kunnen troubleshooten moet ik een andere bus proberen.

EDIT denk dat ik het misschien al weet... de amp op de Conrad site zegt idd dat alle -- met de -- van de amp en de voeding verbonden moet worden, maar laat ook een vertakking naar de aarde zien. Mijn amp is een zevenpolig zusje, en de zevende draad staat een T bij. ik dacht dat dit een antenne-aansluiting was voor verbinding met een tuner. Maar ik denk nu dat dit de gemeenschappelijke aarde is, omdat het diagram op de amp geen aftakking naar de aarde laat zien. Die morgen maar eens verbinden met de kraag en zien wat er gebeurt! Hopelijk lost dit ook wat gepiep en gekraak op.
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2013, 23:41:38 door clogboy »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #10 Gepost op: 18 juni 2013, 00:01:57 »
Op het plaatje van Conrad, is de derde aansluiting van links de gemeenschappelijke aarde pin. Hierop komen 4 aarde aansluitingen:
- De aarde van de voeding.
- De aarde van beide speakers, ofwel de min aansluitingen.
- De aarde van beide ingangs signalen, links en rechts. Dit is de "kraag" van die mini jack bus naar mijn idee.

Offline clogboy

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 18 juni 2013, 00:22:42 »
Je hebt mijn edit niet gelezen denk ik... morgen mooi wat om mee te prutsen ;)

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #12 Gepost op: 18 juni 2013, 00:30:13 »
Ja hoor, ik had je edit gelezen.

Succes ermee! :)

Offline clogboy

• Newbie
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 18 juni 2013, 09:53:01 »
Gefixt! Ik heb de draad waar T bij staat verbonden met de crimping patch, het geluid is goed en de amp is nu ook in 1 keer ontstoord :) Nog een ruisje af en toe maar een druppel soldeer en die is ook de wereld uit.

Flo thnx voor je hulp!

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #14 Gepost op: 19 juni 2013, 14:41:03 »
Graag gedaan. Mooi dat het nu goed werkt!