Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: OD met XLR aansluitingen  (gelezen 6922 keer)

Offline thomas_de_schepper

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
OD met XLR aansluitingen
« Gepost op: 10 juni 2013, 14:36:57 »
Vraagje: ik ben aan het denken om een OD-pedaal te maken met XLR-aansluitingen om zo een zangmicro gecontroleerd te doen oversturen.

Nu weet ik wel hoe ik een gitaar-jack aansluit op een OD-bakje maar met XLR komt er een derde aansluiting bij (de omgekeerde fase...) waardoor het signaal gebalanceerd is. Is er dus een manier om de jack-connectors van een gitaar-OD te vervangen door XLR-connectors terwijl het signaal toch gebalanceerd blijft?

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
Re: OD met XLR aansluitingen
« Reactie #1 Gepost op: 10 juni 2013, 14:42:48 »
Dat wil ik ook wel weten!  Kan ik mijn zangkunsten wat verhullen.
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2013, 15:05:50 »
Nee dat gaat niet zomaar. Maar je kunt het doen als je:
1 - het gebalanceerde mic signaal eerst ongebalanceerd maakt,
2 - wat versterkt en door de OD gooit
3 - en dan weer gebalanceerd maakt.

Zie ook:
http://community.avid.com/forums/t/58612.aspx

----------------

1)
Citaat
Connecting Balanced Outputs to Unbalanced Inputs

Devices with transformer-balanced outputs actively drive the primary winding of the output transformer. The secondary winding of the output transformer delivers a symmetrical signal to the hot and cold signal conductors.

Transformer-balanced outputs must have the cold output tied to the shield conductor when connecting to an unbalanced load. Using an XLR connector, this corresponds to tying pin-3 to pin-1. The hot signal conductor will be connected to pin-2, as usual, and it will carry the audio information. The shield conductor will be connected, as usual, to pin-1.

-----------------

2) 10dB tot 20dB clean booster, bijvoorbeeld met een opamp. Maar misschien heeft de OD van zichzelf al genoeg versterking. Proberen dus!

-----------------

3)
Citaat
Connecting Unbalanced Outputs to Balanced Inputs

An unbalanced-to-balanced connection should use a 3-conductor (balanced) wire.
...
The connecting cable should have the cold signal conductor of the cable tied to ground at the source-side only (the unbalanced end of the cable). The load-side of the cable will be connected in a typical balanced configuration.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2013, 15:08:52 door Flo »

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #3 Gepost op: 10 juni 2013, 15:26:51 »
Zoiets?

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
« Reactie #4 Gepost op: 10 juni 2013, 17:39:23 »
Tof project!
Alleen, ik weet niet hoe dit live gaat werken... Dist is compressie en een gecompressed signaal geeft een threshold eerder feedback....
Maar ik ben toevallig met revisie/onderhoud van een grote mengtafel bezig, en daar moesten wat pre-amps vervangen... Zo kwam ik de THAT1510 tegen, een goeie crispy mic preamp in een DIL-8 huisje. Dan is de balanceertrafo overbodig.
Ik heb trouwens wel eens een kleine 600:600 trafo van OEP gebruikt voor zoiets

Om een microfoon (zoals bijv een Shure SM58) op lijn niveau te krijgen is er iets van 40dB versterking nodig, om hem op gitaarniveau te krijgen iets van 20dB schat ik.

De ingangsimpedantie voor gitaar is normaliter tussen 100k en 1M voor een microfoon zit je meestal rond de 600R tot 2k, lijn, 10k tot 20k.

Een gebalaceerd signaal is niets anders dan een signaal in fase op pin 2, een signaal in tegenfase op pin 3 en een referentie(GND) op pin 1.
Een veel gebruikte gebalanceerde uitgang bestaat meestal uit een dual opamp met goeie line-drive eigenschappen. Vaak wordt de 5532 gebruikt.
het signaal richting pin 2 (hot) wordt gebufferd, het signaal richting pin 3 (cold) wordt ge´nverteerd. (versterking -1).
Maar ook hier heb je speciale IC's voor...

Offline muzzy92

• Hero Member
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #5 Gepost op: 10 juni 2013, 23:45:00 »
Inderdaad een tof project, misschien dat ik er ook eens naar ga kijken want mijn zanger wil graag gitaarpedalen gebruiken, en nu krijgt hij zo'n schakelplop bij het schakelen. En de pedalen in de fx-loop stoppen geeft ook zoveel kabels.
Ik kwam dit tegen: http://3.bp.blogspot.com/-wckzEpF210M/T56GRiqXlaI/AAAAAAAAAPw/KVQXObr7AI4/s1600/Mike+preamp.gif
Misschien heb je er iets aan.

Offline thomas_de_schepper

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2013, 11:21:59 »
Cool!

wel jammer dat ze ic1 en ic2 niet verkopen in de webwinkel van newtone... moet ik nog even naar op zoek dan...

ook jammer: er is maar ÚÚn output (dus geen naar XLR 2 en 3) en slechts 1 potmeter, wsl om gain te regelen maar niet om uitgaand volume te regelen...
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2013, 11:24:02 door thomas_de_schepper »

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2013, 12:25:06 »
Ik wil best een gebalanceerde simpele schakeling voor je tekenen hoor...
Wat wil je?
Balanced mic input> guitar fx > balanced line output?

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2013, 13:42:02 »
voila, schema in bijlage...

Niet echt fantastisch, maar volgens mij wel minimaal. De input is vergelijkbaar met de UA 1176, maar dan met wat gain...
Je hebt zo een gebalanceerde mic input met een gain van 20dB.
Zonder mic-preamp IC is het eigenlijk beter om 3 opamps te gebruiken, zoals bijvoorbeeld dit:
http://www.8085projects.info/image.asp?picture=Balanced%20input%20microphone%20amplifier%20using%20NE5532.jpg

Dan heb je echt een verschil-versterker...

Het + signaal wordt ge´nverteerd en vervolgens inverterend bij het - signaal gemixed.
Opamp 1b heeft een gain van 10x (20dB), wat me genoeg lijkt om met een mic een dist effect te oversturen.
R5 groter maken geeft meer gain, en kleiner minder.

De lage 5532 uitgangsimpedantie wordt verhoogd naar 10k middels R15. R15 kan tussen 100R en 100k zijn... Dit omdat sommige gitaareffecten raar gaan klinken als ze te fanatie aangestuurd worden.

"to guitar fx IN" en "from guitar fx OUT" zou je kunnen verbinden met een jack tip, zodat je een gitaar effect kunt inpluggen. Dan heb je dus een send en return voor een willekeuring pedaal.

Na de effectuitgang komt een simpele buffer met gain van 1x (0dB). Een beetje dist heeft al gain van zichzelf, dus dat leek me genoeg. Anders kan opamp 2a ook een niet inverterende gainschakeling worden.

Deze buffer gaat direct naar pin 2 (+) van de output xlr, maar wordt afgetapt en met IC2a wordt het signaal in tegenfase gezet en naar pin 2 gestuurd.

De suggestie om dit als exclusief effect te bouwen komt uit mn ervaring als geluidstech, niet alle dist is even geschikt als vocal oversturing in een live-situatie. Op deze manier heb je dus een send/return jack om verschillende distortions uit te proberen, en eventueel een grafische EQ toe te voegen.
Er is een apparaat wat het redelijk doet (voor 1500 euro ;) ), de 'Distressor' maar de topologie om de oversturing te vormen is lastig. Het is een feedback fet compressor, en volgens mij wordt het gainreductie element gevoerd met een disty control voltage, wat subtieler werkt dan het vocal signaal zelf oversturen...

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2013, 11:15:20 »
Bedankt voor het uittekenen mattnezz! Ik denk dat ik dit wel in elkaar ga frutselen. Kan ik mooi mijn zang 'talenten' maskeren met wat affecten :) Met je schema boost je het signaal dus je zou later op het mengpaneel de gain een stuk moeten draaien?

Mijn winkelwagentje begint al te groeien :) Ik wil nog een kay fuzztone bouwen (voor lokale muziekboer), mijn wah ernstig modden (want nu is dr niks an), VU metertje bouwen en dan ook nog even dit doosje! Jeey leuk :)

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2013, 12:22:20 »
Citaat
VU metertje bouwen
Deze is trouwens erg goed voor analoge meters:
http://sound.westhost.com/project55.htm

Tja, het signaal is nu circa lijn niveau, om op mic niveau en impedantie te komen, een DI ertussen.
Meeste DI's hebben ook een -20dB switch.
Kan ook een goeie trafo zijn, meestal 10k:600R.

2 dingetjes...
Voor live gebruik moeten de elco's op de uitgang 63V NP zijn, als iemand er anders phantoomvoeding op zet ontploffen ze.
Als er atijd een DI tussen het effect en de mentafel zit is dit gevaar er niet.
Heb deze inmiddels ook een stuk of 6 gemaakt voor mezelf en bevriende geluidstechnici:
http://caseyconnor.org/images/phantastic/Phantom_Power_Checker.pdf

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #11 Gepost op: 14 juni 2013, 14:00:52 »
Handig ding die Phantom power checker!

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 14 juni 2013, 19:15:49 »
Citaat
Handig ding die Phantom power checker!
jep, als je een beetje handig met point-to-point bent krijg je precies 4 van die 5mm leds in een XLR huis, en de 2 zeners. 3mm leds passen altijd wel... Ik gebruik voor xlr's afgedankte Neutrik males, zet het circuitje er in en giet het vol met epoxy hars, of 2k lijm. Behoorlijk onverwoestbaar dan.
Hij is trouwens erg handig als kabelchecker, waar ik hem zelf het meest voor gebruik, laatst zo nog 40 kanalen bekeken van mixtafel tot stageblok.
Bij 2 groene lampjes weet je zeker dat de 3 xlr aders goed zijn.
Verwacht geen full brightness van de leds, stroom is meestal beperkt tot 7mA op pin 2 en 7mA op pin 3.
EDIT:
Ik zag dat er bij Newtone geen 24V zeners zijn, maar volgens mij kan het net zo goed met 2V7 en 39V als de 2V7 maar aan pin 1 zit. Of ipv 24V, 2x 12V in serie gebruiken.
Het coole aan het design is dat de led pas aan gaat bij meer dan 44V, en dus de phantoom aan de minimale specs voldoet bij brandende ledjes.
Bij elkaar kost het via Newtone maar 1,44 om er eentje te maken...
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2013, 11:34:58 door Mattnezz »

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #13 Gepost op: 14 juni 2013, 19:33:56 »
voila, schema in bijlage...

Niet echt fantastisch, maar volgens mij wel minimaal. De input is vergelijkbaar met de UA 1176, maar dan met wat gain...
Je hebt zo een gebalanceerde mic input met een gain van 20dB.
Zonder mic-preamp IC is het eigenlijk beter om 3 opamps te gebruiken, zoals bijvoorbeeld dit:
http://www.8085projects.info/image.asp?picture=Balanced%20input%20microphone%20amplifier%20using%20NE5532.jpg

Dan heb je echt een verschil-versterker...

Het + signaal wordt ge´nverteerd en vervolgens inverterend bij het - signaal gemixed.
Opamp 1b heeft een gain van 10x (20dB), wat me genoeg lijkt om met een mic een dist effect te oversturen.
R5 groter maken geeft meer gain, en kleiner minder.

De lage 5532 uitgangsimpedantie wordt verhoogd naar 10k middels R15. R15 kan tussen 100R en 100k zijn... Dit omdat sommige gitaareffecten raar gaan klinken als ze te fanatie aangestuurd worden.

"to guitar fx IN" en "from guitar fx OUT" zou je kunnen verbinden met een jack tip, zodat je een gitaar effect kunt inpluggen. Dan heb je dus een send en return voor een willekeuring pedaal.

Na de effectuitgang komt een simpele buffer met gain van 1x (0dB). Een beetje dist heeft al gain van zichzelf, dus dat leek me genoeg. Anders kan opamp 2a ook een niet inverterende gainschakeling worden.

Deze buffer gaat direct naar pin 2 (+) van de output xlr, maar wordt afgetapt en met IC2a wordt het signaal in tegenfase gezet en naar pin 2 gestuurd.

De suggestie om dit als exclusief effect te bouwen komt uit mn ervaring als geluidstech, niet alle dist is even geschikt als vocal oversturing in een live-situatie. Op deze manier heb je dus een send/return jack om verschillende distortions uit te proberen, en eventueel een grafische EQ toe te voegen.
Er is een apparaat wat het redelijk doet (voor 1500 euro ;) ), de 'Distressor' maar de topologie om de oversturing te vormen is lastig. Het is een feedback fet compressor, en volgens mij wordt het gainreductie element gevoerd met een disty control voltage, wat subtieler werkt dan het vocal signaal zelf oversturen...

Deze schakelingen zijn ook verkrijgbaar als "kant-en-klaar" IC, misschien net iets handiger.
DRV134: Unbal naar Bal
INA126of INA134: Bal naar Unbal
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 15 juni 2013, 00:53:46 »
Citaat
Deze schakelingen zijn ook verkrijgbaar als "kant-en-klaar" IC, misschien net iets handiger.
Ben ik niet zo zeker van...
DRV134 heb ik hier liggen, en THAT1604 als line drivers zo ook INA217 en THAT1510, laatste 2 zijn MIC inputs/pre amps.
Geen ervaring met de INA line inputs, maar op 1 van mn compressors heb ik een THAT1203...
THATcorp maakt fijne analoge IC's, en zeker hun overzichtelijke 'design notes' en datasheets zijn fantastisch.

Had vooral voor deze 5532-oplossing gekozen omdat ze ruim voor handen zijn. Die andere moet je echt gaan zoeken, Farnell, e-bay...
Verder een single supply, de dual supply is op dit forum niet zo populair...
Andere overweging is prijs/kwaliteit, Bovenstaande oplossingen zijn erg goed, maar kosten rond de 5 euro/IC.
Lage THD waarden lijkt me ook zinloos als je het door een OD gaat gooien ;)