Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: diy Labvoeding, functiegenerator, audioprobe  (gelezen 2616 keer)

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
diy Labvoeding, functiegenerator, audioprobe
« Gepost op: 8 juni 2013, 11:57:11 »
Ik vond bij de afgedankte artikelen een oude videocamerabatterijlader. (galgje woord? ;) )
Ik zag een mooie behuizing voor een projectje wat ik al langer mis.
Waar de 4 batterijen zaten wil ik 3 of 4 modules zetten.
-Een simpele dual voeding, tot zo'n +/- 18V, wel regelbaar, ik denk iets met LM317/337-achtige opbouw.
Pot voor pos en neg voltage, liefst iets van V en A uitlezing, misschien is er wel een oude multimeter te hacken...

-Een functie generator op basis van de ICL8038... Weet dat er betere modernere alternatieven zijn, maar ik had deze onlangs besteld:
http://www.ebay.com/itm/10pc-ICL8038CCPD-ICL8038-DIP-14PIN-IC-ICs-NEW-/330569208697

Deze is het lastigs om in de kleine ruimte te proppen, met de x1,x10,x100,etc schakelaar, amplitude regeling, golfvorm schakelaar... Uitgangsbus, denk gewone jackbus.
-Audioprobe, gewoon klein probeje, met LM386 en klein intern PC-speakertje, liefts ook met een simpele gate schakeling, gate-threshold en volume knopje er op. Misschien variabele ingangsimpedantie en een extra VU meter met een LM3916/3915.
Jack input.

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
Re: diy Labvoeding, functiegenerator, audioprobe
« Reactie #1 Gepost op: 8 juni 2013, 17:34:06 »
Dit lijkt mij een leuk projectje! Ik heb ook nog altijd een functie generator nodig. Aangezien ik er geen heb.

Misschien kan je de V en A uitvoer weergeven met simpele analoge volt/ampere meters. Ziet er sowieso mojo uit :D
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 8 juni 2013, 19:08:24 »
Citaat
Ik heb ook nog altijd een functie generator nodig. Aangezien ik er geen heb.
Ik gebruik Visual Analizer en een geluidskaart, maar PC geeft altijd rommel mee, en een 5Vpp blokgolf kan ie bijvoorbeeld niet maken.
Ik heb nog wel een zelfgemaakte blokgolf generator, met mark-space en PWM regeling, gewoon met 2 NE555's en een mosfet, die is wel gaaf en kan tot 12V/5A, maar dan weer alleen blokgolfjes...
Toen ik op zoek ging naar een sinus/driehoek/blok ic kwam ik de ICL8083 projecten tegen. Leek me wel een bruikbare chip, vanwege de simpelheid en vele voorbeelden, alleen is ie discontinued.

Met de Arduino is het eigenlijk veel leuker om iets als de AD9837 aan te sturen...
http://www.analog.com/static/imported-files/data_sheets/AD9837.PDF
Of iets met een goeie DAC.
Maar als we zo beginnen kan ik net zo goed een pro functiegenerator van Marktplaats halen ofzo ;)

Ik zoek gewoon een simpel alles in 1 pruts station, nu zit ik altijd met losse voeding, losse audioprobe, losse functiegenerator...
Het idee van de analoge meters spreekt me wel aan, ik heb eigenlijk nog een zooitje kleine 500uA metertjes, met een opampje kan ik die wel als V en A meters gebruiken...

Meestal komt het ook allemaal niet zo nauw...

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #3 Gepost op: 10 juni 2013, 15:48:13 »
Na wat googlen kwam ik op de XR2206 https://www.sparkfun.com/datasheets/Kits/XR2206_104_020808.pdf

Hij kan blok, sinus en triangel golven maken met 6vpp volgens de datasheet en tot 1mhz.

Ze worden nog gemaakt ook http://www.conrad.nl/ce/nl/product/179973/IC-functiegen-XR2206-CP-DIL16

zijn niet goedkoop :(

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 10 juni 2013, 21:43:10 »
XR2206 is ook vergelijkbaar met de 8083, prijs is ongeveer hetzelfde...
Citaat
zijn niet goedkoop
Hmm, nee, maar ik had al eea gezocht en toch is die 6,nogwat een beetje de vanaf-prijs voor analoge oplossing... de 8083 kostte ook iets van 5, nogwat en dat nog wel uit China...
Bij Farnell naar alternatieven gekeken die allemaal rond de 10 euro zaten...

Een leuke die ik als alternatief had is deze: (voor sinus achtige dingen.)
http://www.valvewizard.co.uk/siggen.html

De XR2206 of ICL8083 moet je eigenlijk ook nog door een fikse versterker heen jagen, maar ik denk dat ik simpel pushpull dingetje met wat transistors maak. Lage uitgangsimpedantie is voor mijn gebruik ook belangrijker dan groot bereik.

Mn oude (buizen)scoop haalt de 1Mhz ook echt niet meer... Gaat mij echt om detectie van misvormingen binnen audiospectrum.

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2013, 19:39:20 »
He ik vind dit wel een grappig topic. Het is toch wel ideaal om een kleine (goeie) multi inzetbare voeding/functiegenerator/audioprobe in 1 kistje te hebben!

Ik heb nog altijd niet veel kaas gegeten van alle technische gedoe. Maar waarom zou een XR2206 niet ideaal zijn? (behalve de prijs).

Ik kwam ook nog wat tegen http://electronics-diy.com/ICL7107_volt_meter.php

Misschien leuk om volts in digits weer te geven op je voeding  :)

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2013, 17:09:27 »
Citaat
XR2206 is ook vergelijkbaar met de 8083, prijs is ongeveer hetzelfde..
eeh, niet helemaal waar... Ik heb 10 van die ICL8038's, voor $7.50, dus eigenlijk zijn ze maar 53 cent per stuk...
Ga vandaag eens een simpel testcircuitje maken.
De 2206 specs zijn wel beter trouwens... Maar is ook analoog, dus je zult de frequentie moeten meten. Digitaal heeft het voordeel dat je ze gewoon een frequentie kunt geven.

Denk dat ik een 5V voeding toevoeg en met een CMOS ic-tje een extra TLL signaal probeer te maken.